Luftflödesmotstånd

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Luftflödesmotstånd

Inläggav SnyggOla 03 jan 2010, 02:45

Jag håller på att renovera ett Diana mod 35 ifrån 1974, och undrar om någon har några synpunkter på det D 4mm hålet som leder den komprimerade luften ifrån kompressionskammaren till gevärspipan. Varför så klent hål? För att expandera kappan på diabolen? För att hålla igen mps? För att????? Svar någon? Hålet ser dessutom grovborrat ut. Kan välan knappast vara optimalt för luftledning.
Tjofräsen som håller tryckfjädern i schack bakom huvudpackningen väger tungt. Skulle inte fjädern få bättre axelleration och därmed komprimera luften effektivare om den vägde mindre, för att inte tala om vad viktminskningen skulle göra för minskad åsamkan på packningen när den dunsar i bottnen på kompkammaren. Åsikter någon.
Fick ny fjäder och nya packningar ifrån Robert i Husquarna dagen efter beställning. :-) Jag är impad. Tack. :smt020
Den gamla fjädern har 37 varv, tråddiameter 3mm, och den nya 32,5 varv och tråddiameter 3,25. Varför?
Skillnaden i schvung går näppeligen att förklara i text, men den gamla var original sen 74. Resten får ni lista ut själva. :shock:

Med nattliga hälsningar.
Senast redigerad av SnyggOla 03 jan 2010, 04:47, redigerad totalt 1 gång.
SnyggOla

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Luftflödesmotstånd

Inläggav G0LI4T 03 jan 2010, 03:42

Diana 35 är Dianas mest effekt ovilliga modell som tillverkats.
( Gäller även Diana 50, som delar insidan med D35 )

MÅNGA har försökt att få ut mer effekt ur den, men inte lyckats med det.
Får man ut över 220 mps ( 4,5 ), så ska man vara nöjd.
Modellen var från början tänkt att vara ett svar på dåtidens magnum bössor som konkurenterna hade.
Då ( 60 talet ) klassades bössorna som magnumbössor om dom gick över 750 fps / 230 mps.
Men det visade sig snabbt, att D35an inte alls gick att få upp i utlovade hastigheter.
Det va tom så att den betydligt lättare och mindre D27, var lättare att få fart i.

Jag vet att -Peter- på vårat andra Svenska forum, lagt ner massor med timmar på att försöka överbevisa detta påstående,
men det lilla han lyckades få upp sin 35an i fart, så kan man nog bara konstatera att Diana 35 är inte lönt att "trimma".
Och -Peter- är lite av en Diana "Guru", som annars skattar diana mycket högt bland fjäderbössor.

Jag har själv 3 st olika D35or 4,5mm i samlingen, och ingen av dessa har gått att få någon riktig swung i.
Även jag har testat med det mesta, allt från customfjädrar och vikter, till fjäderguider och pistongpackningar.
Dom ligger alla på runt 200-220 mps med original fjädern.
Medans en av mina D27or / 4,5mm , testade jag att stoppa i en V-Mach fjäder i och fick den att skjuta över 270 mps.
(Dock så vart den näst intill omöjlig att träffa något med)

Behåll din D35a i orginalskick, och skjut den som den är.

Använd gärna sökfunktionen på forumet, så kommer du hitta flera trådar där just D35an har "avhandlats".

MVH
Golle
Bild
G0LI4T

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav SnyggOla 03 jan 2010, 04:43

Tackar för god info Golle.
Ruggigt läckra kolvar du kränger. Hur blir man titulerad i HW97 klubben om man presterar en 97,a med ett sådant trä kring metallen? :-)
Någon som vet vad 35,orna har kostat i butik genom åren, mellan tummen å pekfingret menar jag. Jag fick min bössa som tioåring och har skjutit i över 35år med den, därav min vilja att ge den lite kärlek. Jag är inte ett skit intresserad av att komma upp i hiskeliga hastigheter, snarare blueprinta och putsa. Den har ventilerat hundratals snyltare och stadsråttor i lagårn i originalfart och förtjänar verkligen ett nytt liv, inte minst för nästa generation som behöver lära sig att handskas med pangare.
Kanske hottar den lite också. Kolv i oljad/kanubavaxad ebenholstfinish och nickel é fräckt. Har molekyliserat bössan och slipat av lacken idag. Testade å montera den nya fjädern å packningen, å det gick finfint med en limkneckt. Ska plocka isär den igen och polera alla rostiga metallbitar. Hot Rod bössa blir det kanske. Får väl skicka in lite bilder när det drar ihop sig.

Tack igen Golle.
SnyggOla

Inläggav G0LI4T 03 jan 2010, 06:28

Utan att för den delen tala illa om Diana 35... vilken kanske är en av de bössor som inbringar överraskande stora summor när den säljs,
så är den precis som du säger en bössa värd att få en omgång i serviceverkstaden .

Den ena jag har på väggen har precis som din tjänat sitt syfte gott och väl.
D35 är absolut ingen dålig bössa utan bara den mest överskattade Dianan.
En "dålig" Diana är fortfarande bättre är många andra bössor.
Betydligt bättre än tex de samtidiga El-Gamo bössor som såldes brevid Dianas sortiment.

Avtrycket på D35 blir bara bättre och bättre ju mer man använder den, och med lite "tar" på fjädern får man faktiskt bort mycket av de vibrationer som den har efter avlossat skott.

På Hobbex fanns följande bössor i katalogen 75-76 ( vilket borde vara rätt årgång/prisläge för dig ):
För att följa länken så måste du registera dig.

Ska bli kul att följa din renovering.

Golle
Bild
G0LI4T

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav HerrLarsson 03 jan 2010, 11:17

Du får lycka till med bössan!

Det verkar inte vara någon bra idé att vidga transferhålet på fjäderbössor. Det finns väldigt många variabler som bestämmer luftflödet och risken blir att du får mer tvang och sämre precision.
Jag har provat och råkade ut för precis ovanstående. Utgångshastigheten sjönk med ca. 5 m/s, men i mitt tycke blev rekylen distinktare och mer lätthanterad.
Delar av denna diskussion har varit uppe tidigare och någon hade borrat upp sin transferport från 4mm till 6mm och sedan tillverkat hylsor med varierande innediameter och sedan provskjutit bössan i kronograf. Kontentan var att orginaldiametern var det optimala, åtminstonde med avseende på utgångshastighet.

Att din transferport ser grovborrad ut är sannolikt ingen fördel dock. Fram med smärgelduken och runda av! :)

SnyggOla skrev:Tjofräsen som håller tryckfjädern i schack bakom huvudpackningen väger tungt. Skulle inte fjädern få bättre axelleration och därmed komprimera luften effektivare om den vägde mindre, för att inte tala om vad viktminskningen skulle göra för minskad åsamkan på packningen när den dunsar i bottnen på kompkammaren. Åsikter någon.

Tänk på att fjädern är som "kraftigast" i sitt kortaste läge (komprimerad), men även att luften är som minst komprimerad på samma gång. Dvs. När pistongen trycks fram tappar fjädern kraft, medan luften "ökar" sin motriktade kraft. Detta innebär att i slutfasen av fjäderns expansion kommer pistongens rörelseenergi (hastighet x vikten) ha en stor roll för bibehålla det höga trycket inne i kammaren.

Släng upp lite bilder när du är klar! :-)
Olivgrön älg vid namn Örjan ombedes komma till informationsdisken.
HerrLarsson

Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Skytteklubb: nein!
Luftvapen favorit: -HW80 .25-

Inläggav Micke 03 jan 2010, 13:39

Hallå SnyggOla,

Det där med olika dimensioner på fjädrarna är nog inget att bekymra sig över. Det kan ju helt enkelt vara så att man kan göra bättre fjädrar nu, än man kunde 1974. Alltså med bättre stål och andra egenskaper.

Och jag instämmer med Herr Larsson. Det gäller alltså att generera så mycket rörelseenergi som möjligt i kolven och pistongvikten innan kulan börjar röra på sig. Kolv och pistongvikt är säkerligen anpassade för att få ut så hög utgångshastighet på kulan som möjligt.
Men exakt hur det hänger ihop är grymt komplicerat, och beror på en rackarns massa faktorer. Jag undrar om det ens finns någon formel som beskriver hur det funkar.

Lycka till med skruvandet! Och som sagt, bilder är alltid uppskattade.

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke

Tackad: 27 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav ior26 03 jan 2010, 14:31

På Hobbex fanns följande bössor i katalogen 75-76 ( vilket borde vara rätt årgång/prisläge för dig ):
För att följa länken så måste du registera dig.

Ska bli kul att följa din renovering.

Golle[/quote]

Såg att du hade ett siduppslag från hobbex 75-76,riktigt häftigt måste jag säga ,trodde inte någon hade nåt sånt kvar va rädd om dom!
ior26

Luftvapen favorit: weihrauch

Inläggav SnyggOla 03 jan 2010, 15:25

Fantastiskt kul med folk som tänker och vågar åsikta sig.
Tack Herrar Micke, Larsson och Golle.
Hobbex anno 1975! Pfffff,,,,, det var tider det! :smt027
Faen va cooooolt. Diana Mod/35, dessutom EXTRA PÅKOSTAD, för det perspektivlösa priset av 396 riksdaler. :smt022
Jodå, avtrycket fungerar helt ok, men hur det fungerade för 35 bast sedan har jag inte den blekaste om.
Har dessutom aldrig testat något i stil med HW, eller annat nytt fjäder/pcp järn.
Då var det bara världens bästa bössa, som kunde pricka plåtburkar på säkert 30m avstånd, och göra hål i träbitar, böcker å alltmöjligt. :twisted:
Fatta hur långt 30m är när man är 10år. Minst 100m. :roll:

Pistång, transferhål. Bra ord Herr Larsson. Tackar ödmjukast. Förstod att "tjofräs" inte riktigt var epitetet, men alla är vi barn i början.
Då är det bra att ha bra lärare.
En ordlista här på forumet vore inte så dumt. Undrar tex vad plinking, diesla mm, kan ha för betydelse. :?:

Har för mig att jag har läst något ifrån Svenska FjäderFabriken att en fjäder inte mår bra av att komprimeras helt, och att den tappar torsionsförmåga när den komprimeras över sitt maxarbetsområde, pga utmattning i materialet. Elementärt.

Jag har honat och polerat tryckcylindern, ja hela "röret", hmmm,,, undrar vad det heter egentligen, som pistongen och tryckfjädern löper i.
Det var lite repigt, efter framför allt pistongens rörelse med den gamla utslitna tryckcylinderpackningen. Pistongen har dessutom kletat av sig lite material, så jag får ge den en omgång utvändigt också. Ska ge pistongen en dubbel axiallagring i fram och bakkant av någon halkig plast. Ska brotcha ur transferhålet 0,2mm, eller tills det blir slätt, runda in och urlopp, ca r0,1på pipsidan och större på cylindersidan och högglanspolera.
Kan knappast bli sämre.

Tänkte inte på det :oops: ang, kraftens läge vid uppspänd fjäder, rörelseenergi och kulans placering i pipan.
Kan bara skratta lite åt mig själv. Det är väl det som gör att vi överlever, det plus massa coola hobbies.

Bilder kommer framöver.
Tack igen mina herrar.

Någon annan som har något tänkvärt att dela av sig med?

Mvh. SnyggOla.
SnyggOla

Inläggav Bsa_Airsporter 04 jan 2010, 20:16

Jag plockade i en V-mach fjäder i min D35 och den gav efter det (hela) 236mps med en 8.6gr kula precisionen och mjukhet i avfyrning blev oerhört mycket bättre!
sedan har jag ett tips som är väldigt viktigt på en del D35 har jag märkt: byt pip-packningen.. 2 av mina 3 gick som skit innan jag bytte dom.. inget tryck alls =/
Men för övrigt så är det en trevlig bössa som är härlig att skjuta ståendes med ;)
Bild
AA S400 Carbine .20 16J Nikon 4-16x42
AA S400 Classic .22 10J Nikon 4-16x42
AA TX200 HC .22 10J MTC 3-12x44
Bsa Airsporter S .177 16J MTC 10x44
FWB600 .177 7.9J sport dot
Användarvisningsbild
Bsa_Airsporter

Tack utdelade: 46 gång
Tackad: 65 gånger i 65 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms S400 .20

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom