Problem med rikoschetter

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Problem med rikoschetter

Inläggav scratch 14 aug 2008, 21:53

Hejsan allihopa jag är en nybörjare på luftvapen och detta är min första fråga här på forumet, så jag ber om ursäkt om frågan har blivit ställd tidigare eller om den är i fel forumsavdelning.
jag införskaffade ganska nyligen en Cyclone .22 licensfri på 10 joules utförandet och började övningsskjuta på 10m med ett klassiskt gult kulfång. Jag upptäckte ganska fort att det började vissla rikoschetter över huvudet. Jag har som tur var inte blivit träffad utav någon av dessa men de tycks komma med ganska hög fart och jag har inte direkt lust att få någon i ögat då jag misstänker att man nog skulle kunna bli blind.
Jag har enbart skjutit rundnosdiaboler av typen FX, Exterminator, Crossman Accupell, JSB Exakt med flera. Alla märken verkar dock ge rikoschetter.
Jag har hört att fullblås gevär inte ger rikoschetter, men då jag inte har licens så undrar jag om det finns andra tillvägagångssätt? Kan detta bero på att mitt kulfång är nytt eller borde jag byta till plattnos diaboler? :?:
Användarvisningsbild
scratch

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav G0LI4T 14 aug 2008, 22:00

Hej scratchninja och välkommen till forumet.

Ang. din fråga.
Jag kastade mitt stiga "pling" kulfång i soperna efter en serie med min kompis FX bössa.

Jag hade haft de i många år som kulfång i källaren, och det hade funkat utmärkt på min gamla fjäderbössor.
Men med hans bössa for det blybitar överallt.

Jag köpte ett Hatsan och det är kanon.
kraftigt byggt och håller tavlan bra.

MVH
Golle
Bild
G0LI4T

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav pio 14 aug 2008, 22:01

Har märkt precis samma sak nu när jag sitter nere i källaren å skjuter på 10m rätt in i ett sånt där kvadratiskt gult kulfång med vinklade väggar som är där för att styra kulorna, det fladdrade till i byxbenet nångång så man började ju faktiskt undra! Jag ser i ovankanten av tavlan att det är där de studsar ut igen, så kulorna verkar inte styras särskilt bra!

Funderar på om det finns någon annan form av kulfång som kanske funkar bättre?
Tror inte att det kommer lösa för dig med fullblås, blir nog bara ännu mer kulor som studsar tillbaka å ännu fortare åsså...
pio

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: FX Gladiator

Inläggav öberg 15 aug 2008, 06:45

pio skrev:Har märkt precis samma sak nu när jag sitter nere i källaren å skjuter på 10m rätt in i ett sånt där kvadratiskt gult kulfång med vinklade väggar som är där för att styra kulorna, det fladdrade till i byxbenet nångång så man började ju faktiskt undra! Jag ser i ovankanten av tavlan att det är där de studsar ut igen, så kulorna verkar inte styras särskilt bra!

Funderar på om det finns någon annan form av kulfång som kanske funkar bättre?
Tror inte att det kommer lösa för dig med fullblås, blir nog bara ännu mer kulor som studsar tillbaka å ännu fortare åsså...

Tror det är ett Reckord kulfång du har?
Jag har ett sådant!
Jag tycker det fungerar bra till mina luftgevär FX2000 Fullfart, HW.177 10 Joule, HW50.22 10 joule+ och barnens Diana 25 ala 155 mps :-)
Visst kan det komma en rikoschett från det men ytterst sällan. Har provat många olika kulfång och så gott som alla i plåt/stål skickar någon gång en rikoschett.
Ett sätt är ju o bygga en trälåda o fylla med trasor eller gamla kläder. Sök på forumet om de,t tror det har disskuterats förut om jag inte missminner mig.
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav Tomaz 15 aug 2008, 08:47

Fyll kulfångaren med ett par burkar Unigum eller Evomastik (ett VVS-kitt).
Då får man ett tyst kulfång utan rikoschetter som håller för tusentals skott, men ibland kan man ju gräva ur större klumpar med sammanpressat bly och jämna till gummimassan.

Bild
Användarvisningsbild
Tomaz

Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav scratch 15 aug 2008, 10:00

Tack Goli4t, Pio, Öberg och Tomaz för era svar.
Stämmer bra att det är ett rekord kulfång inköpt på hobbex. Jag skall ta och kika närmare på det där Hatsan kulfånget!
Angående unigum-lösningen så undrar jag om det blir svårt att få ut diabolerna sedan? Jag samlar upp alla skjutna diaboler för återvinning på metallskroten och det kanske blir svårt att få ut dem om de sitter inne i gummit. Men helt klart värt ett försök med antingen unigum eller tygbitar! :-)
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav buckshot2000 15 aug 2008, 12:00

Svetsa ihop ett eget med vinkel neråt , mitt fungerar med 7,5 till 70 Joule utan ricochetter , även kört en del .22lr utan problem.
För att följa länken så måste du registera dig.

*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet*

Användarvisningsbild
buckshot2000

Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Inläggav Luigi 15 aug 2008, 13:29

Jag har enbart 1 gång blivit träffad av en rikoschet, den tog i magen men gjorde inte speciellt ont då jag skjöt med en 4J pistol :oops: :)
Om du är rädd om dina ögon är ju skyddsglasögon att rekommendera :-)
Användarvisningsbild
Luigi

Tackad: 9 gånger i 8 inlägg

Inläggav BucketMan 15 aug 2008, 13:46

Jag kör med ett klassiskt gammalt gult kulfång, med platt plåt och hål för centrumträffar som går in i en klocka som plingar till lite. Har aldrig haft några richosar med den. Tror att det är ett Stiga kulfång som är sådär en 20 år gammalt.

Ja visst har man varit med om en del kulor som visslat hit och dit när man inte träffat tavlan eller skjutit på något annat roligt. Kommer bara ihåg en när ja sköt med en co2 picka mot trä, studsade rätt tillbaka i bröstet. Det känndes en hel del fast dom inte ligger på många joule. Men bäst var när flickvännen sköt med min HW45 kal.177 och fick den tillbaka rätt i låret, då blev de livat kan ja lova. :shock:
BucketMan

Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav pio 15 aug 2008, 15:14

buckshot2000 skrev:Svetsa ihop ett eget med vinkel neråt , mitt fungerar med 7,5 till 70 Joule utan ricochetter , även kört en del .22lr utan problem.

Nog rätt så vettigt med en vinklad plåt bara, mitt som tydligen är ett Record :-P har ju två vinklade väggar å då kan ju kulan studsa ut igen, ditt skickar ju skotten enbart neråt!
pio

Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: FX Gladiator

Inläggav scratch 15 aug 2008, 17:57

Jo helt klart att bara en vinkel nedåt borde vara det bästa. Det dubbelvinklade rekord kulfånget leder ju till en risk att man vallar ut kulorna igen.
Synd bara att man inte har tillgång till svets. Hur är det är Hatsans kulfång dubbelvinklat eller enkelvinklat? Finns det några enkelvinklade kulfång till salu?
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav Åsa-Nisse 16 aug 2008, 10:14

scratchninja skrev:Stämmer bra att det är ett rekord kulfång inköpt på hobbex.

Ja du är inte ensam..., jag har ett likadant kulfång och det är nog det sämsta som jag har varit med om...!!!
Sköt inomhus (hemma på ca 10m) och det blev sånna rikocetter att kulorna satte sig i taket och trasade sönder taklister mm :evil: !!

Du må tro att det blev livat värre på min "andra hälft".... :wink: :!:
Åsa-Nisse

Tack utdelade: 1 gång
Skytteklubb: Onsala LGK
Luftvapen favorit: *Theoben Rapid Mk2 .25

Inläggav scratch 16 aug 2008, 14:03

Åsa-Nisse skrev:
scratchninja skrev:Sköt inomhus (hemma på ca 10m) och det blev sånna rikocetter att kulorna satte sig i taket och trasade sönder taklister mm :evil: !!

Du må tro att det blev livat värre på min "andra hälft".... :wink: :!:

Jo jag kan misstänka att det inte var så populärt hehe.
har börjat skissa lite på att bygga ett kulfång i trä (så man slipper svetsa) med nedåtlutad plåtvägg på insidan. Såvida ett Hatsan kulfång inte fixar biffen.
Är det någon här som vet om det är dubbellutade väggar eller bara en nedåtlutad vägg i hatsans kulfång? Eller skulle konen från progunner vara det bästa?
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav Luigi 16 aug 2008, 14:25

Varför krånlga till det med kulfång när du kan bygga en 100% rikoschetfri målpall, trä är bra penetreringsmaterial :) Så länge du träffar själva pallen då givetvis :-)
http://www.luftvapen.info/viewtopic.php?t=1533
Användarvisningsbild
Luigi

Inläggav mikebike 16 aug 2008, 14:32

Jag har sett bilder på ett stort kulfång som var avsett för gevärskulor, det var "snäckformat". :-)

På pistolskjutbanan "The Target" har de kulfång som består av en gummiduk, följt att nedvinklade plåtar.
Tanken är att kulorna skall gå igenom gummiduken, träffa plåten och ramla ned på golvet.
En diabol från en 10 J luftbössa orkar inte gå igenom gummiduken utan studsar tillbaka! Lyckligtvis är farten så låg att den kommer utefter golvet, men ändå...
Ett 30 J FX går igenom duken på 25 meters håll. :wink:

Jag vet inte om det syns på bilden hur det är gjort?
Bild
Användarvisningsbild
mikebike

Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 53 gånger i 42 inlägg

Inläggav scratch 16 aug 2008, 14:38

Luigi skrev:Varför krånlga till det med kulfång när du kan bygga en 100% rikoschetfri målpall, trä är bra penetreringsmaterial :) Så länge du träffar själva pallen då givetvis :-)
http://www.luftvapen.info/viewtopic.php?t=1533

Snygg skjutpall! Men jag gillar tanken med kulfång då man kan plocka upp de gamla kulorna och lämna in det på återvinning. Man måste ju vara miljömedveten nu för tiden :wink: Dessutom så skjuter jag hemma hos mina päron och de gillar inte att de ligger en massa gamla diaboler i deras trädgård.
Ingen som vet om Hatsan kulfånget är nedåtvinklat?
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav Daniel 16 aug 2008, 14:46

en sån här har jag

hatsan kulfång tillbaka skjutande kulor har alldrig inträffat.

Bild

har testat mellan 10 till 38.95 joule fungerar fortfarande utmärkt
Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav Luigi 16 aug 2008, 14:52

En sak jag kom att tänka på, häng upp en tjock vanlig svensk matta över en stol eller liknande, eftersom mattan är så tung och tjock går inte kulorna igenom, utan faller lätt och enkelt ner på golvet där du i förhand placerat en hink 8)

Miljömedvetet Or What? :lol:
Användarvisningsbild
Luigi

Inläggav Åsa-Nisse 16 aug 2008, 14:56

Daniel skrev:en sån här har jag

Bild

Hmm.., skulle nog också testa en sådan tror jag....

Vad ligger en sådan på för pris???
Åsa-Nisse

Inläggav Daniel 16 aug 2008, 14:57

ca 179 ex frakt

sök på google hatsan kulfång
Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav Åsa-Nisse 16 aug 2008, 14:58

Daniel skrev:ca 179 ex frakt

sök på google hatsan kulfång

Tackar...!! :)
Åsa-Nisse

Inläggav scratch 16 aug 2008, 17:02

Daniel skrev:en sån här har jag

En sådan där får det bli! Tack så mycket för hjälpen! Jag kommer sparka mitt gula kulfång hela vägen till soptippen! :-)
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav scratch 16 aug 2008, 17:06

Luigi skrev:En sak jag kom att tänka på, häng upp en tjock vanlig svensk matta över en stol eller liknande, eftersom mattan är så tung och tjock går inte kulorna igenom, utan faller lätt och enkelt ner på golvet där du i förhand placerat en hink 8)

Miljömedvetet Or What? :lol:

Helt klart en lösning men lite för omständigt för mig. Tror det blir lättare och billigare med ett Hatsan kulfång, men tack så mycket för tipset! :-)
Användarvisningsbild
scratch

Re: Problem med rikoschetter

Inläggav scratch 23 nov 2008, 03:05

Nu har jag iallafall ett hatsan och rikoschetterna är ett minne blott.
Användarvisningsbild
scratch

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat