Tätning, byte av O-ringar, mekanisk ljuddämpning Baikal 60

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Tätning, byte av O-ringar, mekanisk ljuddämpning Baikal 60

Inläggav sexskjutarn 30 sep 2009, 10:39

Samlad information om Baikal 60 och isär montering.
viewtopic.php?f=2&t=4197

Det som behövs är.

Till del 1
O-ring F-13, 19-24-2,5 mm
600 sandpapper och minsta modellen av rundfil.
Gängtape.

Till del 2
Ev, cykelslang, håltagare 25 mm, elastiskt lim, liten bågfil, rakblad.

Till del 3
2 st O-ring 2,5-5,5-1,5 mm

Till del 4
Cykelslang, håltagare 10 mm, elastiskt lim, petflaska, sax.

Del 1
Börja med att slipa ner alla vassa och halvvassa kanter som kan skada den nya O-ringen, både på pluggen och inne i cylindern.
I cylinder är det dom kanterna som sprinten går igenom, den som håller fast pluggen.
Och på själva pluggen är det främst kanterna där O-ringen sitter. 600 sandpapper funkar utmärkt och även någon liten rundfil minsta modellen, så man kommer åt med innan sandpappret.
För att följa länken så måste du registera dig.

Efter att ha tvättat bort alla spånor ordenterligt!! :) Är det bara att linda på gängtapen som på bilden ca: 0,40-0,45 mm, inte mer.

Antingen på med O-ring, fett och tryck försiktigt och sakta in pluggen så att O-ringen sakta glider över alla ojämnheter, det ska gå lite trögt och se till att ha skåran upp mot pipan så inte pluggen kommer upp och ner.
Eller gå vidare till del 2.
Senast redigerad av sexskjutarn 03 okt 2009, 20:43, redigerad totalt 34 gånger.
Baikal 60
Slavia 630
"QB36"
"B3"
?Unknown?
Användarvisningsbild
sexskjutarn

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Baikalklubben
Luftvapen favorit: Baikal 60:a

Re: Tätning och byte av O-ringar Baikal 60

Inläggav sexskjutarn 30 sep 2009, 10:45

Del 2.

Slå ut en 25 mm rund gummibit ur cykelslangen, gör noga rent med aceton innan limmning på toppen av pluggen, låt torka 24 timmar, skär ut skåran ur gummit med rakblad så det passar med pluggen, på med fett och tryck sakta och försiktigt in den så inte O-ringen skadas.

Om du gjort rätt nu ska bössan tåla ett tryck på 11 bar flera gånger om utan att läcka.
Gummibiten av cykelslangen gör aven bössan tystare och skonar ditt kikarsikte om det är känsligt.
Förlusten är inte mer än ca: 3 m/s.
Senast redigerad av sexskjutarn 30 sep 2009, 13:20, redigerad totalt 5 gånger.
Baikal 60
Slavia 630
"QB36"
"B3"
?Unknown?
Användarvisningsbild
sexskjutarn

Inläggav sexskjutarn 30 sep 2009, 13:22

Del 3

Tre små ringar tätar bättre än en liten ring.

Baikal 60
Slavia 630
"QB36"
"B3"
?Unknown?
Användarvisningsbild
sexskjutarn

Inläggav sexskjutarn 03 okt 2009, 20:11

Del 4

Mekanisk ljuddämpning.

För att få bort dom flesta metalliska och störande ljuden kan man göra en hel del, och resultatet blir en förvånande tyst bössa.

Klipp en bit plast av en pet flaska som rulllas i hop och trycks in i pistången efter fjäderstyrningen, som annars inte vill passa riktigt. Se till att kanterna inte går ihop mer än 5-10 mm, annars blir det för trångt för fjädern.
Klipp av det som sticker ut från pistongen.
För att få bättre passform, kan man sedan lägga pistongen i varmt vatten en stund, och sedan i kallt. (plasten ska sitta instucken i pistongen under tiden)

Om det inte är några vassa plastkanter som sticker ut så ska bössan vara väldigt tyst nu, eventuellt vassa plastkanter brukar försvinna efter ca: 100 skott.

Det ljud som nu finns kvar och kan vara störande, är när laddarmen öppnar just nar man ska spänna upp bössan.
Den slår i plaststoppet, och det är det som låter.

Slå ur 2 st 10 mm gummi skivor ur cykelslangen och limma ihop dom med varandra så det blir lite tjockare
dämpning.
Limma sedan fast dom på plaststoppet där laddarmen slår i.

Senast redigerad av sexskjutarn 04 okt 2009, 11:36, redigerad totalt 6 gånger.
Baikal 60
Slavia 630
"QB36"
"B3"
?Unknown?
Användarvisningsbild
sexskjutarn

Re: Tätning, byte av O-ringar, mekanisk ljuddämpning Baikal 60

Inläggav yellonet 03 okt 2009, 22:34

Är det lagligt med sådan ljuddämpning av vapen?
---
FX T12 Whisper (.22)
BSA 240 Magnum (.177)
Crosman 2240 (.22)
Anics A-1001 (.177)
yellonet

Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 16 gånger i 15 inlägg

Inläggav sexskjutarn 04 okt 2009, 08:04

yellonet skrev:Är det lagligt med sådan ljuddämpning av vapen?

Bra fråga, och det vore fan om det inte var det.
För det första ser jag ingen ljuddämpare någonstans, gör du?
För det andra dämpas som rubriken lyder endast mekaniskt skrammel, vilket inte påverkar ljudet som kulan ger ifrån sej på sin färd mot målet, som man även kan dämpa med lagliga medel, som tex en längre pipa.
Visst, sätt en jurist och utred fallet, men om det visar sej vara olagligt ska jag minst ha 15 år, för då vill jag inte längre vara ute i friheten. :wink:
Baikal 60
Slavia 630
"QB36"
"B3"
?Unknown?
Användarvisningsbild
sexskjutarn

Inläggav Skogshuggarn 04 okt 2009, 10:01

sexskjutarn skrev:För att få bättre passform, kan man sedan lägga pistongen i varmt vatten en stund, och sedan i kallt.

Smart !! ,,Skall plasten sitta på när du gör värmebehandlingen i vatten ?
sexskjutarn skrev:, sätt en jurist och utred fallet, men om det visar sej vara olagligt ska jag minst ha 15 år, för då vill jag inte längre vara ute i friheten.

Du som gillar Ryssbössor sexskjutarn,,vad sägs om 15 års arbetsläger i Sibirien , med arbetsuppgiften att montera Baikalbössor :lol:
Användarvisningsbild
Skogshuggarn

Tack utdelade: 22 gång
Tackad: 78 gånger i 42 inlägg
Luftvapen favorit: FwB 150

Inläggav sexskjutarn 04 okt 2009, 11:34

Skogshuggarn skrev:
sexskjutarn skrev:För att få bättre passform, kan man sedan lägga pistongen i varmt vatten en stund, och sedan i kallt.

Smart !! ,,Skall plasten sitta på när du gör värmebehandlingen i vatten ?
sexskjutarn skrev:, sätt en jurist och utred fallet, men om det visar sej vara olagligt ska jag minst ha 15 år, för då vill jag inte längre vara ute i friheten.

Du som gillar Ryssbössor sexskjutarn,,vad sägs om 15 års arbetsläger i Sibirien , med arbetsuppgiften att montera Baikalbössor :lol:

Ja plasten ska vara instucken i pistongen under tiden.

På den andra frågan, ja varför inte.
Men jag vet inte om jag gillar alla baikalbössorna, är lite emot dom som inte har separat spännarm, men 60:orna gillar jag skarpt konstruktionsmässigt, visst materialvalet kanske inte alltid är det bästa, men konstruktionen är topp. kvaliteten på pipa och avtryck håller både material och konstruktion av topp klass.
Sen möjligheterna med att meka med den ger nog högre möjligheter än både Baikals 512 och 513 bössor, eftersom det är så pass enkelt.
Så just det där med sidospännare är verkligen bekvämt att ha, precis som på din 300:a :wink:
Senast redigerad av sexskjutarn 04 okt 2009, 11:38, redigerad totalt 1 gång.
Baikal 60
Slavia 630
"QB36"
"B3"
?Unknown?
Användarvisningsbild
sexskjutarn

Inläggav yellonet 04 okt 2009, 12:23

sexskjutarn skrev:
yellonet skrev:Är det lagligt med sådan ljuddämpning av vapen?

Bra fråga, och det vore fan om det inte var det.

Håller med.

sexskjutarn skrev:För det första ser jag ingen ljuddämpare någonstans, gör du?
Nej, men det spelar nog ingen roll egentligen, frågan är ju om ljuddämpning är helt och hållet förbjudet när det gäller skjutvapen eller om det bara är vissa vapenljud som avses i lagen. Den verkar ju tyvärr vara skriven ungefär så här: Man får inte ljuddämpa vapen. Kort och koncist :?

sexskjutarn skrev:För det andra dämpas som rubriken lyder endast mekaniskt skrammel, vilket inte påverkar ljudet som kulan ger ifrån sej på sin färd mot målet, som man även kan dämpa med lagliga medel, som tex en längre pipa.
Nja, ljudet som kulan ger upphov till när den färdas genom luften dämpas väl inte (vilket ändå inte är så högt för en kula som färdas under ljudhastighet), om man inte sänker effekten i bössan och därmed utgångshastigheten på kulan, det är väl snarare mynningsljudet som luftpuffen orsakar som man kan dämpa.

sexskjutarn skrev:Visst, sätt en jurist och utred fallet, men om det visar sej vara olagligt ska jag minst ha 15 år, för då vill jag inte längre vara ute i friheten. :wink:

Jo, vi kanske skulle ta fram lagen om ljuddämpning i sin helhet och försöka analysera den, borde väl gå att lämna in ett förslag om ändring om den är alltför flummig?
Det torde ju vara mynningsljudet som ej får dämpas, alla andra ljud som bössan avger borde vara helt lagliga att bygga bort. Dessutom tycker jag att alla vapen under jakteffekt (150 J?) borde få ljuddämpas fritt.
---
FX T12 Whisper (.22)
BSA 240 Magnum (.177)
Crosman 2240 (.22)
Anics A-1001 (.177)
yellonet

Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 16 gånger i 15 inlägg

Inläggav sexskjutarn 04 okt 2009, 13:24

Ja visst är det lite löjligt att man ska behöva tolka lagen som om det är förbjudet att dämpa en 5 joules inomhus bössa för att man ska kunna skjuta sent på kvällarna utan att störa grannarna.
5 joule gör inte mer ont än att få en kokt eller okokt potatis ljudlöst kastad i pannan, lite beroende på hårdhetsgraden.
Och så menade jag som du, luft puffen som låter.
Som tur är lagen utformad så att många gånger kan man på ett lagligt sätt kringå lagen om den skulle uppfattas som ett hinder.
Just för att kunna ingripa om det visar sej gå över styr, och det tror jag dom flesta lagstiftare och poliser är medvetna om, men det finns ju också undantag som man ska passa sej för.
Man ska inte glömma att lagen är till för att tjäna oss, och inte tvärt om, som en del tycks tro.
Senast redigerad av sexskjutarn 04 okt 2009, 13:48, redigerad totalt 3 gånger.
Baikal 60
Slavia 630
"QB36"
"B3"
?Unknown?
Användarvisningsbild
sexskjutarn

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom