Jula-plinkare. Transferport(?) och pistongpackning

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Jula-plinkare. Transferport(?) och pistongpackning

Inläggav HerrLarsson 19 nov 2009, 12:35

Halloj!

Jag trotsade häromdagen medvetet allt sunt förnuft, klokhet, visdom osv och vidgade utblåsningshålet från cylindern i luftbössan för att se vad som hände. Bössan är en kinaplinkare, qb36, underspännare i .177 utförande.

För att följa länken så måste du registera dig.

Originalhålet i cylindern var runt 3.7 mm i diameter och jag vidgade det därför först till 4.5mm, men pelarborren slet sig så att hålet blev asymetriskt. :evil: Då körde jag eländet i fräsen och vidgade det till 5.5mm (finns ändå marginal till packningen).

Slutresultatet blev en distinktare rekyl och mindre tvang, vilket jag är klart nöjd med. Precisionen är (ännu) oförändrad, men jag har inte kunna skjuta på längre avstånd än 10 meter hitills.

Kruxet är att utgångshastigheten har sjunkit med 6 m/s. Jag har en magkänsla att detta beror på att det vidgade hålet minskar trycket inuti cylindern vilket ger försämrad tätning. Är det dumt att svarva bort en bit av väggen i pistongpackningen för att göra den mjukare = bättre tätning?

//Herr Larsson
Olivgrön älg vid namn Örjan ombedes komma till informationsdisken.
HerrLarsson

Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Skytteklubb: nein!
Luftvapen favorit: -HW80 .25-

Re: Jula-plinkare. Transferport(?) och pistongpackning

Inläggav tankryttarn 19 nov 2009, 13:06

Hmmm har för mig att de låg en bricka bakom tätningen till transferporten på dom tidiga 36erna, så du kan ju alltid prova med att tillverka en sån så kan du ju labba lite med olika storlek på hålet i brickan. bara en fundering, men de borde ju funka :roll:
det man inte gör idag, slipper man göra om i morgon!!
Användarvisningsbild
tankryttarn

Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 12 gånger i 12 inlägg
Luftvapen favorit: just nu! sumatran, fx cutlas

Inläggav Dark Of Light 19 nov 2009, 13:33

Ja, det är inte en helt enkel uppgift att mickla med transferporten. Så mycket att ta hänsyn och beräkna på. Inte bara transferportens storlek, även hålets utförande kan skapa störande virvlar, luftvolymen i kammaren, packningarnas utföranden, fjäderns styrka, pistongens vikt samt hastighet genom kammaren... ... ... ...

Läste någonstans om ngn som tillverkade ett gäng hylsor med gängor som då skruvades fast där transferporten en gång satt på hans bössa. Dessa hylsor hade då hål genom i stigande storlekar och utföranden. Det han verkade komma fram till var att vapentillverkaren hade rätt från början :mrgreen: ...
Ingen lätt uppgift men kör på om du orkar.
Kan bli intressant..?
Finländarnas rykte om brutalitet är välgrundat. Deras operor håller på i tre till fyra dagar och de har inget ord för ”fluffig”.
Användarvisningsbild
Dark Of Light

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 19 gånger i 11 inlägg
Luftvapen favorit: Analoga luftvapen

Inläggav HerrLarsson 20 nov 2009, 14:52

Hmm, synnerligen bra tips Dark Of Light. Det måste finnas optimeringsmöjligheter för att få en jämnare luftflöde inifrån cylinern ut i pipan, expv genom att göra transferhålet inte bara i varierande storlek utan också med olika former (koniskt, inverterad koniskt osv). Blir till att laborera! Dimensionerna börjar dock närma sig gränsen för vad svarven min kan hantera.
Olivgrön älg vid namn Örjan ombedes komma till informationsdisken.
HerrLarsson

Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Skytteklubb: nein!
Luftvapen favorit: -HW80 .25-

Inläggav Dark Of Light 20 nov 2009, 20:02

Såg att frågor om transferporten kom upp i en annan tråd också så jag går väl igång lite här då.
Så om du orkar, så tuggar du i dig detta:

Torka dig om munnen, en ny portion
med detta...

för att nästan dö till den här efterrätten...

... :smt027 och OM du inte orkar och vill ha den "korta" sammanfattningen..?
Vad kom man fram till då efter allt joxande??

Luftvapen med mindre kalibrar t ex .177 klarar sig med i regel (och ingen sådan utan undantag? :mrgreen: ) en mindre transferport.
Vapen i större kalibrar kan ibland fås att skjutsa iväg kulan aningen fortare... Men inte alltid. :smt022

Den här frågan har jag stött på av en och annan genom åren (mig själv också) och efter idogt provande...

Det finns ju inga glasklara svar av typen; "Joserru om du borrar upp till mått X,Xmm å sedan fräser till det hela så eller kanse si, ja då djävlar serru"...
Det ÄR väldigt mycket som måste tas hänsyn till och skulle man ändå klara av det så är det hela ofta fungerande endast med en viss sorts kula eller en kula med just en specifik vikt. Det handar, som så mycket här i livet, om kompromisser när man börjar att nå "ändlägena" i prestandan så att säga.
Finländarnas rykte om brutalitet är välgrundat. Deras operor håller på i tre till fyra dagar och de har inget ord för ”fluffig”.
Användarvisningsbild
Dark Of Light

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 19 gånger i 11 inlägg
Luftvapen favorit: Analoga luftvapen

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom