Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Knotvillage skrev:Läser då och då folk som säger tråkig kulbana. Vad menas med det? Är det att dom droppar för snabbt så man måste sikta högre?
Någon jämförde kulor med en fotboll. Sparkar man en lätt och en tung boll med samma kraft kommer den lättare skruva sig och vara vindkänslig medans den tunga går rakare men tappar höjd snabbare.
Knotvillage skrev:Är det i stort sett omöjligt att skjuta sockerbitar efter 30m så känns ju 32x lite bortkastat.
Air skrev:Vad är det för roligt med att göra det för lätt för sig gäsp.
Knotvillage skrev:Så 80 25 funkar lika bra i ft som 97? Med träning.
Knotvillage skrev:Så 80 25 funkar lika bra i ft som 97? Med träning.
Air skrev:Vad är det för roligt med att göra det för lätt för sig gäsp.
Knotvillage skrev:Har 97 .177 16 och det funkar jag bra. Det är ju högre effekt på 80an så banan borde ju bli typ lika. Skotten väger cirka 1g till. Eller spelar joulen ingen roll när man tittar på banan? Bara hastigheten?
Knotvillage skrev:Läser då och då folk som säger tråkig kulbana. Vad menas med det? Är det att dom droppar för snabbt så man måste sikta högre?
Någon jämförde kulor med en fotboll. Sparkar man en lätt och en tung boll med samma kraft kommer den lättare skruva sig och vara vindkänslig medans den tunga går rakare men tappar höjd snabbare.
Knotvillage skrev:Ok. Jag blev bara sugen på en Magnumbössa. Kräver ju modifiering om man väljer 25 och då verkar ju knappt under 30j funka bra. Som Nitro skrev så kanske man inte kan ha mer än 26-28cm sikten på dom.
Nitro skrev:Knotvillage skrev:Har 97 .177 16 och det funkar jag bra. Det är ju högre effekt på 80an så banan borde ju bli typ lika. Skotten väger cirka 1g till. Eller spelar joulen ingen roll när man tittar på banan? Bara hastigheten?
Hastigheten styr kulbanan. .177 med 16J blir runt 242 m/s med JSB Exact vilket är en ganska "lagom" fart. Vad du får för fart i HW80 .25 fullfart har jag ingen aning om men kanske 200 m/s. Det är inte katastrof på något sätt med kulbanan men ändå sämre än med din HW97 .177 i 16J
En annan sak är också att ju högre effekt du plockar ut desto mer rumlar bössan. De blir helt enkelt svårare att bemästra med rekylen. Det kan visst vara en trevlig bössa ändå, men eftersom du undrar över FT med bössan så säger jag att det jobbet gör din HW97 bättre i så fall.
Dessutom är ju inte brytbössor optimala till FT då man kan få problem med för stora kikare som tar i när du bryter bössan.
Leopold skrev:Knotvillage skrev:Ok. Jag blev bara sugen på en Magnumbössa. Kräver ju modifiering om man väljer 25 och då verkar ju knappt under 30j funka bra. Som Nitro skrev så kanske man inte kan ha mer än 26-28cm sikten på dom.
Bra och bra... beror ju vad man ska ha det till. Ska du ha en kulbana i cal .25 som motsvarar vad man får i cal .177 16J med typisk ammo så behöver du i runda slängar 50J. Det får du inte med en fjäderbössa, även för hög effekt för fullfartsklassen FT (pga att målen går sönder för fort) men det kan finnas andra anledningar att man vill köra med såpass grov kaliber i en luftbössa.
Avalonblower skrev: den grövre kalibern tillför är ett högre BC och därmed en bättre sidledsstabilitet, vilket däremot är en oförutsägbar faktor.
Skulle jag väga sakerna mot varann så är en högre BC alltid mera värd än en kort bantid, detta eftersom det är enklare att kompensera för höjdled än för sidled då den sistnämnda i högre utsträckning påverkas av oförutsägbara faktorer.
Leopold skrev:Man kan även spana litet på inhemska tävlingar där vi har fullfartsklasser, det är ganska ovanligt att det uppnås högre resultat med grövre kaliber och högre effekt jfr 16J-klasser idag. Jämförelsen är iofs inte helt rättvis eftersom 16J-klasserna domineras av dedikerade matchvapen idag i alla fall på pcp-sidan. Men det är en indikation på att nyttan av grövre kaliber och litet mer effekt är överdriven vad gäller fältskyttet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst