Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Tomaz skrev:Jag fick inte med allt i morse när jag var nyvaken och skrev inlägget...Premiumvariant av Exact
Rudolf91 skrev:Jag måste fråga er grabbar som har koll på det här med att väga, skjuta och träffa rätt![]()
Jag har köpt en kinavåg för 200:- men väger jag samma diabol 10 ggr så slår det mellan 1,17-1,20g. Det är .22 JSB Jumbo Heavy på 1,175g, är vågen kass eller har skillnaden liten betydelse? Jag har också köpt en sizer på 5,52 och tryckt igenom en himla massa diaboler men jag tycker inte att precisionen på 50 är något bättre än innan jag började med detta kvällspyssel.
För att få ett jämförbart resultat har skjutit när det har varit absolut vindstilla och med rejält stöd.
Troligtvis är väl båda bössa och jag inte på topp
Rudolf91 skrev:Jag måste fråga er grabbar som har koll på det här med att väga, skjuta och träffa rätt
Bara7 skrev:Det du beskriver är en noggrannhet på nästan 2 hundradelar plus/minus(+/- 0.02). Vad skriver tillverkaren av vågen om noggrannheten?
Även om den inte väger mer exakt så sorterar du ändå bort de mest avvikande diabolerna.Rudolf91 skrev:Jag måste fråga er grabbar som har koll på det här med att väga, skjuta och träffa rätt![]()
Jag har köpt en kinavåg för 200:- men väger jag samma diabol 10 ggr så slår det mellan 1,17-1,20g. Det är .22 JSB Jumbo Heavy på 1,175g, är vågen kass eller har skillnaden liten betydelse? Jag har också köpt en sizer på 5,52 och tryckt igenom en himla massa diaboler men jag tycker inte att precisionen på 50 är något bättre än innan jag började med detta kvällspyssel.
För att få ett jämförbart resultat har skjutit när det har varit absolut vindstilla och med rejält stöd.
Rudolf91 skrev:Står bara 0,01 g noggrannhet...inte illa för 200:-...![]()
Jag har sorterat efter vikt, inte helt lätt eftersom samma diabol väger olika mycket hela tiden enligt vågen.
Men spelar denna viktdifferans någon speciell roll?
Jag har vägt och sorterat, kan inte säga att jag märker någon skillnad
Jag har tryckt en himla drös diaboler igenom sizern märker ingen speciell skillnad
Jag har gjort både och men märker ingen speciell skillnad, det blir konstiga flyers ändå.
Verkar som jag kan använda tiden bättre än att sortera
Bara7 skrev:Det du beskriver är en noggrannhet på nästan 2 hundradelar plus/minus(+/- 0.02). Vad skriver tillverkaren av vågen om noggrannheten?
Även om den inte väger mer exakt så sorterar du ändå bort de mest avvikande diabolerna.Rudolf91 skrev:Jag måste fråga er grabbar som har koll på det här med att väga, skjuta och träffa rätt![]()
gubbe skrev:Rudolf91 skrev:Jag måste fråga er grabbar som har koll på det här med att väga, skjuta och träffa rätt
Kolla vem som startade tråden![]()
Sveriges kanske bäste skytt.
Han håller tydligen fortfarande på och experimenterar trots att han har skjutit i många år.
Så jag tror inte du hittar någon som känner igen sig på din beskrivning.
Det är en ständig process som aldrig tar slut.
Tur är väl det kan jag tycka.
Testa vidare.
Sundan skrev:Rudolf91 skrev:Står bara 0,01 g noggrannhet...inte illa för 200:-...![]()
Jag har sorterat efter vikt, inte helt lätt eftersom samma diabol väger olika mycket hela tiden enligt vågen.
Men spelar denna viktdifferans någon speciell roll?
Jag har vägt och sorterat, kan inte säga att jag märker någon skillnad
Jag har tryckt en himla drös diaboler igenom sizern märker ingen speciell skillnad
Jag har gjort både och men märker ingen speciell skillnad, det blir konstiga flyers ändå.
Verkar som jag kan använda tiden bättre än att sortera
Det är ju inte säkert att just 4.52 är det rätta för din pipa, eller kanske just premium inte är den rätta för din pipa, det är så mycket som spelar in.
Det man kan göra är ju att testa olika märken och modeller och batcher tills du hittar nåt som går extra bra, då man man i den batchen sortera på vikt och huvudstorlek för att undvika flyers.
Kapten Kamin skrev:Jag har provat det mesta....![]()
Viktigast är enligt mig att hitta rätt kula/batch.
Sortering av vikt har inte gett mig någon påvisbar förbättring. Jag kommer säkert att väga och kolla innan EM i sommar bara för att få bort hjärnspöken, inget annat.
På SM i höstas plockade jag rakt ut burken och det funkade hyffsat ändå.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster