Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Sako Finnbear skrev:men man vågar ju inte chansa.
börne skrev:Sako Finnbear skrev:men man vågar ju inte chansa.
Precis... jag är lite snuvig så jag struntade i att dra till MSG för att panga idag, det tog emot, det är sjukt nice väder & jag har inte pangat på en månad![]()
Men har själv skickat ut info till alla medlemmar, är ni det minsta snoriga osv stanna hemma. Då kan jag ju inte åka dit.
Misstänker dock att jag börjar bli lite allergisk, morsan påminde mig om att jag sagt samma sak förra året, kom på jag köpte Loratadin så tog en nyss, ska se om det hjälper.
Siffror från Region Blekinge visar idag att det är 15 personer som bekräftats vara smittade av coronaviruset i Blekinge – men hur stort är mörkertalet? Det har matematiker vid Umeå universitet räknat på.
Följer man matematikernas formel, räknat på dagens siffror från Region Blekinge och Folkhälsomyndigheten, visar den att det just nu finns 1 000 coronasmittade i Blekinge.
Siffran är ett antagande, men i alla fall framräknad av några som kan det här bäst i Sverige; matematiker och epidemiologer vid Umeå universitet.
Batistuta skrev:Inte många bekräftade coronafall i Blekinge men mörkertalet kan vara stort.
börne skrev:Batistuta skrev:Inte många bekräftade coronafall i Blekinge men mörkertalet kan vara stort.
Jo så är det garanterat överallt![]()
Är man tillräckligt sjuk & kommer in i vården testas man. Alla vi andra vet inte om man är smittsamma eller inte, covid-19 verkar ju innebära allt från att inte känna nåt till att man dör.
Silwer skrev:Men några dagar, blir du inte sjukare har du säkert nåt annat.
Trots allt kan vi få förkylningar ändå, Corona gör ju inte att de vanluga för prstiden snorandet försvinner.
Nu har du helgen på dig att se.
Henno3 skrev:Nu börjar läget bli otrevligt. Nu har regionerna gått samman och samordnat riktlinjerna vad avser skyddsgrad för oss som är i direkt närhet till dessa patienter.
....
Nä, bara att rätta in sig i ledet och se glad ut, men det känns jävligt olustigt just nu!
börne skrev:Så typiskt Sverige, vi ska hjälpa hela jävla världen.....
börne skrev:Du missuppfattade nog... att vi hjälper hela jävla världen har inte med det som händer nu att göra.
Förstår inte varför man inte kan tala ur ”skägget”? Ibland undrar jag om det inte är så att man helt enkelt tänker att starkast överlever. På så vis blir man även av med kostnader en lång till framöver. Fast inte kan väl våra styrande vara så galet fel ute?Henno3 skrev:Nu börjar läget bli otrevligt. Nu har regionerna gått samman och samordnat riktlinjerna vad avser skyddsgrad för oss som är i direkt närhet till dessa patienter.
Riktlinjerna nationellt går i flera avseenden stick i stäv mot Folkhälsomyndigheten, WHO mfl! Dessutom så har jag lokalt ännu lägre skydd vid vissa specifika situationer. Ansvariga säger kort och gott ”anpassat utifrån ny kunskap”, men när jag begär att få referenser till detta pratas det bara bort med hänvisning till att ”dom” som beslutat om detta är högst kompetenta och kunniga.
Legat i soffan i kväll och sökt information och bla hittat en skrift från Socialstyrelsen, iofs lite till åren men ack så aktuell -”Vårdrelaterad smittspridning vid pandemisk influensa - Ett kunskapsunderlag”. Denna är beställd av en viss Anders Tegnell (inget ont om honom!). I denna skrift är det ytterst tydligt vilken grad av skydd man skall ha vid vissa procedurer, och det har vi frångått idag på flera punkter.
Hittade ytterligare ett dokument från 2015 ang MERS-CoV. Vad står CoV för tror ni? Japp, Coronavirus! Här är i det i det närmaste samma riktlinjer som ovan nämnda kunskapsunderlag från Socialstyrelsen.
Vad fan är det för ”ny kunskap” som kommit fram som ingen jävel i ledande ställning kan referera till?! Vad är evidensen till dom nya riktlinjerna? Varför behandlas man som mindre vetande när man ställer frågor? Finns en dold agenda? Självklart! Bättre att köra med öppna kort och erkänna tillkortakommanden och brister istället för att försöka dölja detta.
Nä, bara att rätta in sig i ledet och se glad ut, men det känns jävligt olustigt just nu!
gubbe skrev:https://youtu.be/zgJr4KXZ7KE
Henno3 skrev:gubbe skrev:https://youtu.be/zgJr4KXZ7KE
Efterfrågar man evidens, och istället får en uppräkning av vilka högdjur som kommit fram till att man kör egna hittepåregler, då är det en skyldighet att man bli ifrågasättande.
Sweron skrev:Henno3 skrev:gubbe skrev:https://youtu.be/zgJr4KXZ7KE
Efterfrågar man evidens, och istället får en uppräkning av vilka högdjur som kommit fram till att man kör egna hittepåregler, då är det en skyldighet att man bli ifrågasättande.
Evidens lär var svårt att visa fram, eftersom vi (lyckligtvis) inte tidigare befunnit oss i en liknande situation. Däremot görs rimliga antaganden (gissningar om du vill) som bygger på den erfarenhet och kunskap som dessa epidemiologer med flera har. Jag föreställer mig att dessa personer är avsevärt mer kvalificerade än de flesta (alla?) här på forumet att ta dessa beslut. Och skulle vi mot all förmodan ha någon expert här, som arbetat med dessa frågor i många år innan vi andra ens kände till Corona- viruset, så skulle det vara jätteintressant att höra hans eller hennes åsikter.
Sweron skrev:Henno3 skrev:gubbe skrev:https://youtu.be/zgJr4KXZ7KE
Evidens lär var svårt att visa fram, eftersom vi (lyckligtvis) inte tidigare befunnit oss i en liknande situation. Däremot görs rimliga antaganden (gissningar om du vill) som bygger på den erfarenhet och kunskap som dessa epidemiologer med flera har. Jag föreställer mig att dessa personer är avsevärt mer kvalificerade än de flesta (alla?) här på forumet att ta dessa beslut. Och skulle vi mot all förmodan ha någon expert här, som arbetat med dessa frågor i många år innan vi andra ens kände till Corona- viruset, så skulle det vara jätteintressant att höra hans eller hennes åsikter.
Återgå till Forum lekar & Forum fun
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst