Ammunition till Cyclone .22 Jakt/FT ?

Här snackas det om Luftvapen ammunition

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Ammunition till Cyclone .22 Jakt/FT ?

Inläggav Superbee 16 apr 2010, 08:52

setter skrev:En kula i 40J går rakt igenom allt som får skjutas med luftvapen vid skyddsjakt. En platnos på 15,3gr i 180m/s på 10m går rakt igenom en duva om den inte träffar något/några större ben. Vid två tillfällen (av ett par hundra) har jag inte fått genomslag... Och då har jag testat det mesta i kulväg och hastigheter. En av kulorna jag återfann var en FX kula skjuten i 280m/s på 45m. Den hade träffat ganska mycket ben....

Givetvis är det så!
Men det jag syftade på i den frågan var klass 4 vilt, borde ha varit tydligare där, ber om ursäkt för det!
Men tack ändå för din synpunkt och dina erfarenheter :smt020

waelo skrev:Eftersom skyddsjakt bedrivs i bebyggelse runt hus, boskapsdjur och människor så ser jag att den stora fördelen med luftgevär är dess kortare skyddsavstånd. En luftgevärs diabol som slår igenom eller missar viltet stannar dessutom oftast upp av en ladugårdsvägg, plåttak, tjockare gren osv medans en .22lr fortsätter igenom.
Att andvända .22lr emot kaja, duva, råtta runt bebyggelse tycker jag känns rent vansinnigt när det finns bra .22 luftgevär att tillgå!

Kan inte säga annat än att jag håller med till fullo kring detta resonemang! :smt022
Användarvisningsbild
Superbee

Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Inläggav Kråkjohan 16 apr 2010, 09:41

Så sammanfattningsvis efter en intressant tråd kan vi då säga att om ett politiskt parti lägger fram förslag om att tillåta viss småviltsjakt med luftgevär så skulle de få vår röst i valet samt att i en FX Cyclone .22 så är den bäst skjutande diabolen som är konstruerad för att expandera alltså:

-Crossman Hollow Point .22

...eller :-)
Kråkjohan

Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: Webley Tracker DL

Inläggav buckshot2000 16 apr 2010, 12:20

waelo skrev:Så sammanfattningsvis efter en intressant tråd kan vi då säga att om ett politiskt parti lägger fram förslag om att tillåta viss småviltsjakt med luftgevär så skulle de få vår röst i valet samt att i en FX Cyclone .22 så är den bäst skjutande diabolen som är konstruerad för att expandera alltså:

nej absolut inte, det finns betydligt viktigare saker att bry sig om politiskt än ett enfrågeparti som vill tillåta "viss småviltjakt" när det redan är tillåtet i de fall det är lämpligt :wink: Det är ju redan idag tillåtet med klass4 luftgevär och skyddsjakt och det räcker gott, hur skulle det se ut om 10 000 skottglada luftgevärsägare helt utan jägarutbildning sprang omkring och skjöt efter allt som rör sig på andra människors mark för att det vore lagligt ? det finns mig veterligen inga markägare som skulle gilla det.

När det gäller skyddsjakt så har väll ingen ens påstått att den skall bedrivas med onödigt kraftiga vapen i tätbebyggt område ? Inte det tråden handlar om.
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet*
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
buckshot2000

Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Inläggav Kråkjohan 16 apr 2010, 12:50

buckshot2000 skrev:
waelo skrev:Så sammanfattningsvis efter en intressant tråd kan vi då säga att om ett politiskt parti lägger fram förslag om att tillåta viss småviltsjakt med luftgevär så skulle de få vår röst i valet samt att i en FX Cyclone .22 så är den bäst skjutande diabolen som är konstruerad för att expandera alltså:

nej absolut inte, det finns betydligt viktigare saker att bry sig om politiskt än ett enfrågeparti som vill tillåta "viss småviltjakt" när det redan är tillåtet i de fall det är lämpligt :wink: Det är ju redan idag tillåtet med klass4 luftgevär och skyddsjakt och det räcker gott, hur skulle det se ut om 10 000 skottglada luftgevärsägare helt utan jägarutbildning sprang omkring och skjöt efter allt som rör sig på andra människors mark för att det vore lagligt ? det finns mig veterligen inga markägare som skulle gilla det.

När det gäller skyddsjakt så har väll ingen ens påstått att den skall bedrivas med onödigt kraftiga vapen i tätbebyggt område ? Inte det tråden handlar om.

Detta med småviltsjakt & partifrågan får ni inte ta för allvarligt, mest på skoj...(egna önsketankar som rann ur mig) :-) ...och jag menar absolut inte att kraven på jägarexamen, jaktmarker osv isåfall skulle frångås!

Men det var ju som sagt inte det tråden handlar om utan skyddsjakt och lämplig diabol till detta.
Kråkjohan

Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: Webley Tracker DL

Inläggav Superbee 16 apr 2010, 22:47

Ja det blev väl kanske lite väl mycket offtopic här, och det är väl mest mitt fel...
Jag vidhåller som sagt fortfarande att man ska använda den diabol som ger bäst precision och mest etisk avlivning vid skyddsjakt.

Ska man säkert vara laglig så är det väl Crosman hollow point, crow magnum och HN hålspets som mig veterligen skjuter bäst, men inte i närheten av lika bra som JSB Exakt i olika varianter gör...
Användarvisningsbild
Superbee

Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Inläggav Dudda 17 apr 2010, 08:58

Johnny, har du hunnit testa de nya jsb diabolerna?
Walther lgv .177
Användarvisningsbild
Dudda

Tack utdelade: 190 gång
Tackad: 96 gånger i 83 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms

Föregående

Återgå till Ammunition

| | |likartade trådar| | |