Elgamo mod.300

Ett gammalt elgamo mod.300 i .177 4,5mm som med sin läderpackning och trasiga pip packning gjord 35ms i utgångs hastighet.
Så kan det ju inte få vara så det fick bli en lite uppfräschning!
För att följa länken så måste du registera dig.
Skruva bort två skruvar fram och en vid varbygeln. Tryck ut dom två bakre stålpinnarna, skruva ur den undre bulten med inv gänga ur cylindern
För att följa länken så måste du registera dig.
Tryck in en skruvmejsel bakifrån vid sidan av avtryckarmekaniken, sätt något i hålet så fjädern förblir ihop
så blir det lättare att lirka ut avtryckarpaketet
För att följa länken så måste du registera dig.
Byt ut den gamla läderpackningen mot ny, jag fick rensa gängan med gängtapp för att få i den nya skruven, som synes är fjädern (ca 19x13x3x200mm) inte vad den har varit men jag sätter tillbaka den för att se hur mycket packningsbytet gör.
För att följa länken så måste du registera dig.
Om cylindern är "ful" eller har vassa kanter putsa med putsduk så inte nya packningen förstörs, torka av alla delar noga
För att följa länken så måste du registera dig.
Tryck in pistongen försiktigt med fett på fjädern och in med alla delar, tryck in med tex en mindre hammare, sätt något i hålet så fjädern förblir ihop, i med avtryckare stick in skruvmejseln vid sidan, ta ur tillfälliga stoppen och låt fjädern gå bak igen.
För att följa länken så måste du registera dig.
Pip-packningen är trasig och bör bytas
För att följa länken så måste du registera dig.
Det brukar gå att sticka in en instrumentskruvmejsel och bryta upp gummibussningen men denna var hård så jag borrade två små hål
För att följa länken så måste du registera dig.
och drog upp den med hovtång i stället, blås ur och i med den nya fina
För att följa länken så måste du registera dig.
Nu efter packnings bytena blev utgångshastigheten 133ms så nu ska jag sätta i en ny fjäder så det blir 10j
återkommer med det............
Så kan det ju inte få vara så det fick bli en lite uppfräschning!
För att följa länken så måste du registera dig.
Skruva bort två skruvar fram och en vid varbygeln. Tryck ut dom två bakre stålpinnarna, skruva ur den undre bulten med inv gänga ur cylindern
För att följa länken så måste du registera dig.
Tryck in en skruvmejsel bakifrån vid sidan av avtryckarmekaniken, sätt något i hålet så fjädern förblir ihop
så blir det lättare att lirka ut avtryckarpaketet
För att följa länken så måste du registera dig.
Byt ut den gamla läderpackningen mot ny, jag fick rensa gängan med gängtapp för att få i den nya skruven, som synes är fjädern (ca 19x13x3x200mm) inte vad den har varit men jag sätter tillbaka den för att se hur mycket packningsbytet gör.
För att följa länken så måste du registera dig.
Om cylindern är "ful" eller har vassa kanter putsa med putsduk så inte nya packningen förstörs, torka av alla delar noga
För att följa länken så måste du registera dig.
Tryck in pistongen försiktigt med fett på fjädern och in med alla delar, tryck in med tex en mindre hammare, sätt något i hålet så fjädern förblir ihop, i med avtryckare stick in skruvmejseln vid sidan, ta ur tillfälliga stoppen och låt fjädern gå bak igen.
För att följa länken så måste du registera dig.
Pip-packningen är trasig och bör bytas
För att följa länken så måste du registera dig.
Det brukar gå att sticka in en instrumentskruvmejsel och bryta upp gummibussningen men denna var hård så jag borrade två små hål
För att följa länken så måste du registera dig.
och drog upp den med hovtång i stället, blås ur och i med den nya fina
För att följa länken så måste du registera dig.
Nu efter packnings bytena blev utgångshastigheten 133ms så nu ska jag sätta i en ny fjäder så det blir 10j
återkommer med det............