Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
mrpela skrev:En fråga, jag har just köpt ett royale 400 där inte hela kitet är monterat, vad blir effekten av att inte montera skruven vid tuben? Han jag köpte den av sa att han tyckte det räckte gott med att byta fartomställaren och hammarvikten..
Jag har ingen krono men den känns ju helt klart kraftigare än 10J och den drar inte speciellt mkt luft.
kardanaxel skrev:mrpela skrev:En fråga, jag har just köpt ett royale 400 där inte hela kitet är monterat, vad blir effekten av att inte montera skruven vid tuben? Han jag köpte den av sa att han tyckte det räckte gott med att byta fartomställaren och hammarvikten..
Jag har ingen krono men den känns ju helt klart kraftigare än 10J och den drar inte speciellt mkt luft.
Undrar samma sak, vad är själva funktion/nyttan med att byta ut skruven till ventilhuset?
Resultatet för mig om jag sätter in ventilhus-skruven samt platsbrickan i japan-kitet är att jag får en läcka och all luft försvinner ur tanken.
kardanaxel skrev:Tackar för dom snabba svaren![]()
![]()
Den där lilla o-ringen ni nämner är inget jag kommer ihåg ifrån japankitet.
Men det förklarar ju vad nr 23 är på sprängskissen, För att följa länken så måste du registera dig.
Kanske har försvunnit under monteringen
kardanaxel skrev:mrpela skrev:En fråga, jag har just köpt ett royale 400 där inte hela kitet är monterat, vad blir effekten av att inte montera skruven vid tuben? Han jag köpte den av sa att han tyckte det räckte gott med att byta fartomställaren och hammarvikten..
Undrar samma sak, vad är själva funktion/nyttan med att byta ut skruven till ventilhuset?
Resultatet för mig om jag sätter in ventilhus-skruven samt platsbrickan i japan-kitet är att jag får en läcka och all luft försvinner ur tanken.
IcemanCharlie skrev:kardanaxel skrev:mrpela skrev:En fråga, jag har just köpt ett royale 400 där inte hela kitet är monterat, vad blir effekten av att inte montera skruven vid tuben? Han jag köpte den av sa att han tyckte det räckte gott med att byta fartomställaren och hammarvikten..
Har pratad med Tobbe på Hurricane och fått förklarat en del. Skruven till ventilhuset ger ca 15 m/s. Dom Nya Royale blocken har blivit effektivare så att få upp 5.5 till över 315 m/s är inga problem men det är just det som är problem. I Danmark tex kräver dom att JSB exact 5.5 går i 265 m/s.
Insexskruven till hammarjädern i fullt utskruvat läge mao minsta tryck på hammarfjädern kan mao inte ge mindre hastighet än ca 280-290 m/s. Många anser att deras bössor har en sweatspot hastighet på ca 260-270 m/s. Så ......
Hur får man nu ner hastigheten om det inte går att skruva ut hammarskruven?! Jo just det, låt bli att installera ventilskruven som sitter där orginal eller ligger i Japankitet mao låt den som sitter där innan sitta kvar och se vad det ger. Ett annat alternativ är att sätta in hammarfjädern först och sedan hammaren för att se om det ger en tillräcklig minskning. Det tredje allternativet är att sätta tillbaka den mässingsfärjade 10 J hammarfjärds skruven och skruva in fjädern. Ett fjärde allternativ .... Ja just det en regulator. Hoppas att detta ger lite mer insikt.
Georg skrev:Hur får man loss shrouden? Har en gladiator mk2.
Georg skrev:Hur får man loss shrouden? Har en gladiator mk2.
IcemanCharlie skrev:Starta egen/ ny tråd!
Detta har INGET med Japankit att göra alls !,,
johangfx skrev:Tror det har med klassning som dämpare om det inte är det..
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
joelleo skrev:Var köper man ett Japan kit? Varför köper man ett Japan kit, kan man inte bara skicka in den till fx om man har licens och be dom ställa den på maxfart?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster