Renovering Diana 23

Trillade över en riktigt gammal Diana
enligt annonsen va det en 22a....
För att följa länken så måste du registera dig.
Nu visade det sig att när bössan kom "hem" va de inte en 22a utan en 23a.
Eftersom bössan va i uselt skick så hade jag tänk renovera den så den blir lite trevligare att ha på väggen.
För att följa länken så måste du registera dig.
Detta är en av dom tidigaste 23orna. Troligtvis tillverkad redan under mellankrigstiden.
För att följa länken så måste du registera dig.
Intressant är att denna tidiga 23a ser ut som de efterkrigsbössor som Milbro tillverkade.
Efter kriget så flyttades Dianas maskiner till Milbro skottland där Milbro gjorde flera av Dianas modeller märkta "Made in GT. Britain". Nyare tysktillverkade 22 och 23 är av en helt annan modell.
Bössan är ialla fall riven och lagd i oljebad.
För att följa länken så måste du registera dig.
Här är lite bilder på insidan:
För att följa länken så måste du registera dig.
För att följa länken så måste du registera dig.
Lite annorlunda laddarm på denna.
För att följa länken så måste du registera dig.
Stocken har jag redan satt fart med
För att följa länken så måste du registera dig.
Lackborttagningsmedel och mässingsborste.
å så en liten förhandskik på stocken efter första betsningen.
För att följa länken så måste du registera dig.
Nu ska stocken betsas med lite mörkare kulör för att bli så lik orginal som möjligt, sen ska den förseglas med tru-oil
Återkommer så snart bössan ska monteras och jag har lite nya bilder.
// Golle
enligt annonsen va det en 22a....
För att följa länken så måste du registera dig.
Nu visade det sig att när bössan kom "hem" va de inte en 22a utan en 23a.
Eftersom bössan va i uselt skick så hade jag tänk renovera den så den blir lite trevligare att ha på väggen.
För att följa länken så måste du registera dig.
Detta är en av dom tidigaste 23orna. Troligtvis tillverkad redan under mellankrigstiden.
För att följa länken så måste du registera dig.
Intressant är att denna tidiga 23a ser ut som de efterkrigsbössor som Milbro tillverkade.
Efter kriget så flyttades Dianas maskiner till Milbro skottland där Milbro gjorde flera av Dianas modeller märkta "Made in GT. Britain". Nyare tysktillverkade 22 och 23 är av en helt annan modell.
Bössan är ialla fall riven och lagd i oljebad.
För att följa länken så måste du registera dig.
Här är lite bilder på insidan:
För att följa länken så måste du registera dig.
För att följa länken så måste du registera dig.
Lite annorlunda laddarm på denna.
För att följa länken så måste du registera dig.
Stocken har jag redan satt fart med
För att följa länken så måste du registera dig.
Lackborttagningsmedel och mässingsborste.
å så en liten förhandskik på stocken efter första betsningen.
För att följa länken så måste du registera dig.
Nu ska stocken betsas med lite mörkare kulör för att bli så lik orginal som möjligt, sen ska den förseglas med tru-oil
Återkommer så snart bössan ska monteras och jag har lite nya bilder.
// Golle