Luftflödesmotstånd

Jag håller på att renovera ett Diana mod 35 ifrån 1974, och undrar om någon har några synpunkter på det D 4mm hålet som leder den komprimerade luften ifrån kompressionskammaren till gevärspipan. Varför så klent hål? För att expandera kappan på diabolen? För att hålla igen mps? För att????? Svar någon? Hålet ser dessutom grovborrat ut. Kan välan knappast vara optimalt för luftledning.
Tjofräsen som håller tryckfjädern i schack bakom huvudpackningen väger tungt. Skulle inte fjädern få bättre axelleration och därmed komprimera luften effektivare om den vägde mindre, för att inte tala om vad viktminskningen skulle göra för minskad åsamkan på packningen när den dunsar i bottnen på kompkammaren. Åsikter någon.
Fick ny fjäder och nya packningar ifrån Robert i Husquarna dagen efter beställning.
Jag är impad. Tack.
Den gamla fjädern har 37 varv, tråddiameter 3mm, och den nya 32,5 varv och tråddiameter 3,25. Varför?
Skillnaden i schvung går näppeligen att förklara i text, men den gamla var original sen 74. Resten får ni lista ut själva.
Med nattliga hälsningar.
Tjofräsen som håller tryckfjädern i schack bakom huvudpackningen väger tungt. Skulle inte fjädern få bättre axelleration och därmed komprimera luften effektivare om den vägde mindre, för att inte tala om vad viktminskningen skulle göra för minskad åsamkan på packningen när den dunsar i bottnen på kompkammaren. Åsikter någon.
Fick ny fjäder och nya packningar ifrån Robert i Husquarna dagen efter beställning.


Den gamla fjädern har 37 varv, tråddiameter 3mm, och den nya 32,5 varv och tråddiameter 3,25. Varför?
Skillnaden i schvung går näppeligen att förklara i text, men den gamla var original sen 74. Resten får ni lista ut själva.

Med nattliga hälsningar.