Skadad pistongpackning (rätt tråd)

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Skadad pistongpackning (rätt tråd)

Inläggav Syrén 10 aug 2009, 22:04

Hallå, jag är ny här på forumet (och lyckades lägga inlägget i fel tråd direkt, ledsen för det, men fixat nu!).

Återupptäckte nyligen nöjet i att skjuta luftgevär och dammade av min gamla Diana 24d som jag haft sen tidigt 90 tal. När jag provsköt den tyckte jag inte den hade samma kraft som förr om åren och resonerade som så att den kanske behövde sig en genomgång efter alla år i garderoben (säkert över 10 år). Sagt och gjort beställde jag ny fjäder och pistongpackning (maccari) från luftvapen.se och monterade alltsammans. Jag tyckte dock bara att den bara sköt marginellt kraftfullare än innan. Därför monterade jag ner alltsammans igen för att inspektera packningen (bössan hade fått samma hårda/skarpa/vassa knall som innan "renoveringen". Jag upptäckte då att packningen blivit skadad. Det är nednött/sönderskavt ett 2-3 millimeter långt och 0,5 millimeter djupt jack där packningen är som störst i diameter. Dock är väl denna typ av packningar sådana att de öppnar sig då pistongen skjuter iväg? Tänker att detta kanske kan göra att det inte är så känsligt?

Min fråga är nu om någon har erfarenheter hur mycket detta påverkar effekten i bössan, hur känsligt är det med perfekta ytor på packningen?

Har inga direkta svårigheter att träffa en enkrona på 15-20 meter, men därefter blir det svårare att ens träffa större mål som ölburkar (har kört med bl. a. annat jsb exact). Jag skulle gärna vilja kunna skjuta på längre avstånd och undrar alltså om jag bör fixa ny packning eller om jag bör vara nöjd med effekten (det är ju trots allt ett ungdomsvapen).

För att följa länken så måste du registera dig.

För att följa länken så måste du registera dig.

Tack på förhand!
Syrén

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: nej
Luftvapen favorit: Diana

Re: Skadad pistongpackning (rätt tråd)

Inläggav öberg 10 aug 2009, 22:21

D24 är väl ingen direkt power bössa!
Jag skulle nöja mig med den kraften du har, möjligen tuna den för bättre precision.
Dock så skulle jag byta packningen då du mycket väl kan få en effekt förlust av en defekt packning.
Har i och för sig sett bra mycket sämre packingar som fortfarande fungerat men man vet aldrig? Och en packing är ju inga stora pengar.

Välkommen till formet glömde jag ju bort :)
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Re: Skadad pistongpackning (rätt tråd)

Inläggav Syrén 11 aug 2009, 05:59

Allright!

Tack för hjälpen, jag tror jag tar och beställer ny packning snarast.
Syrén

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: nej
Luftvapen favorit: Diana

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom