Detta är ett mycket amatörmässigt test, gjort mest för skojs skull. Alltid roligt att se resultat dock

.
Jag sköt fyra olika kulor för att se effekten på lera, deformation av kulan samt inträngningsdjup. Detta är skjutet från 3 meters håll med en genuin Jula-plinkare (Qb36, 4.5mm, 199 m/s). Av ren nyfikenhet provade jag även att skjuta HN hollow point bak- och fram.
Kulorna är i föjande ordning från vänster till höger: Rundkula, Dogmatch, Pro-Magnum, HN hollow point.
För att följa länken så måste du registera dig.Rundkula: Kulan gick inte helt igenom, de sista millimetrarna uppkom vid klyvningen av leran. Penetrationsdjup: 12 cm.
För att följa länken så måste du registera dig.Dogmatch: Diametern vid toppen av kulan ökade till 5 mm. Penetrationsdjup: 8 cm.
För att följa länken så måste du registera dig.Promagnum: Gav ungefär samma penetration som rundkulan, 11 cm.
För att följa länken så måste du registera dig. HN Hollow point: Ärligt talat förstår jag mig inte på konstruktionen. Det finns inget material i toppen av kulan som kan expandera. Kulan vidgar sig ytterst lite, långtifrån någon dramatisk effekt. Penetrationsdjup: 10 cm, dvs djupare än Dogmatch...
För att följa länken så måste du registera dig.HN Hollow point; Bak- och fram: Rejält hål, kulan splittrades. Penetrationsdjup: 4 cm.
För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.Ha en trevlig sommar allihopa!
//Herr Larsson
Olivgrön älg vid namn Örjan ombedes komma till informationsdisken.