HW30 Maccari-tuning för noviser

... och inte minst, av en novis!
Men för att börja någonstans: varför skulle en människa som jag med vett och vilja ge sig på att demontera sin nya fina, ytterst välskjutande bössa i molekyler? Joo... jag har hört ryktas att den kan bli ännu bättre med litet kärleksfull omvårdnad in på djupet av det allra heligaste. Och där hittar vi huvudfjädern, som faktiskt inte är särskilt raffinerad från fabrik. Som tur är finns det det folk som lever på att hitta på riktigt fina fjäderlösningar, och det som ska installeras här kommer från herr Maccari. Kan säga redan nu: jag *garanterar* att även en nybörjare märker en enorm skillnad i hur vapnet känns, låter och presterar efter den här lilla operationen så det är faktiskt inget att tveka en sekund på!
Alla säger denna bössan är enkel att pyssla med och efter många goda råd från forummedlemmar så kände jag att jag nog skulle kunna greja detta. Min första böss-demontering någonsin. Jag orkade inte pilla med min fina kamera med oljiga händer så jag satte upp en videokamera på stativ som dokumenterade det hela i bild. Kvaliteten på bilderna får duga men det är givet att det blir litet tråkigt foto eftersom det inte finns någon fotograf.
Utgångsläget var detta:
För att följa länken så måste du registera dig.
En underbart skön HW30 Luxus med ett medföljande enkelt men hyfsat kikarsikte 4x32. Det första man gör är att plocka bort ev kikarsikte som i detta fall, därefter tar man loss kolven som sitter fast med tre skruv under bössan: en skruv längst fram, och två skruv som även fäster varbygeln. Ett tips är att se till att man har rätt skruvmejsel, det handlar om spårskruvar uppenbarligen och de är litet kinkiga om man fumlar. Skruvarna satt inte speciellt hårt så det var enkelt att demontera, man får såklart se till att ta rätt på ev låsbrickor. När man lossat dessa tre skruv så plockar man bort kolven och lägger åt sidan.
Därefter demonterar man avtrycket som praktiskt nog är en enhet som sitter fast med två låsstift som man knackar ut med en lämplig drivdorn. Jag använde en 3mm dorn och en plast/gummihammare som jag tycker underlättar mycket på sånt här. Vet inte hur pass viktigt det är men jag tyckte det verkade som att pinnarna var monterade från vänstersidan så jag slog ur dem från högersidan, det gick enkelt och smärtfritt. Man får ha litet mjukt under bara så pinnarna har någonstans att ta vägen. Observera att säkringen poppar ut i samband med att man lyfter ut avtrycksenheten så det är praktiskt att ha en näve runt säkringen för att fånga upp den. Kolla noga så du får med även den lilla spiralfjädern.
För att följa länken så måste du registera dig.
Sedan är det dags att demontera bakstycket, som i detta fall sitter fast med en liten spårskruv på ena sidan framför den främre låspinnen för avtrycket man just demonterat. Detta ligger i spänn av huvudfjädern så man kan inte bara skruva ut den hur som helst. Finns olika sätt men jag använde en enkel hemmagjord fjäderkompressor, med ett litet skruvstycke jag köpte på Clasohlson för decennier sedan och som jag påpassligt nog hittade i källaren:
För att följa länken så måste du registera dig.
För att följa länken så måste du registera dig.
En kommentar är på sin plats: tänker man demontera fjädrar i högpotenta magnum-bössor så är det *obligatoriskt* att ha stöd även i mitten, en sk "bridge" där man fäster huvudcylindern ordentligt. Annars kan det hända hemska olyckor. I fallet HW30 behövs dock inte detta pga beskedlig fjäderstyrka och förkompression. Man kan även notera att jag skar till några bitar av en gammal livrem för att ge en skyddande yta för blåneringen. Ytterligare en sak är den där tio-kronan jag satt fast med häftmassa på skruvstycksänden, detta för att bakstycket går in en liten bit i huvudcylindern och man kommer inte åt att få ur och i det annars.
Med denna eminenta anordning var det ytterst enkelt att demontera den lilla skruven som håller fast bakstycket. Här tryckte jag till litet finkänsligt med fjäderkompressorn medan jag kände efter med skruvmejseln när skruven började löpa fritt, sedan var det bara att skruva ur hur enkelt som helst:
För att följa länken så måste du registera dig.
Sedan skruvar man tillbaka skruvstycket tills huvudfjädern är helt avlastad, plockar undan fjäderkompressorn och tar ut bakstycket och huvudfjädern. Så här såg den ut, den tyska 7,5-Joulesfjädern som är avkapad i fram helt abrupt och fult, dessutom med en väldigt glappande fjäderguide:
För att följa länken så måste du registera dig.
Edit: litet smårättelser, framför allt heter det inte "slutstycke" utan bakstycke. Tack Ulf!
Men för att börja någonstans: varför skulle en människa som jag med vett och vilja ge sig på att demontera sin nya fina, ytterst välskjutande bössa i molekyler? Joo... jag har hört ryktas att den kan bli ännu bättre med litet kärleksfull omvårdnad in på djupet av det allra heligaste. Och där hittar vi huvudfjädern, som faktiskt inte är särskilt raffinerad från fabrik. Som tur är finns det det folk som lever på att hitta på riktigt fina fjäderlösningar, och det som ska installeras här kommer från herr Maccari. Kan säga redan nu: jag *garanterar* att även en nybörjare märker en enorm skillnad i hur vapnet känns, låter och presterar efter den här lilla operationen så det är faktiskt inget att tveka en sekund på!
Alla säger denna bössan är enkel att pyssla med och efter många goda råd från forummedlemmar så kände jag att jag nog skulle kunna greja detta. Min första böss-demontering någonsin. Jag orkade inte pilla med min fina kamera med oljiga händer så jag satte upp en videokamera på stativ som dokumenterade det hela i bild. Kvaliteten på bilderna får duga men det är givet att det blir litet tråkigt foto eftersom det inte finns någon fotograf.
Utgångsläget var detta:
För att följa länken så måste du registera dig.
En underbart skön HW30 Luxus med ett medföljande enkelt men hyfsat kikarsikte 4x32. Det första man gör är att plocka bort ev kikarsikte som i detta fall, därefter tar man loss kolven som sitter fast med tre skruv under bössan: en skruv längst fram, och två skruv som även fäster varbygeln. Ett tips är att se till att man har rätt skruvmejsel, det handlar om spårskruvar uppenbarligen och de är litet kinkiga om man fumlar. Skruvarna satt inte speciellt hårt så det var enkelt att demontera, man får såklart se till att ta rätt på ev låsbrickor. När man lossat dessa tre skruv så plockar man bort kolven och lägger åt sidan.
Därefter demonterar man avtrycket som praktiskt nog är en enhet som sitter fast med två låsstift som man knackar ut med en lämplig drivdorn. Jag använde en 3mm dorn och en plast/gummihammare som jag tycker underlättar mycket på sånt här. Vet inte hur pass viktigt det är men jag tyckte det verkade som att pinnarna var monterade från vänstersidan så jag slog ur dem från högersidan, det gick enkelt och smärtfritt. Man får ha litet mjukt under bara så pinnarna har någonstans att ta vägen. Observera att säkringen poppar ut i samband med att man lyfter ut avtrycksenheten så det är praktiskt att ha en näve runt säkringen för att fånga upp den. Kolla noga så du får med även den lilla spiralfjädern.
För att följa länken så måste du registera dig.
Sedan är det dags att demontera bakstycket, som i detta fall sitter fast med en liten spårskruv på ena sidan framför den främre låspinnen för avtrycket man just demonterat. Detta ligger i spänn av huvudfjädern så man kan inte bara skruva ut den hur som helst. Finns olika sätt men jag använde en enkel hemmagjord fjäderkompressor, med ett litet skruvstycke jag köpte på Clasohlson för decennier sedan och som jag påpassligt nog hittade i källaren:
För att följa länken så måste du registera dig.
För att följa länken så måste du registera dig.
En kommentar är på sin plats: tänker man demontera fjädrar i högpotenta magnum-bössor så är det *obligatoriskt* att ha stöd även i mitten, en sk "bridge" där man fäster huvudcylindern ordentligt. Annars kan det hända hemska olyckor. I fallet HW30 behövs dock inte detta pga beskedlig fjäderstyrka och förkompression. Man kan även notera att jag skar till några bitar av en gammal livrem för att ge en skyddande yta för blåneringen. Ytterligare en sak är den där tio-kronan jag satt fast med häftmassa på skruvstycksänden, detta för att bakstycket går in en liten bit i huvudcylindern och man kommer inte åt att få ur och i det annars.
Med denna eminenta anordning var det ytterst enkelt att demontera den lilla skruven som håller fast bakstycket. Här tryckte jag till litet finkänsligt med fjäderkompressorn medan jag kände efter med skruvmejseln när skruven började löpa fritt, sedan var det bara att skruva ur hur enkelt som helst:
För att följa länken så måste du registera dig.
Sedan skruvar man tillbaka skruvstycket tills huvudfjädern är helt avlastad, plockar undan fjäderkompressorn och tar ut bakstycket och huvudfjädern. Så här såg den ut, den tyska 7,5-Joulesfjädern som är avkapad i fram helt abrupt och fult, dessutom med en väldigt glappande fjäderguide:
För att följa länken så måste du registera dig.
Edit: litet smårättelser, framför allt heter det inte "slutstycke" utan bakstycke. Tack Ulf!