Sida 1 av 2
Smörja vid fjäderbyte

Postat:
27 sep 2009, 12:56
av bonemala
Jag funderar på ett fjäderbyte och undrar om det går att smörja med Wurt keramikpasta(fruktansvärt kladdigt) eller om det är bättre att handla något annat imorgon?
Så här står det på deras hemsida om keramikpasta.
Högtemperaturbeständig smörjpasta.
På bromsar, förskruvningar, glidytor m.m. Mycket lämplig för rostfria förskruvningar. Ej
lämpad för lagersmörjning.
Grå metallfri antikärvpasta som smörjer och förhindrar fastbränning, slitage och rost.
Temperaturbeständighet: -40°C - +1400°C.
Undvik blandning med andra smörjmedel.
Re: Smörja vid fjäderbyte

Postat:
27 sep 2009, 13:28
av öberg
Jag har provat ganska så många olika fetter men nu mer kör jag bara med Molly fett eller Tar från Maccari.
Finns hos Hurricane!
Re: Smörja vid fjäderbyte

Postat:
27 sep 2009, 15:07
av sexskjutarn
Blir nog onödigt dyrt att beställa enbart tjära.
Kan biltemas Tjärspray vara något?
36-4518 pris: 49,90.
Den där pastan skulle man kunna tro innehöll salt eller annat slipmedel, tveksam till den.
Eller smeta in händerna med litium fett, sen drar du på fjädern upp och ner.
Det behövs ofast inte mer än så.

Re: Smörja vid fjäderbyte

Postat:
27 sep 2009, 15:14
av bonemala
Hela fjädern eller bara utanpå? något annat som ska smörjas när den ändå är nerplockad?
Re: Smörja vid fjäderbyte

Postat:
27 sep 2009, 15:28
av sexskjutarn
Bara utanpå räcker, och om det sticker in en "pinne" i fjädern kan du smörja den också.
Avtrycket är inte fel att smörja.
Se till så det inte kommer fett i cylindern.
Re: Smörja vid fjäderbyte

Postat:
27 sep 2009, 15:30
av sexskjutarn
Kom ihåg att tvätta dej med tvål och vatten ska du få se hur enkelt fettet lossnar.
Re: Smörja vid fjäderbyte

Postat:
27 sep 2009, 16:23
av mathewsbow
En tanke med att "kladda" in enbart fjädern med Tar eller tex
Moly är att det effektivt släcker de fina vibrationer som efterlämnas i fjädern efter skott, alltså twangen släcks ut effektivare och bössan känns trevligare att skjuta med, att smörja med annat, typ olja eller att spreja med tjärsprej, gör ingen annan nytta än att hindra rost.
För att fjädern ska jobba bra ihop med tajta fjäderstyrningar och inte skavas av eller stänkas/vibreras av måste "fettet/smörjan" vara tjockt och klibbigt/vidhäftande.
Segt/klistrigt entreprenadfett skulle jag tro skulle fungera som alternativ budgetsmörja.
Re: Smörja vid fjäderbyte

Postat:
27 sep 2009, 17:42
av sexskjutarn
Jaha, det är därför proffsen smörjer fett på pipan innan dom ska skjuta?
Fett är tyngre an luft, och när det börjar vibrera suger fettet fast pipan i sej självt som isolation mot luften, så vibrationerna måste först gå igenom fettet innan dom når luften som inte ger lika stort motstånd som fettet gör mot vibrationer, just för att fettet är tyngre än luften.
Vibrationer skulle kunna motverkas med tjockare pipa, men proffs får inte ha hur tunga vapen dom vill.
Men fett får dom tydligen använda hur mycket dom vill på sitt vapen, som då även blir tyngre.
Idealiskt för dom borde vara att hoppa in i en fettbubbla så bara en halv milimeter av pipan stack ut och andas genom ett sugrör. Inget vidare för jakt men tydligen väldigt effektivt när det gäller tavelskytte.
Re: Smörja vid fjäderbyte

Postat:
27 sep 2009, 18:07
av mathewsbow
Aldrig hört talas om att det smörjs in pipor?? men så är det kanske!
Bra tyngd i pipan ger stabilare siktning, likaså en tung bössa blir mindre darrig.
Titta på en Feinwerkbau eller liknande tävlingsvapen.
Baksidan av detta är att en tung bössa blir jobbig utan stöd för den ovane, (även den vane)
Angående vibrationer är detta speciellt förekommande på fjädervapen , och vibrationer dämpas inte nämnvärt av stål, däremot fortplantas de.
Tjockt fett (eller annat tjockt klet) är däremot ypperliga på att släcka vibrationer.
Om man tar en stämgaffel som ju är gjord för att vibrera, så kan man testa, bara lite klet på denna så ska ni se vilken skillnad!
Re: Smörja vid fjäderbyte

Postat:
27 sep 2009, 18:48
av sexskjutarn
Det med proffs och pipor har jag inte sett med egna ögon, men det skulle mycket väl kunna vara sant, efter att ha läst att klet dämpar på det viset.
Re: Smörja vid fjäderbyte

Postat:
03 dec 2009, 10:41
av Airhunter
Jag testade nu ett speciellt helsyntetiskt fett som inte skadar gummi som är särsilt framtaget för pneumatiska cylindrar som arbetar med extremt höga hastigheter och temperaturer och höga tryck. Inget som finns på öppna marknaden. Jag fick tag i det på jobbet.
Verkar fungera väldigt bra
Re: Smörja vid fjäderbyte

Postat:
03 dec 2009, 22:24
av Daniel O
öberg skrev:men nu mer kör jag bara med Molly fett eller Tar från Maccari.
Samma här, då vet man även att man får något som är anpassat för ändamålet.
Re: Smörja vid fjäderbyte

Postat:
03 dec 2009, 22:29
av Oden
Daniel O skrev:öberg skrev:men nu mer kör jag bara med Molly fett eller Tar från Maccari.
Samma här, då vet man även att man får något som är anpassat för ändamålet.
Menar ni vanligt svart molly i 400g patron

Re: Smörja vid fjäderbyte

Postat:
03 dec 2009, 23:56
av Daniel O
oden-68 skrev:Daniel O skrev:öberg skrev:men nu mer kör jag bara med Molly fett eller
Tar från Maccari.
Finns hos Hurricane
Samma här, då vet man även att man får något som är anpassat för ändamålet.
Menar ni vanligt svart molly i 400g patron

Däremot vet jag inte vad det är för egentlig skillnad mot den i 400g men det borde vara något
mera än bara priset, kan man ju tycka.
Någon som vet?
Re: Smörja vid fjäderbyte

Postat:
04 dec 2009, 09:11
av Mooki
Charlie da Tuna rekommenderar att det ska vara minst 60%
moly.
Maccari lär inte direkt berätta innehållet i sitt klet, men kolla på 400g patronen innan ev köp.
Själv beställde jag lite olika produkter från GuardDogMoly med molyhalt mellan 30-73%.
Den 73%-iga påminde om Maccaris tar, den 30%-iga kändes lite mer fettlik, och betydligt trevligare än Hurricanes egna molyfett.
Blandade ihop dem med varandra samt några droppar 5%-ig gun oil till en lagom konsistens när jag smorde min HW95. Ska bara komma loss och krona den nån dag.
Re: Smörja vid fjäderbyte

Postat:
05 dec 2009, 17:24
av Airhunter
Airhunter skrev:Jag testade nu ett speciellt helsyntetiskt fett som inte skadar gummi som är särsilt framtaget för pneumatiska cylindrar som arbetar med extremt höga hastigheter och temperaturer och höga tryck. Inget som finns på öppna marknaden. Jag fick tag i det på jobbet.
Verkar fungera väldigt bra
Fråga till Öberg,
vad tror du om om det där fettet jag skrev om där? konsistensen och fästförmågan mot metall är rätt likvärdigt som Molly...
Re: Smörja vid fjäderbyte

Postat:
05 dec 2009, 18:09
av Ulf
Använder Maccaris Tar till "styggare" bössor utanpå fjädern.
"Mildare" bössor funkar Huricanenens & molly eller mollyfett ur 400g-tub bra.
Använder CRC produkter på
pistong och avtryckar detaljer.
Hurricane saluför en vätska på en liten flaska (kan det vara molylub ála V-mach ? ) som är mycket bra att tex smörja/gnida in pistongpackning innan montering.
Kom bara ihåg : neverever fett i tuben framför kompressionsutrymmet!
Re: Smörja vid fjäderbyte

Postat:
05 dec 2009, 20:13
av öberg
Fråga till Öberg,
vad tror du om om det där fettet jag skrev om där? konsistensen och fästförmågan mot metall är rätt likvärdigt som Molly...
Kan ju helt klart vara värt att prova!
Jag hittade fett från Festo på jobbet det funkar super.
Sen provade jag faktiskt Armén vapenfett i en bössa och det rekomenderas ej
Dössan dieslar lite hur som haver, ibland inte på ett par veckor och sen smäller det satan ett par skott för och sen va lugnt igen tills nästa gång.
Men nu vet jag det

Re: Smörja vid fjäderbyte

Postat:
05 dec 2009, 22:42
av Airhunter
öberg skrev:Fråga till Öberg,
vad tror du om om det där fettet jag skrev om där? konsistensen och fästförmågan mot metall är rätt likvärdigt som Molly...
Kan ju helt klart vara värt att prova!
Jag hittade fett från Festo på jobbet det funkar super.
Sen provade jag faktiskt Armén vapenfett i en bössa och det rekomenderas ej
Dössan dieslar lite hur som haver, ibland inte på ett par veckor och sen smäller det satan ett par skott för och sen va lugnt igen tills nästa gång.
Men nu vet jag det

Jag tror nog det är lite samma vi pratar om...det här var ett Origafett...men inte standardfettet i renoveringssatserna utan ett special för höga temperaturer o så...vem fan som nu kommit på att ta hem sånt.....men det gjorde ju inget för min del...

Festos är troligen väligt likt....Arméns vapenfett skulle sjag själv inte ens använda till att smörja lagårdsdörren med....usch...
Re: Smörja vid fjäderbyte

Postat:
05 dec 2009, 23:17
av Ulf
Kul

Delge oss gärna alternativa smörjor som motsvarar "kultifierade" val !

Re: Smörja vid fjäderbyte

Postat:
31 mar 2010, 09:28
av sos
Tänkte själv prova med CRC "klistrigt-knut-fett" för bilar... liten tub på bl.a OK. Den verkar ju inte skada damasken (plast, gummi, polyurethan eller vad de nu är gjorda av).
Köpte precis ett Hatsan Torpedo 100X 0.22" och jag borde väl läst forumet först då Hatsan tydligen bara är skit och omdöpt till HataFan... nåjo nåjo... inte första dåliga affär man gjort......
Re: Smörja vid fjäderbyte

Postat:
07 apr 2010, 19:29
av KissN
sos skrev:Tänkte själv prova med CRC "klistrigt-knut-fett" för bilar... liten tub på bl.a OK. Den verkar ju inte skada damasken (plast, gummi, polyurethan eller vad de nu är gjorda av).
Köpte precis ett Hatsan Torpedo 100X 0.22" och jag borde väl läst forumet först då Hatsan tydligen bara är skit och omdöpt till HataFan... nåjo nåjo... inte första dåliga affär man gjort......
Vad är de som är så dåligt med de geväret?
Har funderat på o köpa ett.

Re: Smörja vid fjäderbyte

Postat:
08 apr 2010, 12:37
av sos
KissN skrev:sos skrev:Tänkte själv prova med CRC "klistrigt-knut-fett" för bilar... liten tub på bl.a OK. Den verkar ju inte skada damasken (plast, gummi, polyurethan eller vad de nu är gjorda av).
Köpte precis ett Hatsan Torpedo 100X 0.22" och jag borde väl läst forumet först då Hatsan tydligen bara är skit och omdöpt till HataFan... nåjo nåjo... inte första dåliga affär man gjort......
Vad är de som är så dåligt med de geväret?
Har funderat på o köpa ett.

Hatsan är i princip total "sågat" på forumen... så då blev man lite moloken... så mycket erfarenhet som finns här bara måste jag lita på... En liten recension, intryck kan jag ge så här -blåögd och utan större erfarenheter av annat än hobbex och jula spett...
1. Quattro trycket känns mycket bra och distinkt... mycket fina avfyrningar -tycker den träffar bra med öppna riktmedel
2. CRC klister-fett kanske gjorde underverk... twang? nä det sa bara PANG... rekyl? njaäe (skjuter ju 375H&H)
3. Köpt kikare men har inte fått fäste än (Hurricane skickar idag)... jag tror den kommer att överraska i precision...
4. Det måste vara en hel del förbättringar på denna nya version då den känns bra i skottögonblicket... dock grov, rå-finish på spännarmar etc men ganska schysst invändigt... jag har funderat lite på detta med att polera invändigt -är det så bra, i vanliga fall vill man ju ha lite krysshening för bättre smörjning, mindre friktion och större täthet... glatta ytor tenderar att fungera dåligt... ni som pysslar med pneumatik -hur ser ytan / ytbehandlingen på en luftcylinder ut invändigt....
Den kan nog bli en riktigt trevlig upplevelse... CRC klister fettet tror jag var helt suveränt... fett och black-tar i samma (och det sagt med NOLL kunskaper om black-tar... hade inte ens hört det ordet för en vecka sedan)
Re: Smörja vid fjäderbyte

Postat:
08 apr 2010, 14:17
av KissN
sos skrev:KissN skrev:sos skrev:Tänkte själv prova med CRC "klistrigt-knut-fett" för bilar... liten tub på bl.a OK. Den verkar ju inte skada damasken (plast, gummi, polyurethan eller vad de nu är gjorda av).
Köpte precis ett Hatsan Torpedo 100X 0.22" och jag borde väl läst forumet först då Hatsan tydligen bara är skit och omdöpt till HataFan... nåjo nåjo... inte första dåliga affär man gjort......
Vad är de som är så dåligt med de geväret?
Har funderat på o köpa ett.

Hatsan är i princip total "sågat" på forumen... så då blev man lite moloken... så mycket erfarenhet som finns här bara måste jag lita på... En liten recension, intryck kan jag ge så här -blåögd och utan större erfarenheter av annat än hobbex och jula spett...
1. Quattro trycket känns mycket bra och distinkt... mycket fina avfyrningar -tycker den träffar bra med öppna riktmedel
2. CRC klister-fett kanske gjorde underverk... twang? nä det sa bara PANG... rekyl? njaäe (skjuter ju 375H&H)
3. Köpt kikare men har inte fått fäste än (Hurricane skickar idag)... jag tror den kommer att överraska i precision...
4. Det måste vara en hel del förbättringar på denna nya version då den känns bra i skottögonblicket... dock grov, rå-finish på spännarmar etc men ganska schysst invändigt... jag har funderat lite på detta med att polera invändigt -är det så bra, i vanliga fall vill man ju ha lite krysshening för bättre smörjning, mindre friktion och större täthet... glatta ytor tenderar att fungera dåligt... ni som pysslar med pneumatik -hur ser ytan / ytbehandlingen på en luftcylinder ut invändigt....
Den kan nog bli en riktigt trevlig upplevelse... CRC klister fettet tror jag var helt suveränt... fett och black-tar i samma (och det sagt med NOLL kunskaper om black-tar... hade inte ens hört det ordet för en vecka sedan)
Okej okej, Har läst om bössan här på forumet o den verkar ju skjuta lite vart den vill?
Men dom flest inläggen är ju 2-3 år gamla, så bössan borde ju ha förbättrats?
Annars fundera jag på en M95, men kanske samma sak med dom isf? Någon som vet?
Tack på förhand.
Re: Smörja vid fjäderbyte

Postat:
08 apr 2010, 15:25
av RoLig
KissN skrev:Annars fundera jag på en M95, men kanske samma sak med dom isf? Någon som vet?
Tack på förhand.
Hej och välkommen till forumet!
Du skriver i en tråd som handlar om smörjmedel till fjäderbössor...då blir det lite svårare att få bra svar. Hatsan har ju väldigt många modeller, men generellt brukar dom som jämfört Hatsan mot "bättre bössor" i samma prisklass, vara eniga om att Hatsan går bort!
Läs denna guide om du inte gjort det....den kan vara en fingervisning!
http://www.luftvapen.info/viewtopic.php?f=2&t=1815