Hastighet och kulvikt

Här snackas det om Luftvapen ammunition

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Hastighet och kulvikt

Inläggav mangel 31 jul 2013, 18:27

Hej

Här kommer en fråga till er som äger en kronograf: Upplever ni att hastigheten blir den förväntade när ni skjuter kulor av olika vikt (från samma gevär)?

Jag har skjutit tre typer av diaboler: JSB Exact Jumbo Heavy (1.175 g) , JSB Exact Jumbo (1.030 g) samt JSB Exact Jumbo Express (0.93 g).

Mina tester indikerar att hastigheten på de lättare Exact och Express inte ökade så mycket jämfört med Heavy som jag hade beräknat. Energin för de två lättare var ca 90% av den tyngre.

Jag testade genom att först nolla på 25 m för att sedan skjuta grupper på 50, 60 resp 70 m. Jag hittade info om kulornas ballistiska koefficient på nätet och provade mig därefter fram till "rätt" utgångshastighet med hjälp av ett ballistikberäkningsprogram.

En potentiell felkälla är de ballistiska koefficienterna och det är därför jag frågar. I en ideal värld hade den ballistiska koefficienten varit konstant för en viss kula men eftersom luftgevärkulor ligger i det instabila området strax under ljudhastigheten misstänker jag att koefficienterna varierar med hastigheten.
Air Arms S510 SL Carbine + Leapers/UTG 4-16X40
mangel

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg

Re: Hastighet och kulvikt

Inläggav Furby 31 jul 2013, 18:55

Har märkt att vissa kulor trots lätt vikt inte går så snabbt som dom kanske borde. Misstänker att det beror på hur väl de tätar mot räfflorna, verkar som om luften rusar förbi en del tunnväggiga kulor som därför tappar fart trots låg vikt. Finns många faktorer som kan inverka t ex piplängd och att calibern verkligen överensstämmer med uppgivet mått. Tror att det enklaste är att helt enkelt testa sig fram och använda de kulor som ger bäst hastighet i förhållande till precisionen.
Furby

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 36 gånger i 30 inlägg

Re: Hastighet och kulvikt

Inläggav mangel 04 aug 2013, 20:51

Efter dagens skjutning med JSB Exact Jumbo Express-kulor har jag gjort om beräkningarna och provat mig fram till värden på både hastighet och BC. Den vinnande kombinationen hade en hastighet som låg nära den jag förväntat mig men BC var betydligt lägre än värdet jag hittade på nätet.
Nästa söndag ska jag göra samma med JSB Exact Jumbo-kulorna.
Air Arms S510 SL Carbine + Leapers/UTG 4-16X40
mangel

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg

Återgå till Ammunition

| | |likartade trådar| | |