Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
ikuo_kemo skrev:Gick igenom tråden nu, jag är stark förespråkare får opensource, ser inga problem med phpBB egentligen (även om jag avskyr php som språk då det har så många åldersringar) men forum mjukvaran har aktiva commiters på github, så att kalla phpBB föråldrad (eller vilket ord som nu användes) tycker jag är lite elakt.
Denne luftpangaren, skrev han någonsin vad som migrerades till, jag verkar inte sett detta, mer än att det kostar pengar, skall det hostas på egen VPS/IaaS eller är det en ren SaaS lösning?
Captain Beefheart skrev:ikuo_kemo skrev:Gick igenom tråden nu, jag är stark förespråkare får opensource, ser inga problem med phpBB egentligen (även om jag avskyr php som språk då det har så många åldersringar) men forum mjukvaran har aktiva commiters på github, så att kalla phpBB föråldrad (eller vilket ord som nu användes) tycker jag är lite elakt.
Denne luftpangaren, skrev han någonsin vad som migrerades till, jag verkar inte sett detta, mer än att det kostar pengar, skall det hostas på egen VPS/IaaS eller är det en ren SaaS lösning?
Nu förstår jag inte så mycket av det du skriver, men menar du att den plattformen som vi är på idag skulle kunna "dammas av" lite för att fungera och då försätta användas?
Captain Beefheart skrev:ikuo_kemo skrev:Gick igenom tråden nu, jag är stark förespråkare får opensource, ser inga problem med phpBB egentligen (även om jag avskyr php som språk då det har så många åldersringar) men forum mjukvaran har aktiva commiters på github, så att kalla phpBB föråldrad (eller vilket ord som nu användes) tycker jag är lite elakt.
Nu förstår jag inte så mycket av det du skriver, men menar du att den plattformen som vi är på idag skulle kunna "dammas av" lite för att fungera och då försätta användas?
Utöver de termer som zpiff förklarade
Det jag mest menar är att folk som utvecklar plattformen jobbar på den och senaste versionen släpptes för några månader sedan, det är en mogen plattform som så de blir inte radikala användargränssnittsförändringar, utan jag gissar att de mesta uppdateringar är små features och täppa säkerhetshål.
Så att köra phpBB är inte fel och att säga föråldrad låter elakt då det är en plattform som gör sitt jobb ganska bra, jag föredrar den kraftigt framför många andra.
Men, bara "damma av" låter välldigt förenklat, det är ändå en server programvara, som man behöver updatera och se till att data, tema (så forumets logga, färgschema osv.) fungerar i den version man updaterar till osv. Det är inget jag ensam skulle orka sätta mig in i, så hatten av till de som orkar
Captain Beefheart skrev:Utöver de termer som zpiff förklarade
Det jag mest menar är att folk som utvecklar plattformen jobbar på den och senaste versionen släpptes för några månader sedan, det är en mogen plattform som så de blir inte radikala användargränssnittsförändringar, utan jag gissar att de mesta uppdateringar är små features och täppa säkerhetshål.
Så att köra phpBB är inte fel och att säga föråldrad låter elakt då det är en plattform som gör sitt jobb ganska bra, jag föredrar den kraftigt framför många andra.
Men, bara "damma av" låter välldigt förenklat, det är ändå en server programvara, som man behöver updatera och se till att data, tema (så forumets logga, färgschema osv.) fungerar i den version man updaterar till osv. Det är inget jag ensam skulle orka sätta mig in i, så hatten av till de som orkar
En fråga av ren nyfikenhet från en okunnig, är det mindre jobb att byta plattform än att uppdatera den gamla?
Chris skrev:frågan är ju egentligen inte tekniskt för ögonblicket...och hur det skulle kunna funkar.... jag undrar om den som egentligen ville ta ansvaret för forumet kan/vill göra det öht då han inte ens yttra sig i månader
Leopold skrev:Skogshuggarn skrev:Min egen analys är som jag tidigare nämnt, att förutsättningar inte finns hos den tilltänkte arvtagaren av detta forum för att kunna driva det vidare.
Jag tror den tekniska lösningen som är på gång borgar för stabil drift och full funktionalitet på viktiga basfunktioner, detta är en mycket bra nystart i sig självt.
Arbete pågår för att migrera databasen till det nya forumet, jag hoppas detta kan slutföras inom kort.
zpiff skrev:Har skickat PM till Luftpangaren och bett honom gå in i tråden och klara upp våra frågor. Vi får se om det gör något.
börne skrev:Loggar han inte in ser han ju inte PM heller. Eller man kan kanske ställa in så man får mail?
Jag får bara en notis när jag loggar in på forumet om att det finns olästa PM.
vettedax skrev:Å jag som trodde den stora förändringen var på gång, tji fick jag.
Leopold skrev:Hej, forumet gick ned i fredags em, fick igång det igen i går kväll. Som ni ser är forumet otroligt populärt för tillfället med över 15.000 "gäster" de senaste 24 timmarna vilket är "all time high"... servern har att göra helt klart och jag får kolla status oftare. Bytet av forumplattform har dragit ut på tiden men försök ha tålamod.
Leopold skrev:Sett sedan igår att forumet klagar på typ "osäker webbplats" i många browsers tex Safari, Firefox, Chrome. I Brave indikeras inga dylika problem. Jag har kontakt med VPS-leverantören om en lösning tills den nya plattformen är i drift.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster