Den officiella coronatråden!

Här är det forumlekar som gäller

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Den officiella coronatråden!

Inläggav börne 28 mar 2020, 14:36

Sako Finnbear skrev:men man vågar ju inte chansa.

Precis... jag är lite snuvig så jag struntade i att dra till MSG för att panga idag, det tog emot, det är sjukt nice väder & jag har inte pangat på en månad :-(

Men har själv skickat ut info till alla medlemmar, är ni det minsta snoriga osv stanna hemma. Då kan jag ju inte åka dit.

Misstänker dock att jag börjar bli lite allergisk, morsan påminde mig om att jag sagt samma sak förra året, kom på jag köpte Loratadin så tog en nyss, ska se om det hjälper.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2929 gång
Tackad: 6298 gånger i 2489 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav Sako Finnbear 28 mar 2020, 14:55

börne skrev:
Sako Finnbear skrev:men man vågar ju inte chansa.

Precis... jag är lite snuvig så jag struntade i att dra till MSG för att panga idag, det tog emot, det är sjukt nice väder & jag har inte pangat på en månad :-(

Men har själv skickat ut info till alla medlemmar, är ni det minsta snoriga osv stanna hemma. Då kan jag ju inte åka dit.

Misstänker dock att jag börjar bli lite allergisk, morsan påminde mig om att jag sagt samma sak förra året, kom på jag köpte Loratadin så tog en nyss, ska se om det hjälper.

Ja jag är fortfarande lite småsnuvig på morgonen och känner mig lite trött, men inget mer.
HW30S 5,5mm-Gamo 4x32.
HW35E 5,5mm-Hawke AO 2-7x32.
Användarvisningsbild
Sako Finnbear

Tack utdelade: 189 gång
Tackad: 283 gånger i 224 inlägg
Skytteklubb: Österlens PK
Luftvapen favorit: Weihrauch HW30S/HW35E

Inläggav Batistuta 28 mar 2020, 16:43

Inte många bekräftade coronafall i Blekinge men mörkertalet kan vara stort.

Siffror från Region Blekinge visar idag att det är 15 personer som bekräftats vara smittade av coronaviruset i Blekinge – men hur stort är mörkertalet? Det har matematiker vid Umeå universitet räknat på.

Följer man matematikernas formel, räknat på dagens siffror från Region Blekinge och Folkhälsomyndigheten, visar den att det just nu finns 1 000 coronasmittade i Blekinge.

Siffran är ett antagande, men i alla fall framräknad av några som kan det här bäst i Sverige; matematiker och epidemiologer vid Umeå universitet.

För att följa länken så måste du registera dig.

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Weihrauch HW 55T
Användarvisningsbild
Batistuta

Tack utdelade: 1725 gång
Tackad: 1453 gånger i 660 inlägg
Luftvapen favorit: HW 97

Inläggav börne 28 mar 2020, 17:06

Batistuta skrev:Inte många bekräftade coronafall i Blekinge men mörkertalet kan vara stort.

Jo så är det garanterat överallt :-(

Är man tillräckligt sjuk & kommer in i vården testas man. Alla vi andra vet inte om man är smittsamma eller inte, covid-19 verkar ju innebära allt från att inte känna nåt till att man dör.
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Inläggav Sako Finnbear 28 mar 2020, 17:07

börne skrev:
Batistuta skrev:Inte många bekräftade coronafall i Blekinge men mörkertalet kan vara stort.

Jo så är det garanterat överallt :-(

Är man tillräckligt sjuk & kommer in i vården testas man. Alla vi andra vet inte om man är smittsamma eller inte, covid-19 verkar ju innebära allt från att inte känna nåt till att man dör.

Ja det är jäkligt svårt att veta om man ska stanna i "karantän" hemma eller hur man ska göra?
HW30S 5,5mm-Gamo 4x32.
Användarvisningsbild
Sako Finnbear

Inläggav Silwer 28 mar 2020, 17:19

Men några dagar, blir du inte sjukare har du säkert nåt annat.

Trots allt kan vi få förkylningar ändå, Corona gör ju inte att de vanluga för prstiden snorandet försvinner.

Nu har du helgen på dig att se.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Sako Finnbear 28 mar 2020, 17:50

Silwer skrev:Men några dagar, blir du inte sjukare har du säkert nåt annat.

Trots allt kan vi få förkylningar ändå, Corona gör ju inte att de vanluga för prstiden snorandet försvinner.

Nu har du helgen på dig att se.

Precis, svårt att veta om det är vanlig förkylning eller Corona?
Jag var hemma några dagar, men har börjat jobba som vanligt igen.
HW30S 5,5mm-Gamo 4x32.
Användarvisningsbild
Sako Finnbear

Inläggav Henno3 28 mar 2020, 23:20

Nu börjar läget bli otrevligt. Nu har regionerna gått samman och samordnat riktlinjerna vad avser skyddsgrad för oss som är i direkt närhet till dessa patienter.
Riktlinjerna nationellt går i flera avseenden stick i stäv mot Folkhälsomyndigheten, WHO mfl! Dessutom så har jag lokalt ännu lägre skydd vid vissa specifika situationer. Ansvariga säger kort och gott ”anpassat utifrån ny kunskap”, men när jag begär att få referenser till detta pratas det bara bort med hänvisning till att ”dom” som beslutat om detta är högst kompetenta och kunniga.

Legat i soffan i kväll och sökt information och bla hittat en skrift från Socialstyrelsen, iofs lite till åren men ack så aktuell -”Vårdrelaterad smittspridning vid pandemisk influensa - Ett kunskapsunderlag”. Denna är beställd av en viss Anders Tegnell (inget ont om honom!). I denna skrift är det ytterst tydligt vilken grad av skydd man skall ha vid vissa procedurer, och det har vi frångått idag på flera punkter.

Hittade ytterligare ett dokument från 2015 ang MERS-CoV. Vad står CoV för tror ni? Japp, Coronavirus! Här är i det i det närmaste samma riktlinjer som ovan nämnda kunskapsunderlag från Socialstyrelsen.

Vad fan är det för ”ny kunskap” som kommit fram som ingen jävel i ledande ställning kan referera till?! Vad är evidensen till dom nya riktlinjerna? Varför behandlas man som mindre vetande när man ställer frågor? Finns en dold agenda? Självklart! Bättre att köra med öppna kort och erkänna tillkortakommanden och brister istället för att försöka dölja detta.

Nä, bara att rätta in sig i ledet och se glad ut, men det känns jävligt olustigt just nu!
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!

Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3

Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Inläggav Silwer 28 mar 2020, 23:23

Sånt är Sverige, mycket behövs ändras för att snabbas upp i en dålig situation som nu.

Tex att låta fok bli permiterade och bar släppa det och ha skidanläggningar öppet, det är rikemansfasoner i min mening, de kan köpa sig ur det hela menas det om de vidhåller det.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Leopold 29 mar 2020, 00:24

Henno3 skrev:Nu börjar läget bli otrevligt. Nu har regionerna gått samman och samordnat riktlinjerna vad avser skyddsgrad för oss som är i direkt närhet till dessa patienter.
....
Nä, bara att rätta in sig i ledet och se glad ut, men det känns jävligt olustigt just nu!

Som ”lekman” och inte arbetandes i vårdsektorn så är jag bekymrad över vad du skriver och det finns även andra rapporter i pressen om liknande.

Väldigt motsägande budskap kablas ut hela tiden. Det påstods idag att tillgången på skyddsmateriel är tillfredsställande nu. Samtidigt sägs det för någon dag sedan att personal tillverkar tex skyddsvisir på egen hand av overhead-film. 3D-printade prylar för detta från volontärer blev först avvisade sedan accepterade. Från vissa regioner så anbefaller man inte ens andningsskydd vid kontakt med misstänkt smittade covid-19 patienter, inte långärmade skyddsrockar heller. Är det för att det inte finns eller vad är anledningen? Såg för någon dag sedan att en läkare hade skaffat sig en skyddsrock typ regn-poncho från clas ohlson på egen hand för att skydda sig, tror detta var på Sahlgrenska.

Om det är någon sektor vi *måste* se till att de har alla möjliga skydd som går att uppbåda så är det självklart inom sjukvårdssektorn... och jag förutsätter att man har absolut stenkoll på vad som är den optimala användningen där av begränsade resurser inte minst våra mänskliga resurser. Helt åt hel***e om man utsätter personal för risk pga brist på CE-märkning av material etc.

Detta är skarpt läge.
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1808 gång
Tackad: 2001 gånger i 1056 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Inläggav börne 29 mar 2020, 00:34

Så typiskt Sverige, vi ska hjälpa hela jävla världen men vi kan inte ens se till att vårdpersonalen har tillgång till rätt skyddsutrustning.

I lgh under mig har dom fest, men dom är ju inte 50 pers så då borde ju allt vara lugnt :? Men dom kör kanske ett social distancing party & minglar med 2 meters mellanrum :o
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Inläggav Silwer 29 mar 2020, 00:35

Tja sim hag nämnde hilke ngon skänka sitt kager av munskydd mm, nen det krövdes upphandling enlgt lagen.

Dvs en lag nan direkt jan stryka i spnna hör lägen det handlade om. Noll kronor.

Jag jan känna att folk bara lyssnar på politiker, obegriplgt efter alla år av lögner, givetvis är allt bra; m landstinget tillfrågas.

Kanske dags att lära sig att dessa månniskor kan förvanska sanningen.
Många lever i en förgången tid.å, de beröttar aldrig själva car de fpr sin tro ifrpn men ändå ör det given sanning.

Ingen utpekad!
Senast redigerad av Silwer 29 mar 2020, 00:36, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Chris 29 mar 2020, 01:05

börne skrev:Så typiskt Sverige, vi ska hjälpa hela jävla världen.....

Ingen som vill i nuläget ha hjälp av Sverige... dem flesta vet att Sverige kommer behöva all sina recourcer för sina egna behov om svenskarna får bete sig som i nuläget!!!
skidsemester... det är väl ett skämt :thumbner:
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;) = https://drive.google.com/drive/folders/13n7TnnWy2iSVwkCTJaPIyek1nfh39HQ-?usp=drive_link
Användarvisningsbild
Chris

Tack utdelade: 255 gång
Tackad: 321 gånger i 219 inlägg

Inläggav börne 29 mar 2020, 01:20

Du missuppfattade nog... att vi hjälper hela jävla världen har inte med det som händer nu att göra.
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Inläggav Chris 29 mar 2020, 01:28

börne skrev:Du missuppfattade nog... att vi hjälper hela jävla världen har inte med det som händer nu att göra.

Jo Börne.... fattade det du menar..... sorry om mitt inlägg missuppfattades.
är tyvärr litet desolat just nu... 2 av våra släktningar inskjuknade i Covid19 i Elsass-Lotringen( Frankrike) i förgår och en i Italien (Bergamo)
läget är ganska besvärligt just nu för oss... vi kan inte ens åka ditt just nu..... inte ens begravningar tillåter oss. :cry:
ser med sorg hur det fortfarandet omgås i Sverige... många som inte ens vet (eller vill veta) vad krisen handlar om!!!
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;) = https://drive.google.com/drive/folders/13n7TnnWy2iSVwkCTJaPIyek1nfh39HQ-?usp=drive_link
Användarvisningsbild
Chris

Tack utdelade: 255 gång
Tackad: 321 gånger i 219 inlägg

Inläggav bebbe 29 mar 2020, 06:45

Henno3 skrev:Nu börjar läget bli otrevligt. Nu har regionerna gått samman och samordnat riktlinjerna vad avser skyddsgrad för oss som är i direkt närhet till dessa patienter.
Riktlinjerna nationellt går i flera avseenden stick i stäv mot Folkhälsomyndigheten, WHO mfl! Dessutom så har jag lokalt ännu lägre skydd vid vissa specifika situationer. Ansvariga säger kort och gott ”anpassat utifrån ny kunskap”, men när jag begär att få referenser till detta pratas det bara bort med hänvisning till att ”dom” som beslutat om detta är högst kompetenta och kunniga.

Legat i soffan i kväll och sökt information och bla hittat en skrift från Socialstyrelsen, iofs lite till åren men ack så aktuell -”Vårdrelaterad smittspridning vid pandemisk influensa - Ett kunskapsunderlag”. Denna är beställd av en viss Anders Tegnell (inget ont om honom!). I denna skrift är det ytterst tydligt vilken grad av skydd man skall ha vid vissa procedurer, och det har vi frångått idag på flera punkter.

Hittade ytterligare ett dokument från 2015 ang MERS-CoV. Vad står CoV för tror ni? Japp, Coronavirus! Här är i det i det närmaste samma riktlinjer som ovan nämnda kunskapsunderlag från Socialstyrelsen.

Vad fan är det för ”ny kunskap” som kommit fram som ingen jävel i ledande ställning kan referera till?! Vad är evidensen till dom nya riktlinjerna? Varför behandlas man som mindre vetande när man ställer frågor? Finns en dold agenda? Självklart! Bättre att köra med öppna kort och erkänna tillkortakommanden och brister istället för att försöka dölja detta.

Förstår inte varför man inte kan tala ur ”skägget”? Ibland undrar jag om det inte är så att man helt enkelt tänker att starkast överlever. På så vis blir man även av med kostnader en lång till framöver. Fast inte kan väl våra styrande vara så galet fel ute?

Skickat från min iPad med Tapatalk
FX Wildcat .22, Hawke Airmax 30 8-32X50 AMX IR
Weihrauch HW45 Bronze Star .22
Weihrauch HW45 .22
Zoraki V2 .22
Chiappa FAS6004 .177
Artemis CP1-M .177
Sig Sauer MPX .177
Användarvisningsbild
bebbe

Tack utdelade: 19 gång
Tackad: 41 gånger i 36 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Wildcat .22, Weihrauch HW45

Inläggav Silwer 30 mar 2020, 05:03

Jo,.............

Tyvärr tror folk att det är som förr med statlga verk inrättade när hjälps vehövs, nu måste pengar fram ch de svagaste är de som man ger sig på flr att få dem.

På ytan ljuger man hur bra Sverige gpr, och är man i den självutnämnda eliten så är det väl så.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav gubbe 30 mar 2020, 05:45

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
gubbe

Tack utdelade: 3154 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Inläggav Henno3 30 mar 2020, 06:34

gubbe skrev:https://youtu.be/zgJr4KXZ7KE

Efterfrågar man evidens, och istället får en uppräkning av vilka högdjur som kommit fram till att man kör egna hittepåregler, då är det en skyldighet att man bli ifrågasättande.

Weihrauch HW30s.
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3

Inläggav Gordon 30 mar 2020, 07:17

Jodu lita på staten, skulle jag ha litat på dessa svammelpellar så hade mitt företag varit i kånken för länge sedan. Ena dagen är det ingen fara att flyga från Kina och Irak. Det är absolut ingen fara att åka skidor i Italien. Nästa dag står soppskålen och talar om att de inte har förtroende för myndigheterna i Irak och därför stoppar flyget därifrån det är fortfarande inte någon fara att flyga...

Detta virus drabbar dessutom bara gamla med underliggande sjukdomar eller ?

De lovar 300miljader här och 500miljader här men inte en krona har kommit oss företagare till godo. Det har dessutom mage att påstå att det är ryska troll som sprider massa rykten i Sverige. Glöm inte alla dessa högerextrema krafter som i lönndom sitter och smider sina planer.

Nu senast är den svenska varianten av viruset inte så farligt som den farsot som härjar i resten av världen, de svenska sjukvårdarna har därför inte behov av samma skydd utan det räcker med ett enkelt andningskydd. Att den totalt inkompetenta sjukhusadministrationen inte sett till att införskaffa material och mobilisera löser vi enkelt genom att tillsätta en liten utredning. Än en gång lovordar vi vårpersonalen för sina fantastiska insatser... När detta är över kommer landstingen återgå till att "pissa" på sina anställda. Kvinnor har den egenskapen att de gör sitt yttersta för att hjälpa "Florence Nightingale syndromet" och det utnyttjar landstingen, var så säker

Det finns dessutom inga slussar utan vårdpersonalen får byta om inne hos de patienterna. Som grädde på moset så tar man in oerfaren personal utan utbildning och konsekvenstänk. Jag drar en parrallell till vad som skulle ha hänt på en av mina arbetsplatser om en asbestplatta skulle ha missat.

Tyvärr gubbar jag har inte skaffat några masker till Er men det är inte så farligt så det räcker med att Ni trär en tubsocka över huvudet och kör på som vanligt... Jo du... För det första hade skyddsombudet stoppat bygget direkt, därefter hade jag fått böter på någon 6siffrig summa. Då ska nI dessutom veta att en asbestplatta är som en ljum vårvind i förhållande till detta virus...

Så lita Ni på myndigheterna, gör det... Jag har definitivt inte lust att lägga mitt liv i händerna på politiker som är födda i plenissalen utan någon som helst koll på verkligheten...

Självklart ska vi lyssna men för sjutton tro inte att Sveriges information är sann bara för att den är svensk, det finns en underliggande agenda. Mitt råd är att Ni självklart ska lyssna med tänk igenom en gång till och dra egna slutsatser...

// Gordon
Gordon

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Inläggav Sweron 30 mar 2020, 07:24

Henno3 skrev:

Efterfrågar man evidens, och istället får en uppräkning av vilka högdjur som kommit fram till att man kör egna hittepåregler, då är det en skyldighet att man bli ifrågasättande.

Evidens lär var svårt att visa fram, eftersom vi (lyckligtvis) inte tidigare befunnit oss i en liknande situation. Däremot görs rimliga antaganden (gissningar om du vill) som bygger på den erfarenhet och kunskap som dessa epidemiologer med flera har. Jag föreställer mig att dessa personer är avsevärt mer kvalificerade än de flesta (alla?) här på forumet att ta dessa beslut. Och skulle vi mot all förmodan ha någon expert här, som arbetat med dessa frågor i många år innan vi andra ens kände till Corona- viruset, så skulle det vara jätteintressant att höra hans eller hennes åsikter.
Användarvisningsbild
Sweron

Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 148 gånger i 93 inlägg
Skytteklubb: Björnstorps SSK
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav Henno3 30 mar 2020, 07:25

Japp, var källkritisk, och fundera över syften och agendor. Gör man detta får man dock räkna med att bli kallad foliehatt!

Weihrauch HW30s.
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3

Inläggav Henno3 30 mar 2020, 07:40

Sweron skrev:
Henno3 skrev:

Evidens lär var svårt att visa fram, eftersom vi (lyckligtvis) inte tidigare befunnit oss i en liknande situation. Däremot görs rimliga antaganden (gissningar om du vill) som bygger på den erfarenhet och kunskap som dessa epidemiologer med flera har. Jag föreställer mig att dessa personer är avsevärt mer kvalificerade än de flesta (alla?) här på forumet att ta dessa beslut. Och skulle vi mot all förmodan ha någon expert här, som arbetat med dessa frågor i många år innan vi andra ens kände till Corona- viruset, så skulle det vara jätteintressant att höra hans eller hennes åsikter.

Coronavirus är inget nytt. Ta tex MERS-CoV. Nu utger jag mig definitivt inte som någon expert, men om man utgår från MERS och de åtgärder och rutiner som är kopplat till det så är dagens nonchalerande av skyddsnivå inför vårt nya virus anmärkningsvärt!
Man hävdar ”ny kunskap” men kan ej ange evidens. Dessutom frångår SKR de rutiner och riktlinjer som WHO samt FHM har. Som förklaring anger man att dessa släpar i uppdateringar, men att de inom sinom tid kommer att ändras. Är det konstigt att man dels är skeptisk men framförallt orolig då man inte får göra avsteg (åt säkrare nivå) från de riktlinjer som nu hastigt gäller utan evidens? Man är skolad till att vara källkritisk samt att efterfråga evidens men nu gäller uppenbarligen inte detta, mycket märkligt.

Weihrauch HW30s.
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3

Inläggav Gordon 30 mar 2020, 08:10

Sweron skrev:
Henno3 skrev:

Glöm inte att för myndigheterna är Ni bara en siffra, Ni föreställer Er självklart inte att Ni ska drabbas, att just Ni ska dö men lek med tanken om att så ska ske. Kanske är Ni sjuksköterska eller på annat sätt jobbar inom vården. Det enda myndigheterna kommer att göra för Er är att lägga till en 1:a i kolumnen för döda... Sedan kommer det kanske skrivas någon liten text på något socialt forum att hen dog på sin post med det som hen älskade att hjälpa andra... Vilket skitsnack.

Idag kommer jag att varsla 30% av mina anställda, hade jag litat på myndigheterna så hade jag förmodligen korttidspermitterad personalen men jag är övertygad om att staten skiter fullständigt i ett medelstort byggföretag, SAS, Scania Volvo kommer självklart gå före. Trots att merparten av staten skattepengar kommer från just medelstora företag så är min bedömning att vi endast kommer få smulor av kakan.

Det positiva är att jag är övertygad om att jag kommer att reda ut detta, Vi kommer att gå starka ur detta..

// Gordon
Gordon

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Inläggav Desaleux 30 mar 2020, 20:00

(Gordon) Jaså ni är företagare också Jag vet ej hur det går vidare har legat nere från kina i 2 år på berg arbete utrusning import det är ena bolaget det andra är sten block för förädling men en sak vet jag att om vi i sverige hade som för varit mer den digtala tjänsterna och betalning måste minska mycket på spridningen men de här hänger kan se kvar i 5 år covid-19.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux

Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

FöregåendeNästa

Återgå till Forum lekar & Forum fun