Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Leopold skrev:Där är vi idag när vi nu får reda på att folksamlingar på över 49 pers förbjuds (exakt vad detta betyder i praktiken får vi se, hur är det i kollektivtrafik, affärer etc).
börne skrev:Skillnad på att sköta sitt jobb & oturligt nog bli smittad mot att självmant gå ut & trängas på en nattklubb i dessa tider.
Ang ditt Skåne prat, Du kan garanterat även bli smittad i lilla Blekinge även om ni klarat er lindrigt hittills om man ser till antal bekräftade, men sen har ni ju bara 160 tusen invånare medan Skåne har 1,4 miljoner. (2018)
Vi har 0,02% & ni 0,01% bekräftade fall.
börne skrev:Leopold skrev:Där är vi idag när vi nu får reda på att folksamlingar på över 49 pers förbjuds (exakt vad detta betyder i praktiken får vi se, hur är det i kollektivtrafik, affärer etc).
För att följa länken så måste du registera dig.
För att följa länken så måste du registera dig.
Helikopter skrev:Jag tycker att om FHM säger att det är OK att samlas upp till 500 pesoner så ska det vara just det, helt OK. Om 499 pesroner inte är OK så skulle gränsen varit lägre
Nu säger man från politiskt håll att det som följt rekommendationerna och haft samlingar nära men under 500 pers gjort fel . Kanske ett sätt skylla ifrån sig om det går riktigt åt pipan.
bebbe skrev:Ang detta med 499 människor.
Jag har haft en del samtal med olika individer om detta och där är det precis så att 499 är ok. Deras totala tolkning är att detta virus är som en vanlig influensa och att alla detta är överdrivet trams..... För hade det varit farligt hade restriktionerna varit hårdare.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Chris skrev:bebbe skrev:Ang detta med 499 människor.
Jag har haft en del samtal med olika individer om detta och där är det precis så att 499 är ok. Deras totala tolkning är att detta virus är som en vanlig influensa och att alla detta är överdrivet trams..... För hade det varit farligt hade restriktionerna varit hårdare.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
det finns nog fortfarandet ganska många som tar det här på lätta axeln... Nybro kommuns socialchefen åker på skidsemester trots att det avråds av kommunen.... hon själv har bedömt att smittorisken är inte högre när hon åker på skidsemester.
träffade en företagshandledare av Swedbanken ute på campingen för 3 dagar sen... han ville verkligen "shake hands" med mig och kallades mig för en"panikmänniska".
igår visades ett pressträff med sjukvårdsdirektören Johan Rosenqvist och smittskyddsläkaren Lisa Labbé Sandelin här i Kalmar... samtidigt dem pratar om social distanz och att man borde stanna hemma vid minsta hostandet så sitter dem tillsammans vid ett bord så nära att dem nästan rör på sig och Lisa hostade torrt i sin armbåge.
så länge ansvariga beter sig på det viset... varför ska "vanligt folk" tycker att risken är stor??
jag vill inte vara negativ men jag tror det kommer bli mycket värre även här i Sverige än dem flesta tror. Läser man internationala seriösa tidningar från Frankrike, Spanien, Italien och Tyskland tx. så tror jag att det är en titt in på framtiden och att vi får förväntar exakt samma situation här hemma fast kanske med lite mer tidsfördröjning och inte riktigt så hastigt.... faktiskt med lite flackare kurva om vi har tur.
Ligger säkert sanning i att man vill att många skall få det och att det är därför man ger dessa ”otydliga” direktiv. Så att vissa (mindre ”bevandrade”) skall tolka det som att det är ofarligt och på så vis driva smittan ”lagom” snabbt.Helikopter skrev:Jag tycker personligen att sammankomster över 5 personer borde ha förbjudits sedan länge.
FHM agergar ju för att vi alla skall få smittan (som har chans att tåla den ) med beaktande för vad sjukvården klarar av.
Då är det givet att man sätter gränser som är relevanta och med någon marginal. Precis som gör i alla andra sammanhang.
Hastighetsbegränsningar, nivågränsvärden. Om en brandmydighet sätter max 20 personer i en lokal kan man precis vara det. Skulle det funnits osäkerher had man satt 10 per osv.
Om 499 personer i en samling inte är vad smittkurvan klarar av sätter men inte 500 i gräns och "blamar" de som håller mindre samlingar. Dålig lagstiftning i så fall
Hanzki skrev:Sammankomster med max 50 nu, vissa länder har max 2. Hur det är praktiskt möjligt i ett samhälle förstår jag inte, men det lär bromsa takten på smittan och ge sjukvården lite mera tid.
Sako Finnbear skrev:En sak är i alla fall säker, man blir jäkligt ödmjuk inför en sådan här händelse! Tackar min
skapare varje morgon jag och mina nära och kära får vakna friska.
Sako Finnbear skrev:Tackar min skapare varje morgon jag och mina nära och kära får vakna friska.
börne skrev:Sako Finnbear skrev:Tackar min skapare varje morgon jag och mina nära och kära får vakna friska.
Hade inte din tant fått symptom, eller det blev inget av det?
Återgå till Forum lekar & Forum fun
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst