Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Superbee skrev:Alla kulor i rent bly expanderar...
Finns det överhuvudtaget en vedertagen definition eller är det diverse självutnämnda experter som säger:Konstruerad för att expandera = Hålspets i en specifik metall/legering?! Obs bemöter ni detta, så vill jag se en relevant källa dvs. LAGTEXT eller prejudikat.
Hoppas ni fattar mitt resonemang.
Luftgevär med en minsta kaliber av 5,5mm (.22) får användas vid skyddsjakt om projektilen har en minsat utgångshastighet av 180 meter per sekund och om den är konstruerad att expandera. Detta innebär att även gevär som inte klarar kraven för klass 4 kan användas vid skyddsjakt. Lagrum:NFS 2002:18 19§ 20§
Angående precision/räckvidd så ser jag inte att 22lr har någon direkt fördel över t.ex. Johnnys Lonestar .25 på 80 meter.
Nu är det iofs sällan som två patroner i en ask 22LR har lika jämn utgångshastighet som två skott efter varann ifrån ett PCP.
Superbee skrev:buckshot2000
Jag köper definitivt dina resonemang rent principiellt, den stora frågan är ju, när man får genomslag med en 22lr, hur mycket energi har kulan lämnat i viltet jämfört med en 40J diabol som stannar och lämnar alla dessa i viltet?
Sedan finns det ju luftgevär i cal 25 om man vill ha en större sårkanal än 22lr och högre energi än .22 luft.
Jag tycker att dessa .25 gott kunde klassas in i Klass 4 utan att någon behöver må dåligt. Sedan äger ju luftvapen flertalet positiva effekter jämte krut, men det vet du ju själv eftersom att du också är entusiast.
Räcker med att hålla debatten kort och påpeka att säkerhetsavståndet och miljöpåverkan är de 2 stora faktorerna för de andra som läser här och inte vet.
Angående precision/räckvidd så ser jag inte att 22lr har någon direkt fördel över t.ex. Johnnys Lonestar .25 på 80 meter.
Vill också passa på att tacka för att nivån hålls riktigt högt i denna diskussion! Härligt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst