Den officiella coronatråden!

Här är det forumlekar som gäller

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Den officiella coronatråden!

Inläggav Pryltokig 19 mar 2020, 10:08

Helikopter skrev:
Kan du inte sammafatta vilka riskerna är med att agera för tidigt?

Sjukdomen sprider sig inte länge i Kina som det rapporteras. Om det stämmer så hade den gått att stoppa den även här. I min tro som en skogsbrand, ju mer man sätter in tiddigt dess bättre.

Hade man isolerat det allra första fallet i Kina hade man kunnat stoppa utvecklingen ja, men nu finns det över hela världen, inklusive u-länder, flyktingläger osv. Att stänga gränser och sitta i karantän pausar utvecklingen. Det är ingen lösning, man har inte släckt elden för alltid. Så fort Kina lättar på restriktionerna kommer det att sätta fart där igen. Kinas brutala metoder skulle inte funka i några andra länder. Vårt hopp nu är att vi hittar vaccin eller bot/lindring under tiden som vi bromsar efter bästa förmåga.
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig

Tack utdelade: 69 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Inläggav Helikopter 19 mar 2020, 10:53

Jag tror faktiskt det är en lösning. Brutalt eller inte men Kinas metod räddar sjukt många liv där. Och jag tror det har sådan koll att de inte kommer att blossa upp igen mer än i begränsad och tillfällig omfattning.
Helikopter

Tack utdelade: 50 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Nej
Luftvapen favorit: Diana

Inläggav chaosborn 19 mar 2020, 11:06

Hmmmm, till och med här pratas det corona nu, man kommer visst inte undan ens på sin semester.
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn

Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Inläggav Dark Of Light 19 mar 2020, 11:45

chaosborn skrev:Hmmmm, till och med här pratas det corona nu, man kommer visst inte undan ens på sin semester.

Det kanske är för att smittan är luftburen?
Finländarnas rykte om brutalitet är välgrundat. Deras operor håller på i tre till fyra dagar och de har inget ord för ”fluffig”.
Användarvisningsbild
Dark Of Light

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 19 gånger i 11 inlägg
Luftvapen favorit: Analoga luftvapen

Inläggav Silwer 19 mar 2020, 15:24

Vi vår väl se om nåt halvår om vi kan rycka på axlarna, hittils 11 döda, men glöm inte att i en vanlug influensa dör x antal med nen det ropas nte ut i antal.

Så är det nån skllnad är frågan.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav jalfa 19 mar 2020, 16:05

Bokat av hotell, lägenhet och resa till Spanien början av juni. Köpt en värsting-TV i stället....
Sauer 101 8x57js, GPO 1,5-9x40
Custom Tikka m55 30x47 Swarovski 3,5-18x44 BT
Strasser RS700 XRS 6,5 creedmore och 6br, IOR Recon 4-28x50
Nobs
Steyr Challenge HFT Sightron SIII ED 45x45
Användarvisningsbild
jalfa

Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 30 gånger i 20 inlägg

Inläggav ahayeah 19 mar 2020, 16:13

Åå du skulle köpt toaopapper istället.. :smt021
ahayeah

Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 65 gånger i 52 inlägg
Luftvapen favorit: HW90

Inläggav Silwer 19 mar 2020, 16:17

Så du kan se och höra om Coronavirus hela dagarna överallt ich oå alla inställda sporter och vad det nu är.

Om testet är så lätt att göra varför slutade de? Ch vaeför om säg nån ska hälsa på någon kan inte denbåne kollas?

För dyrt? Men nya fula höghus i stället på grönområdena måste byggas såklart.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Sako Finnbear 19 mar 2020, 17:07

Jaha! Mitt i allt elände så gav avloppet från toaletten upp! Rötter hade växt in och spräckt
röret så det kommit både sten, grus och rötter in där. Så på måndag kommer dom och relinar
avloppet så får hoppas det funkar.
HW30S 5,5mm-Gamo 4x32.
HW35E 5,5mm-Hawke AO 2-7x32.
Användarvisningsbild
Sako Finnbear

Tack utdelade: 189 gång
Tackad: 283 gånger i 224 inlägg
Skytteklubb: Österlens PK
Luftvapen favorit: Weihrauch HW30S/HW35E

Inläggav Helikopter 19 mar 2020, 18:22

ahayeah skrev:Åå du skulle köpt toaopapper istället.. :smt021

LOL Märkligt beteende men folk har kanske redan frysen full av mat...

Här i Stockholm vet man inte vad som kan stänga ner. Är Systembolagets verksamhet samhällskritisk? Blev lite orolig och köpte på mig ett lager vodka...
Helikopter

Inläggav Leopold 19 mar 2020, 20:20

Det jag egentligen mest är orolig för är hur alla våra småföretag ska klara sig. I servicesektorn, restaurang, hotell, frisörer, etc you name it.

Bara på vårt campusområde finns ett stort antal småföretag som är beroende av att det finns studenter och personal på plats, en "stad i staden" så att säga. Myllrande och levande i vanliga fall men nu helt avfolkat - över en natt. Pang.

Tror vi alla måste göra vad vi kan för att stötta småföretagen i synnerhet nu, förutom att försöka hålla oss och våra nära & kära på benen och inte belasta vården i onödan.

Upprepar gärna vad jag redan sagt: vi har en del saker i vårt land som är fördelaktiga jfr Italien och sydeuropeiska länder: våra unga har en tendens att flytta hemifrån kring 20-årsåldern istf -30, och våra äldre tenderar inte att flytta in hos barnen i samma utsträckning. Dvs de som är aktiva ute i samhället i jobb och studier är inte lika mycket i kontakt med den äldre generationen.

Detta är givetvis litet tragiskt på ett sätt men just nu är det "epidemiologiskt sett" jättebra, nu ska vi bara se till att våra äldre inte ruttnar ihjäl på kuppen utan var extra noga att ta kontakt via telefon, sociala medier etc och hjälp till med det praktiska så att de slipper frottera sig i onödan med potentiella smittbärare.
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1808 gång
Tackad: 2001 gånger i 1056 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Inläggav Henno3 19 mar 2020, 21:27

Ytterst märkligt då man upplever att det råder en relativt stor naivitet ute i samhället. Många verkar inte förstå allvaret i det som sannolikt komma skall, och i vissa delar redan kommit.
Det är dessutom sorgligt att se att följsamheten till de riktlinjer och rekommendationer myndigheterna nu ger inte följs i så hög grad som vore önskvärt.

Herrejäklar vilka mängder, mer eller mindre vettig information som översköljer oss! Mycket rykten, mycket information utan klara referenser som i andra och tredje led blir felaktiga sanningar, många som tar på sig expertroller......pust!

Måste dock säga att utifrån dom förutsättningar som finns, så är sjukvården på tå! Där jag verkar står vi nu i ett lugnt vaccum och väntar, när kommer anstormningen? Man inser att beredskapen ur material/plats/personalsynpunkt inte är vidare bra, men ”vi” har gjort vad vi kan. Jag känner mig ändå tillfreds, det är bara att kavla upp ärmarna och köra, det blir som det blir......
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!

Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3

Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Inläggav Helikopter 19 mar 2020, 22:10

-Good points Leoplod.
-Henno3. Idag såg jag att Tegnell skattar att det kan finnas 100.000 smittade i landet- Hade man släpp liknande skattningar tidigare hade säkert många fler insett allvaret i detta.

Nytt idag att USA släpper den gamla malariaprofylaxen klorokokinin (hur nu det stavas ? ) som verksamt läkemdel mor Corona.

Hopp finns men vi börjar få slut på diaboler :/
Helikopter

Inläggav Helikopter 19 mar 2020, 22:15

Sako Finnbear skrev:Jaha! Mitt i allt elände så gav avloppet från toaletten upp! Rötter hade växt in och spräckt
röret så det kommit både sten, grus och rötter in där. Så på måndag kommer dom och relinar

Det bör man relina med strumpa och det håller oftast bra över tid. Relining arbetens kvalite är mycket beroende på hantverket. Så bra om om det inte är nybörjare:)
Helikopter

Inläggav Sako Finnbear 19 mar 2020, 22:54

Helikopter skrev:
Sako Finnbear skrev:Jaha! Mitt i allt elände så gav avloppet från toaletten upp! Rötter hade växt in och spräckt

Det bör man relina med strumpa och det håller oftast bra över tid. Relining arbetens kvalite är mycket beroende på hantverket. Så bra om om det inte är nybörjare:)

Ja dom har hållt på i många år i branchen så, hoppas det blir bra.
HW30S 5,5mm-Gamo 4x32.
HW35E 5,5mm-Hawke AO 2-7x32.
Användarvisningsbild
Sako Finnbear

Tack utdelade: 189 gång
Tackad: 283 gånger i 224 inlägg
Skytteklubb: Österlens PK
Luftvapen favorit: Weihrauch HW30S/HW35E

Inläggav Helikopter 19 mar 2020, 23:07

I Sydkorea lyckas man också få bukt med smittspridningen. Nyckeln är att alla kan testa sig. Så fångar man upp alla smittbärare utan symtom. Sverige har ju som bekant lagt ner all testning förutom pat på sjukhus.

För att följa länken så måste du registera dig.

Helikopter

Inläggav Leopold 19 mar 2020, 23:30

Tror det är viktigt att förstå att länder inte är jämförbara. Sverige är inte som Sydkorea och vad som kan ha fungerat i Sydkorea är inte nödvändigtvis överförbart på Sverige.

Det finns en del saker som vi kan ta fasta på i syftet att jämna ut toppen över tid så att vårt sjukvårdssystem kan hantera de som behöver intensivvård vid varje tillfälle.

Rätt enkelt egentligen och kräver ingen omfattande screening/smittspårning för att ge framgång:

a) begränsa smittspridning via att tvätta händer med tvål & vatten 30 sekunder ja ni kan rutinen... efter toalettbesök, inför att äta mat osv

b) se till att de riskgrupper som identifierats - för närvarande 70+ - i största möjliga utsträckning håller sig borta från potentiella ställen där smitta kan spridas

c) hålla sig borta från arbetsplatser etc om man känner att man har symptom, därefter hålla sig borta ett par dagar till efter man känner sig fullt frisk.

Om alla följer detta så har vi en mycket bra chans allihop.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Helikopter 19 mar 2020, 23:44

Leopold skrev:Tror det är viktigt att förstå att länder inte är jämförbara. Sverige är inte som Sydkorea och vad som kan ha fungerat i Sydkorea är inte nödvändigtvis överförbart på Sverige.

Givetvis skulle detta även fungera i Sverige. Huvudproblemet är att vi inte har resurser att följa Sydkoreas exempel. Anledningen till att vi inte testar är precis det, vi klarar det inte. Vilket också WHO kritiserar Sverige för. Men då är det bättre att säga så istället för att låtsas som att det är en straterrgi.

I en bredare samhällskontext har vi låtit ekonomismen styra och det ser vi allt mer resulatet av.
Helikopter

Inläggav Leopold 20 mar 2020, 00:23

Det är extremt dyrt att försöka testa alla och är inte alltid meningsfullt. När Sydkorea införde detta var det ännu inte klassificerat som en pandemi och det fanns kanske i det läget en vits med att testa och spåra, isolera.

Nu är det inte så längre och svenska myndigheter har växlat upp till ett högre läge. Man har inte resurser att testa alla som ev kan visa sig vara smittade. Så är det bara.

Detta betyder inte att vi skulle vara försvarslösa att bromsa / fördröja / bemästra pandemin. Jag gav tre enkla punkter från allmänt tillgänglig information om vad vi rekommenderats att göra. Om alla följer dessa rekommendationer så kommer vi sannolikt att klara detta utan större problem - medicinskt betraktat. De flesta kommer att klara sig i bemärkelsen att överleva som fysiskt friska.

Det riktigt stora problemet ligger inte det medicinska efter min uppfattning. Det ligger i ekonomiska konsekvenser på samhället och jag har ett fokus på småföretagen i synnerhet.

Så jag skulle vilja slå ett slag för att vi alla bidrar så gott vi kan till att mildra konsekvenserna för restauranger etc småföretag, förutsatt att vi observerar de tre aktionspunkterna jag nämnde ovan 1) handhygien, 2) skydda äldre, 3) stanna hemma om sjuk.

Det är fullt möjligt för de flesta av oss att tex käka en god middag på någon restaurang på stan utan några bekymmer. Finns massvis med andra exempel på hur man kan fortsätta att leva ett vanligt liv och det ska vi göra så långt det går.

Jag tycker det var riktigt klokt beslutat av regeringen att alla kan stanna hemma nu utan karensdag, det handlar om punkt 3 ovan. Punkt 2 har man utfärdat rekommendationer om, även punkt 1.

Jag hoppas att man slipper att ta till detta med att stänga barnomsorg och grundskolor, konsekvenserna blir enorma och om man ändå beslutar detta så hoppas jag att man kan lyckas selektera ut barnomsorg/skola för nyckelpersonal. Men "nyckelpersonal"... ja det är en hel del personal vi talar om!
___
PS. ja det finns en fjärde punkt, att undvika större folksamlingar men jag valde att inte trixa till det med resonemang om detta utan lämna till var och en att bedöma vad som är rimligt att utsätta sig för.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Silwer 20 mar 2020, 10:33

Kort sagt bor ni på mindre irter så kan apotek och dylukt stänga flr personalen dras in till städerna.

Har redan varit stängt här en 4-5 dagar men var öppet igår, antar att upploppet lagt sug en aning.

I Stockholm fick vakter ställas vid apotek för att lugna ner stämmningen när filk helt enkekt började starta brpk ich trönga sig fram osv.

Polisen gör inte nåt särskilt mer än jagar ev dubbelarbetande, klirr i kassan är deras grej sen länge.

Rutor slogs in överallt i Stockholmstraktens gymnasieskolor för nån vecka sen, var väl före innan de stängdes, detta ringde polus in till larmcentralen som sen fick skicka vakter.

Vi har ett samhälle på väg nedåt redan, så det klart det här gäller på extra.
Senast redigerad av Silwer 20 mar 2020, 10:33, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Helikopter 20 mar 2020, 13:12

Ett mycket stort problem med covid19 är det smittar från personer helt utan symtom. Läste senast att man tror att upp emot 80% i Kina smittades så. Har i dagarna också läst skattningar om att upp emot 50% av smittbärare har inga eller mycket lindriga symtom. Om allt detta stämmer har jag svårt att se hur man kan lyckas uatn att 1. Isolera alla som i Kina. 2. Testa alla som i Korea.
Helikopter

Inläggav atte69 20 mar 2020, 14:05

Ja lyssnade på radion i dag (som vanligt när man kör).
Till dags dato har ca 10 000 avlidit till följd av Corona .
Jordens befolkning är ca 8 000 000 000 .det gör
1 avliden på 800 000 . Medelåldern på dom avlidna var
79.2 ?. Då kom tanken att om inte Corona kommit .
Hur många av dessa hade avlidit av sk naturliga orsaker inom snar framtid.. detta kanske är jordens sätt att berätta för oss att medelåldern blivit för hög ..
Vill absolut inte påstå att det är trams eller bagatellisera men ibland undrar jag lite vad som sker i samhället .rökning är ok men gamla bör inte gå ut!!!
atte69

Tack utdelade: 153 gång
Tackad: 151 gånger i 116 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Inläggav Silwer 20 mar 2020, 14:33

Faktum ör väl isf att ja befolknngsmängden ör för stor, och det handlar inte om idiotiska saker som att annars dör vi ut som används här i Sverige eller hur lätt alla får plats inom ett omrpde.

Men så ser en fåne på saken, mat måste fram till alla vilket tar allt större arealer.

Faktum ör att tex Sverihes i sig förr låga tillökning var guld värt, man kan inte bo och bedriva nåt trots arealen för 50 miljoner pers som en del vansinnigt hjärnlösa politiker menat.

Problem är att tex Afrikas befolkning ökar lavinartat, nu runt miljarden, Asien är på många håll hopplöst ickså men mer känt.
Kina skrutit ju om att kontrollera detta men tjänar pengar på att låta folk ha fler ungar.

Annars om alla skaffade en unge enbart så föll befolkningsmängden till hälften vilket skulle kunna rädda allt.

NåMen det har gått troll i detta, lite som jag såg plastkassar på ICA nu gjorda på sockerör från Brasillien.
Påpekandes hur mycket mindre dessa då gav i miljöutsläpp, jag blev stum av hur korkat det car.
Ungefär som E85 eller fö all jävla Etanol de häller i bensinen inköpt från Brasillien.

Vad är fel tänker ni nu? Jo ungefär som dumskallar tror el är nåt som finns magiskt i ett väggutag så hugger Brassarna ner regnskogen för att odla detta för att sälja, fattigt folk struntar i sånt.

Regnskogen i Brasilien en av jordens sisra ger mycket syre ch tar upp mycket koldioxid, det borde betalas massor för att ha detta kvar.

Mao vad öär mljövinst i liknande lägen, en jävla siffra?

Kina tillåts fortsätta tillverka skit billugt med slavar ingen börjar där för hua då kan inte folk köoa cåvarenda jävla pisspryl man kan tänka sig billugt längre.

Ok detta forum! Nbjuder väl inte direkt till några mer komplicerade tankar, Corona ör en skitgrej i det stora hela om npt ska finnas i framtiden ens.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav ahayeah 20 mar 2020, 19:42

Det här forumet är väl ett av de vettigaste platserna på internet trots att det finns folk som heltglömmerstafning puncjt o Storbokstav
Eller atth ålla sig till ämnet eller
Slå et
T extra enterslag

O
Då det blir ju väkdigtlånga o fina meningariallafall. Fattar inte riktigt hur ni gör för jag kan inte ens skriva så mycket fel även när jag försöker.

Vill du ha riktiga puckon föreslår jag twitter istället. För där finns den riktiga "eliten" blandat med politiker.

För att hålla sig till ämnet någorlunda så såg jag att ca 90000 dör normalt sett varje år, tänk på det nästa gång ni hamstrar toapapper.
(obs mkt ironi, ingen orkar med en massa självömkan eller paragrafrytteri..fundera på det innan nån flippar)
Senast redigerad av ahayeah 20 mar 2020, 21:05, redigerad totalt 1 gång.
ahayeah

Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 65 gånger i 52 inlägg
Luftvapen favorit: HW90

Inläggav Helikopter 20 mar 2020, 19:58

Haha! :)
Helikopter