Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Etienne skrev:Jag tycker verkligen att detta är intressant. Effektbegränsade gasvapen säljs över disk utan nämnvärda påföljder (vilket känns rätt och rimligt, enligt mig).
Däremot verkar det ju som att tullen konfiskerar verenda gasvapen som de hittar... Dock inte luftdrivna paintballvapen vad jag förstår på enfon på deras hemsida....
mikebike skrev:Etienne skrev:Jag tycker verkligen att detta är intressant. Effektbegränsade gasvapen säljs över disk utan nämnvärda påföljder (vilket känns rätt och rimligt, enligt mig).
Däremot verkar det ju som att tullen konfiskerar verenda gasvapen som de hittar... Dock inte luftdrivna paintballvapen vad jag förstår på enfon på deras hemsida....
Vapenlagen nämner bara fjäder, luft och CO2-drivna effektbegränsade luftvapen, men det finns en (ej prejudicerande) dom där man fastställer att vilken gas som används inte har någon betydelse så länge funktionen är densamma.
Max anslagsenergi för halvautomatiska luftvapen är 3 J, en airsoftpistol ligger på knappt 1 J.
mikebike skrev:Vapenbutiken måste ju också importera sina "vapen" och släpper Tullen igenom deras pangar borde även privatimporterade pangar släppas igenom.
Etienne skrev:Jag vet inte hur vanligt det är att seriösa vapenhandlare bli kollade. De får ju också importera licensbelagda vapen.
mikebike skrev:Etienne skrev:Jag vet inte hur vanligt det är att seriösa vapenhandlare bli kollade. De får ju också importera licensbelagda vapen.
vapenbutiken är ingen "riktig" vapenhandlare, de säljer inga licensbelagda vapen. Dessutom bör ett företag som ofta importerar luftvapen, och dessutom heter vapenbutiken, bli kollade av Tullen.
Observera att om vapnet drivs med annat drivmedel än kolsyra, luft eller fjäder är de alltid tillståndspliktiga.
Etienne skrev:OK, så hur går det till då?
lennsu skrev:Kunde inte låta bli denna roliga Umarex Race gun!recension kommer senare för den som är nyfiken
![]()
För att följa länken så måste du registera dig.
Daniel skrev:lennsu skrev:Kunde inte låta bli denna roliga Umarex Race gun!recension kommer senare för den som är nyfiken
![]()
Ser fram emot att få läsa
mikebike skrev:Etienne skrev:OK, så hur går det till då?
Det kan man ju fråga sig, men steg ett borde vara att hänvisa till aktuell dom om man fått ett vapen stoppat.
vapenbutiken kanske har en svåger på Tullen.![]()
De verkar rätt säkra på att kunna importera airsoftpuffror i alla fall : För att följa länken så måste du registera dig.
Av utredningen framgår att det aktuella vapnet är av plast, att det skjuter plastkulor
samt att det vid <åtalads> innehav och nyttjande har drivits med gas. Tingsrätten
delar därför <krininalteknikerns> bedömning att pistolen inte omfattas av ovan
nämnt undantag från kravet på tillstånd. Det är följaktligen visat att <åtalad>
den 1 juni 2006 har innehaft pistolen med magasin utan att ha rätt till det.
mikebike skrev:Den friande domen är betydligt nyare, det kanske kan tolkas positivt?
pentti50 skrev:Hej!Alltid kul o få paket hellst när det är till luftvapenprylar den här gången från Progunner.
kikarsikte,fästen,vortekpackning 30mm o lite bly.
Jazz skrev:Ja gratis frank. Är det någon som kan förvalta en 300 så är det du. Trodde jag skulle få min idag på posten men paketen är framme men ingen avi ännu. Shit nu måste jag vänta tills måndag
Återgå till Forum lekar & Forum fun
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster