Anonymous

Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
setter skrev:En kula i 40J går rakt igenom allt som får skjutas med luftvapen vid skyddsjakt. En platnos på 15,3gr i 180m/s på 10m går rakt igenom en duva om den inte träffar något/några större ben. Vid två tillfällen (av ett par hundra) har jag inte fått genomslag... Och då har jag testat det mesta i kulväg och hastigheter. En av kulorna jag återfann var en FX kula skjuten i 280m/s på 45m. Den hade träffat ganska mycket ben....
waelo skrev:Eftersom skyddsjakt bedrivs i bebyggelse runt hus, boskapsdjur och människor så ser jag att den stora fördelen med luftgevär är dess kortare skyddsavstånd. En luftgevärs diabol som slår igenom eller missar viltet stannar dessutom oftast upp av en ladugårdsvägg, plåttak, tjockare gren osv medans en .22lr fortsätter igenom.
Att andvända .22lr emot kaja, duva, råtta runt bebyggelse tycker jag känns rent vansinnigt när det finns bra .22 luftgevär att tillgå!
waelo skrev:Så sammanfattningsvis efter en intressant tråd kan vi då säga att om ett politiskt parti lägger fram förslag om att tillåta viss småviltsjakt med luftgevär så skulle de få vår röst i valet samt att i en FX Cyclone .22 så är den bäst skjutande diabolen som är konstruerad för att expandera alltså:
...eller
buckshot2000 skrev:waelo skrev:Så sammanfattningsvis efter en intressant tråd kan vi då säga att om ett politiskt parti lägger fram förslag om att tillåta viss småviltsjakt med luftgevär så skulle de få vår röst i valet samt att i en FX Cyclone .22 så är den bäst skjutande diabolen som är konstruerad för att expandera alltså:
...eller
nej absolut inte, det finns betydligt viktigare saker att bry sig om politiskt än ett enfrågeparti som vill tillåta "viss småviltjakt" när det redan är tillåtet i de fall det är lämpligtDet är ju redan idag tillåtet med klass4 luftgevär och skyddsjakt och det räcker gott, hur skulle det se ut om 10 000 skottglada luftgevärsägare helt utan jägarutbildning sprang omkring och skjöt efter allt som rör sig på andra människors mark för att det vore lagligt ? det finns mig veterligen inga markägare som skulle gilla det.
När det gäller skyddsjakt så har väll ingen ens påstått att den skall bedrivas med onödigt kraftiga vapen i tätbebyggt område ? Inte det tråden handlar om.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst