Sida 1 av 4

Hatsan 135 Fjäderbyte

InläggPostat: 05 mar 2008, 09:54
av Sweeper
Tänkte jag skulle förklara hur man gör när man byter fjäder på ett Hatsan, I detta fallet är det en Modell 135.

Börja först med att skruva av stocken. (Samanlagt 5st skruvar 2st på varje sida av stocken och 1st strax bakom avtryckaren. I mitt fall så var skruvarna i stocken vänstergängade)

Bild

För att ta isär avtryckaren utan att allt sprätter isär så använder man en kortare sprint (bör vara ca 11mm) som bara håller ihop själva avtrycket men som inte ligger imot själva infästningen för avtryckar mekanismen.

Bild

Efter att du har gjort detta så slår man ut sprinten som håller fast säkringen

Bild


Efter detta så trycker man ut sprintarna så långt man kan för att kunna ta bort staget för automat säkringen (Glöm ej att ta bort fjädern innan du försöker ta bort den)

Bild

För att sedan lossa avtrycket från bössan så lossar man på den sista skruven, tryck därefter avtryckar paketet bakåt tills det lossnar.

Bild


För att sedan byta fjädern så är det bara att sätta geväret i en lämplig anordning och sedan slå ut sprinten för att sedan ta ut fjädern och ersätta den med en alternativt starkare modell.

Hoppas detta är till nån hjälp för er som har lust att byta fjäder i era hatsan gevär.

InläggPostat: 05 mar 2008, 12:05
av Daniel
tusen tack sweeper den här guiden kommer nog till användning :-)

frågan är bara hur jag får tag i en kortare sprint (bör vara ca 11mm)

InläggPostat: 05 mar 2008, 14:43
av Airrifles
För mig var det svårare att få tag på rätt diameter, det går ju bra att kapa vilken rund pinne som helst men det är lite trixigare att trycka igenom orginalpinnen när den tillfälliga pinnen är lite för liten i diameter.

InläggPostat: 05 mar 2008, 16:02
av Benny
Daniel skrev:tusen tack sweeper den här guiden kommer nog till användning :-)

frågan är bara hur jag får tag i en kortare sprint (bör vara ca 11mm)


Diametern är ju 5mm. Själv tog jag en bit av en gammal skruvmejsel, men skaftet på ett 5mm borr går ju också bra, bara att kapa med en rondell då den är hård,

InläggPostat: 05 mar 2008, 17:52
av Lokes
behövs verkligen avtrycket avlägsnas då..? tycker det verkar VÄLDIGT likt både gamos och BSA avtrycken... å på dom bössorna går det att lura ut fjädern ändå :)

InläggPostat: 05 mar 2008, 18:00
av Ulf
Jo lokes, fjädern ja , men inte pistongen på BSA åtminstone.

InläggPostat: 05 mar 2008, 18:20
av Lokes
kalln skrev:Jo lokes, fjädern ja , men inte pistongen på BSA åtminstone.



Jo men som rubriken lyder : (Guide) Fjäderbyte Hatsan

Så varför ut med pistongen....?????

InläggPostat: 05 mar 2008, 18:30
av Benny
Lokes har rätt! Ska man bara byta fjädern kan avtrycket sitta kvar.

InläggPostat: 05 mar 2008, 20:39
av Sweeper
hehe ok,. har inte ens tänkt den tanken, men bakre skruven måste lossas iaf eftersom den sitter fast i den bakre delen, finner inte namnet på den i skallen just nu

InläggPostat: 06 mar 2008, 00:25
av Daniel
så jag behöver inte hålla på och söka efter en sprint på 11 mm :-)

InläggPostat: 08 mar 2008, 18:59
av Daniel
sitter nu med en halvöppnad hatsan... förstår inte hur ni kan lura ut fjädern utan att ta bort avtrycket?

InläggPostat: 08 mar 2008, 19:40
av Daniel
så jag behövde inte ta bort avtrycket :-) men

den som kan trycka in en hatsan fjäder med handen måste vara ordentligt kraftig... testade nu med 85 kilos tryck på fjädern gick inte....

forlorar fjädern mycket kraft om man kapar den nån cm ?

sista biten är helt omöjligt ... :-( .-(

InläggPostat: 08 mar 2008, 19:53
av Ulf
1 . Har du fått ut fjädern utan att behöva demontera trycket ?

2. Är det "ersättningsfjädern" som du försöker få in i bössan ?

3. Hur ser det ut i bössan med leveransfett ? om det vore min bössa , så åkte alla inälvorna ut på en rengöring och omsmörjning.
Därav mitt tidigare skriv ang "bort med trycket för att få ut pistongen".

4. Tyvärr har jag ingen aning om effekten påverkas nämnbart med att kapa fjädern ett varv elr 2.
Kan bara rekommendera en fjäderpress/komprimator.

InläggPostat: 08 mar 2008, 19:57
av Daniel
kalln skrev:1 . Har du fått ut fjädern utan att behöva demontera trycket ?

2. Är det "ersättningsfjädern" som du försöker få in i bössan ?

3. Hur ser det ut i bössan med leveransfett ? om det vore min bössa , så åkte alla inälvorna ut på en rengöring och omsmörjning.
Därav mitt tidigare skriv ang "bort med trycket för att få ut pistongen".

4. Tyvärr har jag ingen aning om effekten påverkas nämnbart med att kapa fjädern ett varv elr 2.
Kan bara rekommendera en fjäderpress/komprimator.


japps det är ersättningsfjädern som ska in originalfjädern skulle ja gkunnat trycka in för hand...

det såg rent och fint ut i bössan, jo jag fick ut fjädern utan att behöva ta bort trycket.

men den nya fjädern är så hård inn i ***** har tyvär ingen fjäderkomprimator :-( finns det några tips på hur man akn göra utan en sdann ?

InläggPostat: 08 mar 2008, 20:15
av Daniel
kan meddela att jag lyckades

jag satte fast geverät i ett skruvstäd och satt en planka på magen och tryckte hårt som i ****** och nu sitter fjädern där den ska

smörjde lite med wd 50 eller vad de heter

InläggPostat: 08 mar 2008, 21:13
av Ulf
Nöden är uppfinningarnas moder :shock:

jisses unge man......i´m impresssed :smt020

var just på väg att kvantisera min fjäderpress å beema över den ... :idea:

skämt åsido : bra gjort :smt080

InläggPostat: 08 mar 2008, 23:32
av Daniel
vill tacka sweeper för guiden..... även fast jag inte behövde ta bort tryckarn och nu j**lar går bössan bra :-) väntar på annan ammo
sedan dyker det upp mer tavlor :-)

InläggPostat: 09 mar 2008, 00:20
av Lokes
Daniel..!!! vad smörjde du med WD40...??? :shock:

InläggPostat: 09 mar 2008, 00:22
av Daniel
jag vet inte var nånting för mekaniska detaljer :-)
nånting farsgubben hadde i verkstan :-)

InläggPostat: 09 mar 2008, 00:23
av Lokes
smörjde du med sprayburk..typ rostolja..? eller missuppfattade ja nu..?
Och isåfall vad smörjade du med det...?

InläggPostat: 09 mar 2008, 00:25
av Daniel
fick för mig att det var wd men jag är inte säker på vad det är är inte hoss gubben nu längre. så kan inte kolla jag sprutade bara lite på fjädern

InläggPostat: 09 mar 2008, 00:30
av Lokes
hmmm...ok men rekomenderat är att du plockar isär bössan igen och smörjer med nåt bra mollyfett :) Tror inte bössan mår nåt vidare bra av spray fett/rostolja


OBS!!! behöver inte vara maccaris produkter,,, för det finns bra vanliga fetter att köpa faktiskt :)

InläggPostat: 09 mar 2008, 00:39
av Daniel
oki thanx, kanske gör det vi får se bössan lät då riktigt bra må jag säga :-)

InläggPostat: 30 jun 2008, 21:32
av fnz
Ingen som haft problem med att ersättningsfjädern är för trång invändigt?
Har plockat isär och kikat lite men det går inte att trä på fjädern över varken den bakre eller den främre guiden.
Originalfjädern är det dock inga problem med den glappar nästan lite.
Ska leta på en gängstång och prova att komprimera ersättningsfjädern imorn och se om det blir nå bättre :?

InläggPostat: 30 jun 2008, 22:45
av Sweeper
då måste du nästan ha fått fel fjäder i så fall, vart har du beställt den ifrån?