UMAREX Beretta M92FS 4,5mm

Här skriver vi endast Recensioner om diverse luftvapen och kommenterar dessa.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

UMAREX Beretta M92FS 4,5mm

Inläggav GUNnar 24 mar 2010, 22:22

Haloo!

Hoppa till sammanfattningen om du vill spara tid! :smt020

Blir info om och runt denna picka!

Jag var ute efter något gediget (så lite plast som möjligt) att träna fältskytte med hemma, utan att grannarna skickar hunden på mig =)
Har flera luftpickor som är bra på sina sätt, men ingen som kunde skjuta fler skott efter varandra utan massa pumpande å pillrande...
Fältskytte skjuter jag annars med krut.

Lutade först åt en Röhm RG Twinmaster Top, skönt att slippa co2, bra precition åsv, MEN lite mycket pengar att spendera bara för att träna inför något annat med :)

Har en Gamo PT-80 8 skotts mag, rätt bra avtryck, ända tills skottet ska gå av, då ryster hela pistolen och skotten hamnar lite hur som.

Efter lite tittande efter potentiella pistoler lutade det då åt en Colt 1911 eller en Beretta 92. Många skjuter fält med 1911 så designen passade ju ändamålet :) Ringde Hurricane och frågade om det var någon skillnad i själva skjutandet mellan dom, men det var det inte, så jag köpte Berettan för att jag tycker den är vackrare. Han sa att jag skulle bli nöjd oavsett vilken jag valde, bra kvalité utlovades.

Tog runt ett dygn så hade posten gjort sitt och jag var ägare till en Italienare =) Ja, som bryter på tyska då.

Hem fort som tusan å testa!
Första reaktionen vid öppnande av medföljande koffert var: Jaha, va matt den är! Alla produktbilder man sett innan är dom blanka, men facit visade annat. Å va tusan gör det, mattsvart är oxå snyggt. Slipper man alla flott fläckar dess utom.

Den känns gedigen, bättre än förväntat! Lite tung, men jag ska inte springa några långlopp.
Lätt att byta magasin, tryck ned spärren så skjuter manteln fram en bit, bara byta mag och stänga igen. Man behöver inte sätta magasinet på någon pinne, det gör den själv när man stänger manteln.
Magasinen är oxå lätta att fylla, kulorna trillar i lätt och det behövs bara ett tryck med tummen över alla kulor så sitter de där de ska.

Singel Action har ett bra avtryck.
Dubbel Act är lite kärvt att komma till tryckpunkten för skott, men det blir bättre efter lite smörjande å skjutande. Det sitter en pinne utanpå pistolen (som originalet) som rör sig med avtryckaren, vet inte om det är det som går lite kärvt, inte skruvat där än =) Pistolen skakar inte när skottet går av, det är mycket bra!

Började skjuta singel action för att få in siktet, sköt på ca 13 meter, inga 10 på raken men det räknade jag inte med, sprider runt 5 cm, blandning av kort pipa och framför allt jag som vinglar (ibland) =)
8 meter gick det att skjuta fina serier, men då är det ingen sport :)
Dubbel Action höll skotten ihop lika dant, men lägre. Klassiska fenomenet av att co2 pickor tappar farten om man skjuter tätt inpå. Märks inte så mycket på 8 meter men halva tavlan på 10.

Nybytt co2 patron, JSB Exact, Singel Action skjuter den 119mps enligt min gröning Chrony, precis vad som utlovas. Jag skall testa flera kulor och hur mycket farten sjunker vid dubbel action. Ny patron i PT-80 å JSB kulor är 82 mps hehe.

Eftersom jag köpte den för att träna fält med, behöver jag kunna skjuta på olika håll/tavlor i samma serie, så ett sikte med höjdjustering behövdes. Jag skulle ju kunna nöja mig med att inte skjuta på 15 meter men lite skoj ska man ha oxå :) Fält med krut är allt ifrån några meter till 50, säkert 60.

Kollade runt lite och såg att Cabom hade bäst pris på passande sikte! Ringde och beställde på stört. Tog någon dag så låg det i brevlådan.
Ser ut som till en "riktig" pistol, bara att kilspåret är lite mindre. Kornet byter man lätt till ett högre oxå.

Nu kan jag justera siktet så kulorna hamnar rätt även vid 8 snabba skott på lite längre avstånd.

En fältskyttestation kan se ut så här: Förutsättningen, stående 45 grader. Alltså får man inte använda stödhand, och pistolen skall vara i vinkel mot marken efter man laddat, tills att man får börja skjuta, inte sikta in sig innan tiden börjar alltså. Det kan vara tex tre mål, ett fallande man måste fälla först innan man får skjuta på de andra tavlorna, en av de kan vara poäng ringad precition, den andra bara poäng för träff+tavlan. 6 skott avfyras på tid, tex 10 sek. Sen går man till nästa station med andra mål, gungande, vridande, uppkommande =)Det är varierande och roligt. Önskar det fanns för luftpistolskytte oxå!

Såg när jag kikade efter siktet, att Cabom säljer Berettan med kompensator och rödpunktsikte för 2999! Bra pris, men rödpunkt är inget för mig, får inte användas på fält så jag vill inte skämma bort högerögat med sådant :)

Sammanfattning: En mycket trevlig och välbyggd pistol! Kul att det finns sikten/fästen/kolvsidor åsv att byta efter behag. Fungerar utmärkt till det den är tänkt för, byter man siktet kan man tänja gränserna, även om poängen blir sämre på långt håll så stiger skojjfaktorn!

Gamla sättet att ladda upp bilder vill inte funka så ni får se dom huller om buller såhär:

För att följa länken så måste du registera dig.

GUNnar

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: ME Bullbarrel .22

Re: UMAREX Beretta M92FS 4,5mm

Inläggav Hawkeye 25 mar 2010, 19:16

Jag köpte en Beretta 92 FS hos Waffen Ostheimer för 135 euro för 2 år sedan. Den är blank. De har tydligen ändrat utseende sedan dess. Jag skulle gärna köpt ett sikte till den, men priset 699 kr avskräcker.
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye

Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Återgå till Recensioner

| | |likartade trådar| | |