Fettning av fjäder

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Fettning av fjäder

Inläggav Snajp 21 apr 2010, 00:06

Hej allesammans, har kikat här ett tag och nu är det dags för mitt första inlägg.

Har planerat att ta isär mitt gamo cf-20 och smörja fjädern med fett för att försöka få bort endel av tvanget. Misstänker att det är det som är problemet så jag har börjat att bygga en fjäderkompressor. Har läst en hel del trådar och många saker har rekomenderats, bla maccaris tar, hurricanes fjäderfett, molyfett från OK. Funderade själv på om jag skulle testa molyfett från OK eftersom det är lätt att få tag i, någon speciel molyhalt alternativt märke på fettet som rekomenderas ? Funderar även på om jag skall ta ur pistongen och kika hur det är med smörjningen där. Har hört att folk har använt allt från symaskinsolja till molyfett där, vad bör man använda egentligen ?

Jag har aldrig tagit isär ett luftgevär såpass långt och har därför redan kikat lite på sprängskissen till en Cf-20, har även sökt runt efter guider på isärtagning av geväret men inte hittat något.Någon annan som har sett en sådan ?

Tackar för mig, ha det bra allesammans.
Snajp

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Fettning av fjäder

Inläggav sos 21 apr 2010, 08:25

Jag tog CRC klistrigt driv-knutsfett på tub (OK ca 80Kr) och penslade på... tyckte det blev riktigt bra (skall vara vattenbeständigt och åldersbeständigt = torkar ej)
HW97K .20" + BSA CatsEye 4-16x44AO
Norica Sport .177" + Tasco 4x20
Norica No1, Gamo R77 Combat, HW40 och Zoraki luftpistoler
Användarvisningsbild
sos

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav Mooki 21 apr 2010, 10:14

Om det är fjädertvang du vill ha bort skulle jag ta tar, molyfett brukar man ha för att smörja pistongen med.
Iofs borde det gå med annan klibbig smörja, men frågan är hur mycket som sitter kvar på fjädern efter att man skjutit några skott :)

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 17 gånger i 7 inlägg

Inläggav Snajp 22 apr 2010, 00:49

sos skrev:Jag tog CRC klistrigt driv-knutsfett på tub (OK ca 80Kr) och penslade på... tyckte det blev riktigt bra (skall vara vattenbeständigt och åldersbeständigt = torkar ej)

Okej, använde du det på pistongen också ?
Mooki skrev:Om det är fjädertvang du vill ha bort skulle jag ta tar, molyfett brukar man ha för att smörja pistongen med.
Iofs borde det gå med annan klibbig smörja, men frågan är hur mycket som sitter kvar på fjädern efter att man skjutit några skott :)

Mm, har ju läst att taren skulle vara väldigt bra. Men så fjäderfettet (hurricanes) går även att smörja pistongen med då ?
Snajp

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav sos 22 apr 2010, 06:59

Jag tog aldrig ut pistongen... men där tror jag man skall vara väldigt sparsam med vad man nu än använder... kanske skulle funka bäst med någon form av kryss-henad yta och ett tunt tunt lager PTFE fett (som en oljefilm typ...)
HW97K .20" + BSA CatsEye 4-16x44AO
Norica Sport .177" + Tasco 4x20
Norica No1, Gamo R77 Combat, HW40 och Zoraki luftpistoler
Användarvisningsbild
sos

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav Mooki 22 apr 2010, 08:43

Vet tyvärr inte vad Fjäderfettet är för produkt.
Jag har bara kört med tar och molyfett, men det borde gå att ringa Tobbe och fråga vad fjäderfettet är för något - om inte någon vänlig forummedlem som provat kan dela med sig av sina erfarenheter.
Annars har han V-mach och Maccari molygrease/fett, om inte deras fjäderfett är lämpligt.
Skulle personligen inte köra PTFE, teflon eller silikon i min fjäderbössa.
Har beställt lite produkter från US med hög molyhalt (från GuardDogMoly) och blandar till lagom konsistens innan jag applicerar, tycker det blir en bättre produkt än de flesta andra moly-smörjmedel jag hittat.
Det jag sett som molyhaltsrekommendation är att "Charlie da'Tuna" rekommenderade minst 60%, men det kan vara svårt att få tag, jag polerar med 73%-ig molypasta innan jag smörjer tunt med molyfett (gissningsvis runt 50-60%).
Senast redigerad av Mooki 22 apr 2010, 08:46, redigerad totalt 1 gång.

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 17 gånger i 7 inlägg

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom