Diesling och Napier-Pelletlube

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Diesling och Napier-Pelletlube

Inläggav scratch 29 aug 2008, 00:21

Idag stog jag och pangade som sjutton då jag precis hade införskaffat en massa ny ammo till min BSA Lightning 177.
Köpte bland annat Hobby plattnos, Dynamit Nobel Gecko och H&N Final Match. Efter att jag preparerat dessa med Pelletlube i en påse och rört runt dem i detta tag så gick jag ut för att skjuta.
Efter några skott med Hobby skotten så SMALL det till som fan och det for fan rök ur pipan som en mindre .22. Detta upprepade sig några gånger tills jag insåg att det orsakades utav pelletlube som hade lagt sig längst bak i diabolerna.

Är detta fenomen dåligt för geväret är min fråga? För jag misstänker att det kanske inte är lika farligt som att få fett in i cylindern och att själva antändningen sker där? Jag kanske skall skaka diabolerna i min plastpåse hårdare för att få luben mer utsmetad?
Användarvisningsbild
scratch

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Re: Diesling och Napier-Pelletlube

Inläggav Airrifles 29 aug 2008, 05:29

scratchninja skrev:Idag stog jag och pangade som sjutton då jag precis hade införskaffat en massa ny ammo till min BSA Lightning 177.
Köpte bland annat Hobby plattnos, Dynamit Nobel Gecko och H&N Final Match. Efter att jag preparerat dessa med Pelletlube i en påse och rört runt dem i detta tag så gick jag ut för att skjuta.
Efter några skott med Hobby skotten så SMALL det till som fan och det for fan rök ur pipan som en mindre .22. Detta upprepade sig några gånger tills jag insåg att det orsakades utav pelletlube som hade lagt sig längst bak i diabolerna.

Är detta fenomen dåligt för geväret är min fråga? För jag misstänker att det kanske inte är lika farligt som att få fett in i cylindern och att själva antändningen sker där? Jag kanske skall skaka diabolerna i min plastpåse hårdare för att få luben mer utsmetad?

Pellet Lube är främst till för PCP-gevär, fjädergevär blir automatiskt smorda med det fett som finns i komptuben. Du är dock inte ensam om att ha gjort detta misstag, det har jag också, tack vare Napiers obefintliga dokumentation av sina produkter.
Airrifles

Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg

Inläggav Piledriver 29 aug 2008, 05:29

Skaka inte för hårt!! Risk för deformerade "kjolar" på pelletsen..

Tips för att undvika ansamling av "kulsmörja" i "kjolen":
Droppa i ett par tre droppar på insidorna i en mindre plastpåses nedre del, fördela ut "kulsmörjan" jämt i plaspåsens nedre del, ett tunt lager räcker.
Tillsätt sedan en mindre mängd "pellets" 50-75 st.
Rulla påsen försiktigt fram och tillbaka mellan fingrarna någon minut (1.5 -> 2 miuter), skaka påsen varsamt någon gång då och då under pågående behandling.

Upprepa behandlingen tills önskad mängd pellets är behandlade..

Om du vill fixa till dina lite för översmorda pellets så rekomenderar jag tryckluft i en liten ren torr PET flaska med några mindre hål i botten och ett litet större för tryckluftmunstycket i kapsylen.
Fyll PET flaskan med 75 - 100 pellets, stoppa i tryckluftsmunstucket i hålet kapsylen, vänd PET flaskan upp och ned, blås med lagom tryck och flöde igenom pellets lagret som då bör röra på sig lite försiktigt och någon pellet "hoppa omkring" i flaskan.
Om flaskan börjar svälla: Avbryt och ta upp flera hål i flaskans botten.
Skaka flaskan försiktigt under behandlingen.
Blås på dem i 1/2 -> 1 minut..
Piledriver.
Piledriver

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 4 gånger i 2 inlägg

Inläggav scratch 29 aug 2008, 11:45

tack för tipsen folks! Det var den värsta dieslingen jag har sett och fan vad det small och då siter det ju ändå en ljuddämpare på BSA Lightningen :-)
Användarvisningsbild
scratch

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat