Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Ta inte illa upp!dorro skrev:bebbe skrev:Vet inte, men det talas om att planen är att så många som möjligt skall smittas?
Något om att vi skall bygga upp ett eget försvar?
Att vanliga människor klara av corona och kommer efter sin smitta kunna bli friska själva. Genom att inte testa andra än dom som är i riskgruppen frigör man resurser för att ha till just den?
Är det kan hända våran regering som försöker vända sitt misslyckande till egen fördel? Typ påstå att detta var en medveten strategi.... Eller är det en smart strategi för att minimera antalet döda?
Skickat från min iPad med Tapatalk
Det är nog bättre att du ställer dina frågor till de som har kunskap.
För att följa länken så måste du registera dig.
Och konspirationsteorier passar bättre på Flashback...
Ja, kan nog vara en riktigt bra strategi för att minimera antalet döda.JonasW83 skrev:Kallas för flockimmunitet och England verkar sikta på samma sak tydligen. Man inser att man troligen inte kan stoppa utbrottet utan försöker dämpa spridningen så att sjukvården kan hantera de svårare sjuka med de begränsade medel man har gällande sjukvårdsplatser och utrustning.
"Anders Tegnell, nuvarande statsepidemilog, säger till TT att Folkhälsomyndigheten inte använder sig av strategin – men att de börjar förstå att viruset inte slutar spridas förrän man nått en så kallad ”flockimmunitet”.
– Men det måste ske lugnt, sakta och kontrollerat så att sjukvården hinner med att hantera det. "
Har också funderat på detta.Helikopter skrev:Tittar man på varma länder som haft smittan ett tag så verkar det som det går betydligt långsammare där. Tänker på Indien, Tahiland och Australien.
Samma här. Vet som sagt inte om det gör verklig skillnad men men...Leopold skrev:På tal om luftfuktighetens ev inverkan. Tänkte på att vi har väldigt många L/L värmepumpar installerade i svenska hem, många av dessa har jon-generatorfunktioner som påstås kunna neutralisera bla virus. Har själv en gammal IVT nordic inverter (Sharp i grunden), där kallas funktionen ”Plasmacluster” och motsvarande finns hos alla de stora tillverkarna både av värmepumpar/AC och luftrenare av mer avancerat slag.
Kanske är detta bara ”voodoo” men om nu funktionen finns så varför inte se till att den är aktiverad.
Låter ju bra! Men precis som du säger, hoppas det håller i sig!Henno3 skrev:Jobbat inom vården i över 20 år. Tjänstgjort nu i helgen. Aldrig har jag skådat ett sådant lugn och struktur på några av sveriges största sjukhus och akutmottagningar som denna helg. Jäklar vad gött att se.
Äntligen fungerar devisen -”Rätt patient, till rätt plats, i rätt tid”.
Jäklar vad skönt att se att sjukvården tagit detta på allvar, att det i detta läget ivarjefall fungerar! Många människor verkar också förstått att vid lindriga och icke sjukvårdskrävande insatser, då skall man inte till sjukhus, punkt! Jäklar vad gott att se!
Den attityd som sjukvården och de flesta människor idag uppvisar hade i mina ögon klarat vården i stort i ett normalläge. Dom insatser som idag görs skulle finnas i ett normalläge också. Hoppas att lärdom tas av detta när krisen (för denna gång!) dragit förbi.
...dock är detta sannolikt bara lugnet före stormen....
Nu skall jag snart hem och ta en bärs!
Sako Finnbear skrev:så varför hamstra nu?
börne skrev:Sako Finnbear skrev:så varför hamstra nu?
Folk bunkrar väl upp ifall dom måste stanna hemma i 14 dagar skulle jag tro.
Vissa hyllor är helt tomma i den butik jag oftast handlar i. Stod om butiken i Aftonbladet, Bunkra med oss körde dom i en kampanj, lite osmakligt kan jag tycka, en bra butik annars.
Då saker började ta slut gör ju det att man själv trots att man inte bunkrar köpte sånt man redan hade lite av hemma så man inte står helt utan nästa vecka, som pasta & toapapper t.e.x. Fanns paket makaroner kvar så jag tog ett av dom, inte allt för många pack med toapapper så tog även en sån, detta gör ju att det försvinner ännu snabbare då även dom som inte bunkrar köper för att det börjar försvinna.
Men som du säger, bara att ta det piano, känner man sig dålig bli hemma, blir det illa ring 1177, riktigt illa 112. Sluta belasta vården i onödan.
Återgå till Forum lekar & Forum fun
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster