Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
börne skrev:Dom var ju dock äckligt dyra... 179kr för en burk![]()
Silwer skrev:Jo frakt är juninte billigt man måste ju gåmihop en bra rulle ammo för att det ska vara värt det och sen hoppas på inga bucklor.
Silwer skrev:Där ser man, ingen nyhet Mao vara det att man inte direkt besökt Jula för köp av diaboler gissar jag.
Silwer skrev:Det är ändå ennrött fräck högre kostnad, kan jag tycka.
bebbe skrev:Någon i butiken som läst sig till att dom är bra. Eller fått tips. Men har lite dålig koll på pris sättningen! Dom kommer nog snart vara borta ur sortimentet för att dom inte säljer.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Nog inte så tokigt kanske. Om inte så kanske det kan resultera i lite billigare ammo den dagen man har glömt köpaNitro skrev:bebbe skrev:Någon i butiken som läst sig till att dom är bra. Eller fått tips. Men har lite dålig koll på pris sättningen! Dom kommer nog snart vara borta ur sortimentet för att dom inte säljer.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Kanske man skulle länka till Tobbes hemsida och ifrågasätta ifall de tycker att pris skillnaden är rimlig.
Det är såklart fritt fram för varje handlare att sätta vilket pris de vill och de har kanske en baktanke om detta som vi inte känner till eller så kan det röra sig om ren okunskap.
Förstklassigt inlägg tack för det [THUMBS UP SIGN]Luftpangarn skrev:Ja Nitro, det är ingen dum idé! Jula verkar ju ha bestämt sig för att luftgevär verkligen skall vara del av deras sortiment. Så varför inte prissätta JSB rimligt? För deras gevär kommer prestera bättre med den ammunitionen.
Vinsten på en produkt är produkten av vinsten gånger omsättningshastigheten (på kapitalet). Sätter man för högt pris, ser kanske marginalen kanon ut. Men sänker man omsättningshastigheten, så blir förtjänsten vid årets slut sämre.
Långt ifrån alla detaljhandelsföretag har koll ens på dessa grundläggande ekonomiska mekanismer.
En flickvän till mig, som flytt från Tjeckoslovakien på den gamla onda tiden, lutade sig mot mig under enföreläsning, och sa "vet du, jag har läst nästan hela ekonomutbildningen vid Prags ekonomiska högskola. Men på 3,5 år diskuterade vi aldrig någonsin prissättning." (Avsaknad av prismekanism är närmast kärnan i planekonomins misslyckande.)
Alltså frågade hon Butterick's VD hur de satte priser. (För honom är pruttkuddar närmast ett existentiellt trauma! ;-D ) Han skrattade litet halvförläget och svarade bland annat "ibland använder vi GSG som prissättningsfilosofi". Både jag och min flickvän hade inte läst om någon "GSG" strategi vid prissättning i våra tjocka böcker, så vi bara gapade och undrade.
Butterick's VD nästan skrattade när han förklarade "Går det Så Går det". Typisk strategi vid prissättning av pruttkuddar. Kostar 1kr i inköp, och man säljer dem för 29kr, typ. ;-)
Jag är ganska säker på att Jula mest kör på känn. Det är inte så himla uttänkt, troligen.
PS Mitt livsmisstag tror jag är att jag inte gifte mig med henne. Men sådant kan man ju alltid fundera på! ;-)
ahayeah skrev:Det va ju nån som köpte jsb burkar för 4.52 kr på ullared för märkningen ser ju ut som prislappar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster