Fix för att förbättra Discovery .22, som jag med framgång har tillämpat.
Åtgärd:
Tvätta hammaren samt hammarloppet samt polera om det behövs.
Kommentar:
Min var kletig (oljesmet) vilket gav ojämna skott.
Åtgärd:
Kontrollera kröningen.
Kommentar:
En del ex har behövt omkröning, dock inte min.
Åtgärd:
Polera försiktigt samtliga kontaktytor i trycket .
Kommentar:
På min Disco var dom väldigt råa, jag använde först 800 våtslippapper och därefter polerpasta.
Åtgärd:
Ersätt tryckesfjädern (spiralfjädern) med en mjukare.
Kommentar:
Jag knyckte en från en kulspetspenna som anpassades i längd.
Åtgärd:
Montera m³ skruv i de två förberedda hålen i tryckhuset, samt justera för avtryckarens dögång samt viktigast att ”upphaket” inte går emot hammaren och okontrollerat bromsar denna efter avfyrning.
Kommentar:
Borra ur förberedda hålämne med ca 2,2mm borr samt gänga med m3 tapp, jag passade även på att
shimsa upphaket (sears) då det kunde kantra betänkligt.
Åtgärd:
Knipsa av mellan ett och två fjädervarv på hammarfjädern (USA fjäder).
Kommentar:
Min Disco gav med okortad originalfjäder våldsam utgångshastighet men usel jämnhet mellan skotten, presterar nu 210m/s med FX(p) .22 och fungerar utmärkt ut till 50m. C-c vid bänkskytte < 22mm, andra fördelar är att den nu är nästan ljudlös samt att man har ca 60 plinkingskott alternativt knappt 40 riktigt bra skott.
Har även provat med något mjukare hammarfjäder men vid samma
V0= 210m/s har konsistensen mellan skott varit sämre.
Åtgärd:
Justera pipband/ pipläge.
Kommentar:
På min Disco var jag nära justermånen på kikaren (Tasco 4-16), efter att ha demonterat samt återmonterat pipan samt flyttat fram pipbandet var kikaren nästan i optiskt centrum. Vid demontage av pipan såg man att packningen mellan pipa och bresch var dåligt centrerad, när du ändå har pipan avmonterad från breschen passa på att skapa lämpliga vinklar på dysan, så att luften passerar rappt.
Efter dessa justeringar har jag en i mitt tycke helt fantastisk tryckluftbössa, prisvärd, vacker, lätt, robust, lättpumpad < en minut att fylla, lättskruvad samt sist men viktigast den träffar där man siktar gång på gång.
Skrivet av en brytpipefjäderfantast. Lycka till med dina Disco modifieringar!