Trimma Co2 pistol?

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Trimma Co2 pistol?

Inläggav JohanFridsall 30 dec 2009, 13:07

Hej igen nu inkräktar jag på denna forum avdelningen oxå men jag vet inte riktigt vart jag ska lägga min fråga i för avdelning
men iaf kan man trimma en Gamo Revolver r.77 m6" Co2 ? och isf hur ?
jag har ju använt den för att göra mitt hemmabygg (länk nedan) så det hade varit kul om det hade vart möjligt :)

tack på för hand Johan
# Hemma-Bygget
För att följa länken så måste du registera dig.

#Bsa Meteor
#Hatsan At44
JohanFridsall

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan At44

Re: Trimma Co2 pistol?

Inläggav yellonet 30 dec 2009, 13:19

En CO2-pistol ger ofta ut mer gas än vad som behövs för att trycka iväg kulan, det man kan göra för att utnyttja den extra gasen är att montera en längre pipa. Sen kan man även ändra ventilen/hammaren så att det släpps ut ännu mer gas osv...
Tror det blir svårt att modda den pistol du har dock.
Ett "system" som är enkelt att modda och som det finns en uppsjö av delar till är Crosmans 22xx-serie (2240, 2250, 2260...), finns gevär och pistoler som har många liknande delar som man kan mixa lite som man vill, dessutom finns det flera tredjepartstillverkare av delar till detta system.
---
FX T12 Whisper (.22)
BSA 240 Magnum (.177)
Crosman 2240 (.22)
Anics A-1001 (.177)
yellonet

Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 16 gånger i 15 inlägg

Inläggav MrBlarren 30 dec 2009, 13:20

Ja det är ju inte lätt att trimma en co2 picka det som brukar hända är att man får en kopiös förbrukning av co2 men att effekten inte höjs i motsvarande grad,skall man få en co2 effektivare brukar längre pipa vara en väg att gå
FX Cyclone .22
FX Typhoon .177
FX Whisper .22
Bam B51 .22
QB 78 .177
QB 79 .22
QB 36 .22,.177
QB B3
Hatsan Striker X .25
Crosman 2240 .22
MrBlarren

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 11 gånger i 10 inlägg

Inläggav JohanFridsall 30 dec 2009, 13:25

okej det var ju lite sorligt aja jag får väl ta o nöja mig med 125m/s även om det tar emot ;)
# Hemma-Bygget

#Bsa Meteor
#Hatsan At44
JohanFridsall

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan At44

Inläggav HerrLarsson 30 dec 2009, 13:27

Frågan har varit uppe tidigare och jag har för mig att kontentan blev att det beror på vilken typ av ventil som sitter i vapnet. Vissa ventiler har ställskruvar, men sannolikt så använder gamo samma typ ventiler i de flesta av sina vapen. Jag har snokat igenom konstruktionen, och ärligt talat ser jag inget effektivt sätt att öka gasgenomsläppet. Det du skulle kunna prova är att öka hammarvikten eller fjäderspänningen, men jag har mina tvivel.

Så länge denna diskussion ligger under 10J-gränsen så får den väl anses "legal". :wink:

Hehe...när jag började svara på det här inlägget var det noll svar :P
Senast redigerad av HerrLarsson 30 dec 2009, 13:28, redigerad totalt 1 gång.
Olivgrön älg vid namn Örjan ombedes komma till informationsdisken.
HerrLarsson

Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Skytteklubb: nein!
Luftvapen favorit: -HW80 .25-

Inläggav ZaphodB 05 jan 2010, 20:07

Crossman 22xx är väl de som som sagt finns mest trimdelar till, men vad u får och inte får montera utan att överskrida den magiska gränsen kan bara din vän kronografen tala om för dig.....

Men det finns ju allt från Boss ventilen, bulk-fill ombyggnad så man slipper 12 gr. patroner och kan fylla från paintball tankar, och längre pipor med mera.

Boss ventilen finns förresten i både trimm och ekonomimodell så du kan välja om du vill köra bulk och få ut många skott och skjuta billigt eller få skott men med bra mycket mer effekt.

Dock rekommenderas att du mäter upp hastigheten och räknar på om du behöver licens eller ej, då ingen kan svara rakt av på vilka modifieringar som ger vilken effekt rakt av.

Rekommenderas dock att byta breechen till ett av metall med spår för sikte istället för att ha original plastbreech och vara låst till originalsiktet oavsett om du tänkt modifiera vapnet mera. Allmänt vad gäller trimmning så gäller att det är inte olagligt att tala om HUR man gör men däremot att uppmana till det eller hjälpa till med det, vad du själv gör får du stå för om länsman kommer...

Två länkar som kan vara av nytta då det gäller Crossman 22xx:

Har för övrigt en Crossman 2240 i samlingen med RJ:s breech och har meckat lite med dem så om nån undrar ngt så fråga, finns en del smådelar som gärna hoppar iväg då man skruvar isär dem om man inte vet om att de finns........

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB

Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

| | |likartade trådar| | |