Sida 1 av 1

Haenel 310 (under huven)

InläggPostat: 26 jul 2011, 21:31
av Ulf
Nu är arbetet klart med bössan, och här en redovisning om hur vapnet ser ut invändigt.

Så ser den ut initialt
För att följa länken så måste du registera dig.



Modellbeteckningens instansade siffror blir tydligare på bild än live. Är in live väldigt likt "510".
För att följa länken så måste du registera dig.



3 stockskruvar lossas, så är kolven väck
För att följa länken så måste du registera dig.



Stocken inrymmer ett utrymme som är fyllt av något som liknar tenn ? + att infästningen för stockskruvarna har gummibussningar.
För att följa länken så måste du registera dig.



Demonteringen sker i ordningen "bakifrån". Inga konstigheter, ett gäng fjädrar här & där, en förträfflig precision och passform på prylarna :wink: Jag valde att fota detaljer innan demontering, beartrapen är ganska lurig. 8)
För att följa länken så måste du registera dig.



Tillverkaren har valt för mej ett väldigt udda sätt att placera själva "drivpaketet". Vanligtvis sitter bakstycket längst bak i tuben, men inte i det här fallet. Här sitter det monterat nästan mitt i tuben, vilket gör att man bör ha ett verktyg att hålla emot förspänningen , innan man slår ut sprinten som håller bakstycket. Här sitter sprinten placerad :
För att följa länken så måste du registera dig.



En stunds metallaslöjd för att tillverka en adapter för demonteringen var susen
För att följa länken så måste du registera dig.



En bild på varför adaptern ser ut som den gör.
För att följa länken så måste du registera dig.



Så här ser då själva drivpaketet ut, när man väl fått ut det
För att följa länken så måste du registera dig.



Att demontera drivpaketet, för att få loss fjäder och byta pistongpackningen är enkelt. Pistonghuvudet är låst av en skruv, sen är det bara att gänga loss detta och byta packning och fjäder.
För att följa länken så måste du registera dig.



När sedan delarna väl är loss, kan man ev behöva putsa/slipa på "guiden" så att metall bakstycket löper soft på denna.
För att följa länken så måste du registera dig.




Återmonteringen sker i omvänd ordning. Smörj & fetta efter behag , så blir den som ny.

Summarium så är bössan välbyggd. Otroligt bra precision och passform på delarna.
Samtidigt kan man inte låta bli att förundras hur man kan konstruera nåt så enkelt, så komplicerat :-)
Hoppas bildserien kan bli till hjälp för er som äger eller ramlar över en liknande bössa, och blir renoveringssugen :wink:

Re: Haenel 310 (under huven)

InläggPostat: 04 aug 2011, 20:55
av Ulf
Bilder och info som tidigare utlovat :-)

Re: Haenel 310 (under huven)

InläggPostat: 04 aug 2011, 21:03
av gubbe
Skulle hjälpa en kompis och som tack skulle jag få hans Haenel, tyvärr har han inte ringt än. :-(
Bra guide Ulf, som vanligt. :smt020

Re: Haenel 310 (under huven)

InläggPostat: 04 aug 2011, 21:09
av Oden
Tycker detta är en kul men ack så trött bössa.Bra Guide :Thumbupp: och kanske någon gång ramlar man över en sådan,dock inte till priserna dom brukar sluta på Tradera.

Re: Haenel 310 (under huven)

InläggPostat: 04 aug 2011, 21:12
av Ulf
Passar som handsken då med denna enkla "howto" när den kommer :wink:

I ärlighetens namn anser jag att om man tar isär en sån här, räcker det att blöta upp pistongpackningen med olja, och smörja om skönheten.
Skillanden mellan den gamla originalfjädern och den nya var ca 15 mm , så en ordentlig rengöring/omsmörning lär göra nästan samma verkan.

Re: Haenel 310 (under huven)

InläggPostat: 30 okt 2011, 11:50
av bogbrush88
Verkligen en informativ guide! Jag har också en 310:a (osäker på vilken version, då det verkar ha gjorts smärre ändringar under resans gång) som är i tröttaste laget och hade först tänkt att investera i något av följande kit:

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Den andra linken avser exportfjädern vilken enligt uppgift skall kunna skrämma upp bössan till 150m/s.

Frågan är väl mest om det är lönt med något av dessa kit - Ulf menar ju ovan att en uppblötning av pistongpackningen skulle ge ungefär samma verkan som att sätta i ny standardfjäder/packning.
Jag har inga problem att betala 300-400kr för att få lite bättre fart på bössan, men bara om det är värt det. De var ju aldrig avsedda att ge "magnumeffekter" men det hade varit roligt med mer än de c:a 100m/s som den ligger på för närvarande...

Någon annan som har andra synpunkter/erfarenheter?

Re: Haenel 310 (under huven)

InläggPostat: 30 nov 2012, 11:20
av PLUTTE
Ulf skrev:Passar som handsken då med denna enkla "howto" när den kommer :wink:

I ärlighetens namn anser jag att om man tar isär en sån här, räcker det att blöta upp pistongpackningen med olja, och smörja om skönheten.
Skillanden mellan den gamla originalfjädern och den nya var ca 15 mm , så en ordentlig rengöring/omsmörning lär göra nästan samma verkan.

Vad kan man använda för olja för att blöta upp packningen ? och skulle du kunna ge mig måtten på adaptern? Jag fick tag i ett rep objekt som jag tänkte pyssla med under jullovet :Thumbupp: