Sida 1 av 1

Återfödsel

InläggPostat: 04 okt 2009, 07:54
av Mistral
Hej! Jag har fått nytändning på min gamla Air Arms Mistral som har stått i skåpet i typ 15 år. Hon behöver en ny fjäder och kanske lika bra att byta packning när man lix river? Jag har varit borta från luftvapen, mest pga pistolskytte, och inser att det har hänt en del... Bössan är en "under200m/slicensfri" och skall fortsätta vara det. Jag vill ha förslag på fjäder och andra åtgärder ni tycker kan vara lämpliga. Bössan är i mkt bra skick och har gått ca 5000 skott.

Re: Återfödsel

InläggPostat: 04 okt 2009, 10:04
av öberg
Hej och välkommen till forumet!

5000 skott, då är den ju precis inkörd ;)

Helt ärligt hade nog jag kollat den i kronograf först. För jag misstänker att den inte behöver några nya packningar eller fjäder än!

Re: Återfödsel

InläggPostat: 04 okt 2009, 10:22
av Mistral
Jag köpte bössan knappt begagnad och den är typ 20 år gammal, är inte fjädern trött då? Finns det bättre fjädrar idag? Och slutligen: vilken utgångshastighet kan man förvänta sig med en 14 grains kula?

Re: Återfödsel

InläggPostat: 04 okt 2009, 10:38
av G0LI4T
Halloj och välkommen till forumet :)

trevlig bössa du har i skåpet
Här har du en sprängskiss:
För att följa länken så måste du registera dig.



Gamla AA ska man ta väl hand om, de är evighetsmaskiner.
Har den stått oanvänd, och inte uppspänd, så är fjädern knappt inkörd.
Vad som kan hända är att den torkat lite , så en rundsmörjning kommer göra den glad.
Din bössa har inte så kraftig förspänning på fjädern så den mattas inte av att stå i dvala ;)

Vill du ändå byta fjäder i den finns flera alternativ.

Mistral ( alla AA sidelevels ) delar fjäder med tex:
Diana 34/35/36/38/45/ (48/52std power)
Air Arms Sidelever Modles
BSA Airsporter, Goldstar, Lightning, Mercury, Supersport,
Weihrauch HW 77, 97, 99.

Längd: 305mm
Ytterdiameter: 21mm
Innerdiameter: 14,5mm

Antingen kör du en originalfjäder, eller en V-Mach
OX eller Titan hade jag inte satt i, då dessa har en tendens att inte hålla i längden.
För att följa länken så måste du registera dig.




EDIT:
Missade att du frågade om utgångshastighet..
Runt 180-190 mps i kaliber .22 skulle jag väll kunna tänka mig att den kan ligga på ?

( Sorry för alla edit, hittade mer info i mitt fakta register)

MVH
Golle

Re: Återfödsel

InläggPostat: 04 okt 2009, 10:58
av Bsa_Airsporter
välkommen hit :)
fin bössa du har där :mrgreen:
Har den stått orörd i 15 år så tror jag inte fjädern är dålig, har den dessutom bara gått 5000 pulor så e den inskjuten nu juh :wink:
Ta en titt på packningar o kolla så dom e hela och smörj allt. Men en ny fjäder till en Mistral så ska du nog titta efter en Vmach fjäder, tror inte Maccari har till den modellen.. OX och Titan fjädrarna ska du inte ens titta på till ett vapen.. har haft OX och jag kan bara säga att dom är skit.. tappade kraft efter en vecka eller nåt och 7 månader senare så gick den av på 3 ställen.. :evil:

// Bsa_Airsporter

Re: Återfödsel

InläggPostat: 04 okt 2009, 11:25
av Mistral
Tack för alla välkomsthälsningar! Vmach noterat, köps vart? Modernt smörjmedel, tips? Har gängpaj i en av kikarringarna och skall byta bort ringarna, förslag? Kikaren är en Fontaine 4*32, gillar kompakta kikare, förslag vid ev byte?

Re: Återfödsel

InläggPostat: 04 okt 2009, 11:58
av G0LI4T
Ska du bara olja om utsidan är denna en av de bästa på marknaden:
NYCOLUBE
För att följa länken så måste du registera dig.


Finns några burkar kvar hos För att följa länken så måste du registera dig.



Insidan bör du avfetta och lägga på ett mycket tunt lager av tex symaskinsolja.
Trycket brukar jag smörja med Grafitolja/låsolja

Och avslutningsvis använder jag TAR på fjädern, det är vibrationsdämpande.
Finns lite olika modeller, men lättast är att beställa Maccari tar och V-mach fjäder kitt av Tobbe på Hurricane.
Han brukar ha det mesta hemma.

Kikarfäste finns en uppsjö av.
Accushot och Hawke är väll dom som ligger bäst i pris/kvalitet. ca 200-300 kr för ett onepice fäste.
Om jag förstod din fråga rätt va du ev. ute efter en kikare med, då kan jag varmt rekommendera Gamo 4-12x44 AO
som är en skottfast kikare i bra prisklass ca 1300 kr. ( Till den ska du ha ett medium högt fäste )

Kan väll ge dig ytterligare ett litet tips...
Avtrycket... mycke pryttlar är det hehe
Första gången jag rev ett sådant hade jag jobb i en vecka med att få ihop det. ( Innan man kom på principen )
Sen va det lätt, när man väl kommit på funktionen.
Känner du dig inte manad att riva det, så avfetta det bara och smörj upp det.

Golle

Re: Återfödsel

InläggPostat: 04 okt 2009, 12:40
av Bsa_Airsporter
Kikare gillade han kompakta så ett Leapers 3-9x32 bugbuster är att rekomendera istället

Re: Återfödsel

InläggPostat: 04 okt 2009, 13:49
av Dark Of Light
:-) Aaah,m en till Mistral ägare :-) Javisst är de bra goa de där... Tack GOLI4T för fjädertipsen är också på gång med en översyn på min!!! En kanske tillsynes löjlig fråga bara, ifall någon orkar svara, Hurricane har ett V-mach fjäder kit till HW 77-97 med fjäder OCH packning men den packingen kan väl ändå inte passa Mistral... Eller..? :? Var kan man få tag på en passande packning till Mistralen nu när "fjädervärlden" har öppnat sig lite? Ursäkta mig för den lätta tråd kapningen, men blev bara nyfiken. :)

Re: Återfödsel

InläggPostat: 04 okt 2009, 14:00
av G0LI4T
Alla dessa föreslagna kompatibla fjädrar är liknande i storlek, men skiljer lite i längd.
Vilken man väljer är en smaksak, lång mer power men mer rekyl å så tvärt om om den är kortare.
ett kitt är inte möjligt att sätta i Mistralen då bakre fjäderguiden sitter i bakstycket.
utan man får helt enkelt nöja sig med en ny fjäder.

Mät bakre fjäderguiden med skjutmått innan du beställer fjäder, så kan Tobbe mäta innerdiametern på de han har hemma, så du får en som är riktigt tight.
Det skiljer alltid lite mellan fjädrarna, men ju tightare destå bättre.
Längd är som sagt en smaksak.
2-3 varv extra brukar inte vara några problem att klämma i. ( om man jämför mot antal varv på originalfjädern.)
Dessa brukar ha ca 4 cm förspänning på fjädern ( fullpower ) och 1 cm förspänning på 10J.
Om du tar en fjäder med 5-6 varv längre, så kan du ju alltid kapa av den till "rätt" mått, men tyvärr får man då inte en rak avslutning på fjädern. ( som är att föredra) men det går att lösa med en snefilad bricka.

packningar skulle jag försöka få tag i original om dom behöver bytas.

Chambers har det mesta till dessa bössor på lager.
För att följa länken så måste du registera dig.



Men testa Hurricane, han har mycket smått å gott i sina lådor.

Re: Återfödsel

InläggPostat: 04 okt 2009, 14:05
av Dark Of Light
G0LI4T skrev:Alla dessa föreslagna kompatibla fjädrar är liknande i storlek, men skiljer lite i längd.
Vilken man väljer är en smaksak, lång mer power men mer rekyl å så tvärt om om den är kortare.
ett kitt är inte möjligt att sätta i Mistralen då bakre fjäderguiden sitter i bakstycket.
utan man får helt enkelt nöja sig med en ny fjäder.

packningar skulle jag försöka få tag i original om dom behöver bytas.

Chambers har det mesta till dessa bössor på lager.
För att följa länken så måste du registera dig.



Men testa Hurricane, han har mycket smått å gott i sina lådor.


Satt o tänkte precis i de banorna med fjäder vs kit.
Tack så mycket för snabba svar GOLI4T!!! :smt021
Nu ska här mekas o beställas grejer! :-)

En grej slog mig dock... Skulle en gasfjäder till någon av de ovanstående bössorna passa tro..?

Re: Återfödsel

InläggPostat: 04 okt 2009, 14:11
av Mistral
Bra fråga om packning "Nattmörkret"! Kapning helt ok. Leapers kikaren låter intressant, ska kolla upp den. Dieslar inte gamla Bettan av symaskinsolja? Det är ett luftgevär, inte en gammal Mersa..menar du symaskinsolja på mekaniska delar typ axlar och leder?(i bössan inte mej!) Då har jag bättre olja. Jag mekar mina egna vapen, det är en religös övertygelse jag har...Pistong och packning skall smörjas med..ja vadå? Mig fatta trögt. Vet ngn av en Umeå-bo som kan hjälpa till med chronograf?

Re: Återfödsel

InläggPostat: 04 okt 2009, 14:18
av G0LI4T
Så länge du inte smörjer framför pistongen så dislar bössan minimalt.

Fjäderluftbössor behöver minimalt med fett, och symaskinsolja funkar kanon,
men självklart finns det andra oljor som funkar minst lika bra.

Pistongpackningen ska bara oljas lätt, då den inte är av läder, utan är en typ av o-ring.
Har bössan torkat ( full med gammalt torkat fett), så mår den bäst av en ny pistongpackning, när du ändå river den.
Dom brukar torka när övrigt fett segnat.

Gasfjädrar brukar bara finnas till fjäderbössor med lös bakre fjäderguide.
Om det inte finns en specifikt till AAs sidospännare.


// Golle

Re: Återfödsel

InläggPostat: 04 okt 2009, 14:20
av Bsa_Airsporter
HDF Vapenolja är juh att rekomendera till smörjning av vapnet. :mrgreen:
Leapers-siktet koster 1100 ungefär på Hurricane :wink:

Re: Återfödsel

InläggPostat: 04 okt 2009, 14:32
av Mistral
När det begav sig (87-90 typ) skulle man smörja luftvapen med "Titan airgun grease", jag tänkte att det var specialfetter som gällde...men, Golle, om jag tolkar dig rätt så är det inte så dj*va noga! Token dära "TAR" köper man med fjädern allså?

Re: Återfödsel

InläggPostat: 04 okt 2009, 14:45
av Dark Of Light
Mistral skrev:När det begav sig (87-90 typ) skulle man smörja luftvapen med "Titan luftvapen grease", jag tänkte att det var specialfetter som gällde...men, Golle, om jag tolkar dig rätt så är det inte så dj*va noga! Token dära "TAR" köper man med fjädern allså?


:-) Titan luftvapen grease, ja djävlar det var tider det :smt016 ...

Med en doft av Hobbex... Man skulle ju också använda Titan luftvapenkulor i... teflon, med en liten aluspets i fram + en Titanfjäder då.
Titan luftvapen grease var inte märkvärdigare än något annat, kulorna fullständigt livsfarliga både för fjäder/packning (för lätta) och skytt med omnejd (rickoshett risk 100%) och fjädrarna som gick av hela tiden...

TAR och liknande "tjocka smörjor" används primärt för att minska vibrationer i fjäder vid skottet... Torde funka även på gamla mersor. :-)

Re: Återfödsel

InläggPostat: 04 okt 2009, 15:09
av Mistral
Dark of light rolig! Men seriöst: Titan-fettet var klassat som bra (rekomenderat av självaste Anders L Dahlman, JaktoVapens luftvapenexpert!). Titankulorna suger elefantb*ll*, nämn dom aldrig mer är du snäll. Jag trodde att utvecklingen och vetenskapen hade kommit fram till nya smörjteorier, men det verkar inte så, bra då har jag gjort rätt i alla tider!

Re: Återfödsel

InläggPostat: 04 okt 2009, 15:14
av Oden
Om du letar efter delar till AA och inte hittar sådana hos våra sponsorer kan jag rek tommys vapenverkstad i Husquarna Har delar till "gammla" bössor bla Air arms :smt021

Re: Återfödsel

InläggPostat: 04 okt 2009, 17:38
av Mistral
Leapers 3-9*32 Bugbuster verkar vara en söt liten kikare men är den inte lite känslig på ögonavståndet? Och namnet bugbuster, orsak? Kan ngn som har en rapportera lite kort?

Re: Återfödsel

InläggPostat: 08 okt 2009, 17:39
av Mistral
Tack allihop för god hjälp! Jag är på god väg att återväcka mistralen ur sin törnrosasömn, hon går skitfint! Jag vill be om ursäkt för att tråden kom att spreta ut lite mycket (kikarsikten tex, det blir en Leapers Compact 3-12*44AO btw), tack för tålamod!

Re: Återfödsel

InläggPostat: 21 nov 2009, 14:56
av Mistral
Jaa!!
Nu har jag bytt pistongpackning och fjäder i min "Mistral" som igentligen är en EX88:a. Packningen är o-ringen till BSA Airsporter mfl. Fjädern är en Maccari av diffus modell, Tobbe på Hurricane kallade den för "Universal". Tyvärr är det nog svårt att få tag på fler: jag köpte den sista han hade. Men Tobbe har trollat förr, så kontakta han och se... Resultatet? Jo, tack bra. Före gick Defiant kulan ca 172m/s. Efter går den 198m/s. Bössan är "nyopererad" så den är ganska ojämn i hastigheten men resultatet är tydligt. Nu, om laddbulten är öppen när jag spänner bössan, så pyser det till när jag stänger bulten. Bössan är TÄT!