Sida 1 av 1

Air arms Tx200 Mk III, Demontering Del 2

InläggPostat: 13 apr 2010, 22:34
av Daniel
Nu tänkte jag gå in mer på vad det är för skillnad mellan de Air Arms tx200 mk3 som säljs i "High power" och de som säljs under 12 ft/lbs som tex våra svenska luftvapen som har en 10 joule gräns

Klicka på bilderna för att göra dem större

Tittar vi på denna sprängskiss

Bild

så ser vi dessa skillnader

Fjäderguiden är annorlunda
Pistongvikten är annorluna
Själva pistongen är annorlunda
och självklart så är fjädern annorlunda.

Vad är det som är annorlunda då ?
Vi börjar med Fjädern Vad skiljer sig ifrån high power och vår 10 joules version ?
Som ni ser på bilden nedan så är det ett antal faktorer som skiljer sig
Måtten är även angiva i bilden:

Här kommer dom i textformat.
Fjäder 10 Joule: Längd: 22.7 cm, Tjocklek: 3 mm, Yttre diameter: 205 mm, Varv: 26
Fjäder high power: Längd: 23 cm, Tjocklek: 3.5 mm, Yttre diameter: 210 mm Varv: 29

fjadermott.jpg


Vad är då skillnaden mellan fjäderguiderna i high power och i versionerna som går till marknader under 12 ft/lbs

Måtten är angivna i bilden
Här kommer måtten i textformat:

Fjäderguide under 12 ft/lbs: Längd: 8.3 cm, Yttre Diameter: 1.5 cm
Fjäderguide high power: Längd: 9.25 cm, Yttre Diameter: 1.4 cm

fjaderguide.jpg


Pistongvikterna skiljer sig också åt.

Fler mått är angivna i bilden:
Här kommer några mått i textformat:

Under 12 ft/lbs Pistong: Total Längd 19.1 cm, Längd på "Pinnen": 68mm ,Yttre diameter på tuben: 24.5 mm,
High power pistong: Total Längd 15.6 cm, Längd på "pinnen": 31mm ,Yttre diameter på tuben 24.5 mm

pistong.jpg


Och till sist är vi nere på pistingvikterna, även där så skiljer dem sig åt.
Fler mått är angivna i bilden:
Här kommer några mått i textformat:

Pistongvikt under 12ft/lbs: Längd: 13.5 mm, Diameter smala delen: 1.5 cm, Längd smala delen: 7 mm, Diameter den tjocka delen: 2 cm, Längd den tjocka delen 6.5 mm
Pistongvikt high power: Längd 18.5 mm, Diameter smala delen 13.5 mm, Längd smala delen: 7mm, Diameter den tjocka delen: 2cm, längd den tjocka delen 11.5 mm

pistongvikt.jpg


Tyvär har jag inte tagit upp några vikter då jag inte har någon våg.
Hoppas det var intressant läsning

Har du inte läst Del 1 så gör du det här: http://www.luftvapen.info/viewtopic.php?f=53&t=5003

Re: (Guide) Air arms Tx200 Mk III, Demontering Del 2

InläggPostat: 13 apr 2010, 23:37
av buckshot2000
Oj ja väldigt intressant att se vad som skiljde sig åt, jag trodde inte det var mer delar än fjädern faktiskt. Det blir ju ganska mycket delar att byta för att återställa en bössa till "highpower".

Re: (Guide) Air arms Tx200 Mk III, Demontering Del 2

InläggPostat: 13 apr 2010, 23:53
av zeke-cool
Satt den pistongen med de längre upphaket i din bössa :?:

Re: (Guide) Air arms Tx200 Mk III, Demontering Del 2

InläggPostat: 13 apr 2010, 23:54
av Daniel
japps Zeke om du tittar på del 1 så ser du att så är fallet, varför undrar du ?

Re: (Guide) Air arms Tx200 Mk III, Demontering Del 2

InläggPostat: 14 apr 2010, 00:11
av zeke-cool
Köper man en AA Tx200 av BAR i England så får man FAC modellen med kapad fjäder och då får man ju också pistongen med korta upphaket :!:
De AA Tx200 som säljes i England som 12 ft/lbs har tydligen nån typ av AT som försvårar byte av fjäder :!:
Så jag antar att du köpt ditt ex av en svensk handlare :!:

Re: (Guide) Air arms Tx200 Mk III, Demontering Del 2

InläggPostat: 14 apr 2010, 00:14
av Daniel
Japps det har jag, men Enligt Air Arms är det pistongen med det långa upphaket som går till ALLA bössor under 12 ft/lbs. Sedan kan man väl komma med specialkrav om man känner för det.! eller så levererar affären det som är lättast, billigast, och lätttillgängligast.

12 ft/lbs har tydligen nån typ av AT som försvårar byte av fjäder


Detta tycker jag är intressant :-) , hur ser At:en ut ? nån som vet? du kanske zeke ?

Re: (Guide) Air arms Tx200 Mk III, Demontering Del 2

InläggPostat: 14 apr 2010, 00:42
av zeke-cool
Det ska vara någon typ av nitning som måste borras bort :!:
Och det är väl anledningen till varför BAR väljer att anpassa FAC modellen som saknar AT till de krav som gäller för licensfritt i det land vapnet säljs till :!:

Vad tycker du att det är för skillnad mellan AA Tx200 och HW 97k :?:

Re: (Guide) Air arms Tx200 Mk III, Demontering Del 2

InläggPostat: 14 apr 2010, 00:45
av Daniel
Har fortfarande inte skjutit med Tx200:an ska ut nu när det töat lite mer och testa nya flickvännen :-)

Re: (Guide) Air arms Tx200 Mk III, Demontering Del 2

InläggPostat: 14 apr 2010, 01:43
av zeke-cool
Då jag äger en HW97k och är sugen på att köpa en bössa från AA så har jag planer på en Pro Sport i cal22 med valnötstock :!:

Re: (Guide) Air arms Tx200 Mk III, Demontering Del 2

InläggPostat: 14 apr 2010, 08:14
av RoLig
Mycket bra guide/info!! :smt020
Det verkar som att det är en del att kolla upp innan man beställer en AA...så att man får den version man har tänkt... :)

Re: (Guide) Air arms Tx200 Mk III, Demontering Del 2

InläggPostat: 14 apr 2010, 08:38
av plutokalle
Jag har ett TX200 HC M3 (inga "notch" på laddluckan men med safeloc )på 10 j det har kort upphak,( laddarmen ( styper) innan det nått det bakre läget på laddarmen, det kan väl inte vara en FAC pistong i då ?? sett på nätet att laddarmen går längre bakåt på FAC vapen typ exp till USA, för att få det att prestera ca 980-1000 ft i .177 måste väl upphaket (anspänningen ) vara långt & med en FAC pistong i mm ,som ni hör ej kunnig ang mek med vapen. mvh; plutokalle

Re: (Guide) Air arms Tx200 Mk III, Demontering Del 2

InläggPostat: 14 apr 2010, 11:14
av Daniel
Rolig: thanks, dock blev det postat i en konstig kategori (guider, inte så mycket till guide detta) men men..., del 1 var jhu som en guide. så detta fick hamna här ändå :-)

Plutokalle: För att vara 100% säker måste du nog öppna för att kolla.

Re: (Guide) Air arms Tx200 Mk III, Demontering Del 2

InläggPostat: 14 apr 2010, 17:46
av Air
Daniel det här var informativ ock
bra läsning snyggt gjort. :)

Re: (Guide) Air arms Tx200 Mk III, Demontering Del 2

InläggPostat: 14 apr 2010, 19:50
av plutokalle
Daniel du har helt rätt måste nog öppna & se efter ; mvh plutokalle

Re: (Guide) Air arms Tx200 Mk III, Demontering Del 2

InläggPostat: 28 apr 2010, 00:58
av Daniel
plutokalle har du kikat efter ?

Re: (Guide) Air arms Tx200 Mk III, Demontering Del 2

InläggPostat: 28 apr 2010, 21:06
av Skogshuggarn
Hur sitter den där upphaksstången fast i röret ?
För att följa länken så måste du registera dig.


Går det att montera bort den ?

Re: (Guide) Air arms Tx200 Mk III, Demontering Del 2

InläggPostat: 19 mar 2011, 13:57
av plutokalle
Kollade på denna GUIDE tråd i dag & ser att mitt inlägg/fråga från apri-2010 ligger i helt FEL tråd ber om ursäkt för detta & att jag inte svarat Daniel ang TXn svar har ej kikat ska bli i sommar Tack för en bra GUIDE tråd & ett bra forum . mvh : plutokalle

Re: Air arms Tx200 Mk III, Demontering Del 2

InläggPostat: 21 jul 2014, 18:15
av Bsa_Airsporter
Väcker liv i denna guiden!
I min var det ingen förspänning alls på 10J fjädern som satt i, nu när ja plockat i ett V-mach kit och justerat in så den ligger lagligt tillsammans med en shortstroke så har jag förspänning lagom nog att inte behöva verktyg, bara satte pipan i höften o tryckte ihop allt :)
Simpelt och bra!

Nu lämnar bössan 10.3J och är så underbart kort locktime i så man märker den knappt :)

Skickat från min C6603 via Tapatalk

Re: Air arms Tx200 Mk III, Demontering Del 2

InläggPostat: 23 jul 2014, 08:06
av börne
Även med ett 16J kit i behöver man inga verktyg, bara att sätta avtryckarhuset mot en bordskant & trycka ner sen i med skruven.

Re: Air arms Tx200 Mk III, Demontering Del 2

InläggPostat: 23 jul 2014, 09:46
av Bsa_Airsporter
Var inga problem alls med fac kitet häller :) samma metod, mot höften o tryck ihop med handen :)

Skickat från min C6603 via Tapatalk