Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Jazz skrev:Jag vet inget om alternativen till bly. Men varför använder man stål som är en legering som är väldigt mycket hårdare är grundämnet järn.
Jag tror som du att vi har inte lång tid framför oss med bly.
buckshot2000 skrev:Dynamic PCP2 är bra ammo , hela dynamicserien är gjord med hög noggrannhet. Den är helt blyfri och innehåller bla. zink istället.
Men varför skulle bly förbjudas ? Vi har ju flera medlemmar här på forumet som talar sig varma över hur ofarligt blyet är !
Så frågan är om dessa blykramare är utsatta för en komplott där myndigheterna i hela världen försöker ta blyet ifrån dem trots att det är ofarligt ?
Dynamic PCP2 är bra ammo
Inte för att bråka med en admin vid namn öberg men det finns hopp för Dynamic PCP.
öberg skrev:Inte för att bråka med en admin vid namn öberg men det finns hopp för Dynamic PCP.
Jag hoppas att det var skrivet med glimten i ögat![]()
Intressant läsning det där, och riktigt intressant att dom gick bra i hans 2000! Har ju själv en 2000 och i den går Dynamic inte bra, inte heller i min FWB65, D27S, D52.
Så min erfarenhet är att dom inte är bra alls.[Det jag vill veta är ett riktigt test med hur eller om det sliter på pipan/quote]
Min tro är att dom sliter hårt på pipan!
För att följa länken så måste du registera dig.
Alla utom den till höger är skjutna i ett stålkulfång på 10m i 250mps.
Det visar ju hårdheten lite!
Gjorde ett test alldeles nu!
En Crow magnum vs en kula av Dynamic.
Tog en polygrip och tryckte så hårt jag kunde på en kula av vardera.
Före:
Efter:
Bliden talar för sig själv!
Vidare vill jag belysa att tycker andra att dom är bra så är det ju bara bra för dom! Själv kommer jag inte använda dom. Men kommer det ett bra alternativ så är jag mer än villig att använda den ammon.
buckshot2000 skrev:Luftgevärspipor är inte gjorda av härdat stål , de är tillverkade av låglegreat stål som är mycket mjukt.
Hårdheten på en pipa är likvärdig med en rundstång bonnjärn eller ett avgassystem köpt på biltema.
De flesta som sågar eller svarvar i en pipa blir chockerade över hur mjukt materialet är.
Jag vet inte hur det är med "hårdare" ammo , men Dynamic PCP2 har jag skjutit mycket med och aldrig haft problem med pipan på den bössan som har en LotharWalther pipa.
yellonet skrev:buckshot2000 skrev:Luftgevärspipor är inte gjorda av härdat stål , de är tillverkade av låglegreat stål som är mycket mjukt.
Hårdheten på en pipa är likvärdig med en rundstång bonnjärn eller ett avgassystem köpt på biltema.
De flesta som sågar eller svarvar i en pipa blir chockerade över hur mjukt materialet är.
Jag vet inte hur det är med "hårdare" ammo , men Dynamic PCP2 har jag skjutit mycket med och aldrig haft problem med pipan på den bössan som har en LotharWalther pipa.
Om nu en pipa är så mjuk som du säger så borde det ju vara ännu mer "farligt" att använda hård ammo i bössan... eller?
yellonet skrev:Är bly förbjudet i England? Eller menar du att de är mer miljömedvetna och därför i högre grad väljer bort bly-ammunition?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst