Nu har jag skjutit några tusen skott med den Diana 75 jag skrivit om tidigare och renoverat/gått igenom. Jag skjuter sådär en 30 skott per kväll på min altan på ett avstånd av ca 8m, på egna tavlor (tavlor jag gör själv).
På bössan sitter ett Gamo 4-12x44 sikte, och det funkar bra.
Jag har varit nere på den lokala skyttelokalen och pangat åxå, där man tittar med viss skepsis på ålderdomliga manicker. Nytt och tryckluft ska det vara,
FWB är det som gäller, ju nyare och dyrare ju bättre. Sedan ska man ha tjocka lädervästar, och hörselskydd.
Det är mest 10-åringar som pangar, emedan föräldrarna dricker kaffe, snackar och några eldsjälar hjälper den att sikta åt rätt håll eller räknar ungarnas poäng, och för in dem på ett XL-ark.
Själv avviker jag alltså lite, både i ålder, när det gäller pangpinne och att jag struntar i de töntiga västarna. Jag parkerar kulorna ovanpå varandra på 8-10m utan problem, och struntar i poäng. Vet inte om man får köra med kikarsikte förresten…men jag har kul och gillar pangpinnen, sedan får kaffedrickarna snacka och tänka vad de vill.
Men vad beträffar geväret (Diana 75), är det ganska enkelt – det är bara en underbar manick av fin precision som känns totalt solid, har ingen rekyl, och fungerar perfekt. Om det råkar bli en 9:a skyller jag det på kulorna, mig själv, eller de gungiga borden i skyttelokalen (jag föredrar totalt fast stöd). Jag har svårt att tänka mig en bättre luftpangare. Men jag ska prova min
FWB 300S och kanske sedan ett Anschutz 380….så får vi se (om jag hittar ett). Men Dianan är för tillfället en riktig snuttefilt. Det är bara en ren njutning att skjuta med det.
/ Micke