Väldigt va lugnt här nu

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Väldigt va lugnt här nu

Inläggav Luftpangarn 10 aug 2021, 15:29

Man borde byta namn på tråden. :wink: Uppenbarligen läser folk, och skriver även någon gång ibland under 10 år, precis som jag redan skrivit. :Hughug:
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
Luftpangarn

Tack utdelade: 1521 gång
Tackad: 343 gånger i 230 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Inläggav Faidros 11 aug 2021, 12:31

HW90 tillverkas fortfarande, fick svar av HW.
Så ingen blir fundersam över det.

Angående svartkrut, jag skjuter enbart på skjutbana.
Det är rätt kraftiga saker, fast det är 150-160 år gamla prylar och svartkrut.
En Rem 1858 som jag mätte upp gav runt 5-600 Joule med sina laddningar, vilket inte var max.
Så de passar inte för skytte på baksidan huset, smäller högt dessutom!
<--------------------------------------------------------------------->
Krutskytt, Svartkrutsskytt, Luftvapenskytt, Bågskytt!
Faidros

Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 17 gånger i 12 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 52, HW45, HW90

Inläggav Luftpangarn 11 aug 2021, 12:44

Jo, det är bra drag i dem! Ryker och stinker gör de också. Fast det är litet som med hästdynga. Kopplar man ihop det med något trevligt, uppfattar man lukten på annat sätt. :-)

Nu har jag två rejäla bergväggar att skjuta mot, så "skjutvall" som stoppar, har jag så att säga. I viss mån lär ljudet även dämpas gentemot omgivningen, om jag väljer att skjuta i en dal mellan bergshöjder. Men som sagt, frågan är om det ens är lagligt. Får väl ta reda på det, om det blir aktuellt.
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
Luftpangarn

Tack utdelade: 1521 gång
Tackad: 343 gånger i 230 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Inläggav börne 11 aug 2021, 16:44

Luftpangarn skrev:JMen som sagt, frågan är om det ens är lagligt. Får väl ta reda på det, om det blir aktuellt.

Är det detaljplanerat område?
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2950 gång
Tackad: 6336 gånger i 2515 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav Silwer 11 aug 2021, 19:51

Han lär inte skjuta med Colt .44 Army eller Navyy .36 iaf.

Inte för att jag tror han har råd med dem.

Sk svartkrutsvaoen i Sverige är givetvis skjutbanor och troligen en samling som känner varandra då det inte är lätt här med att man måsta köpa en relik ungefär för att få skjuta utan !icens nåt andra länder struntar i då vad i helvete en nytillverkad skulle göra för skillnad ner än priset?

Och nej jag tänker inte ta upp svartkrut även om jag gillar många av vapnen.

Iofs det är väl inte troligt att jag tar upp nåt detta forum täcker igen, jag tycker Luftvapen fördel just är att man kan ha rätt små anläggningar oavsett, i gen råkade dö då kulorna gick några kilometrar.

Men åt det hållet går det inte, sen enstaka långhålskyttar ok.

Försvpringar att få ut en licens som vuxen ostraffad människa är vansinnig i min mening då vi som då blev noterade inte är de som skjuter på gatorna eller på annat.
Sverige gör som vanligt sina löjeväckande pappersankor för att stoppa vapen.

Som hur de tex tar av folk med problem, deras mediciner för dessa kan ju bli beroendeframkallande, och så noterar hela som en vinst mot knarket.
Unde tiden kommer det riktiga knarket ini landet.

Det är imo ett skämt, och ett jävligt dåligt ett.
det utnyttjas de gammeldags lagar som ännu används, 14åringar är knarkkurirer, 16-17 åringar är mördare.
För att det inte är straffbart, bygt på det gamla Sverige.

Nåja nu kom jag från Luftvapen, jag har ledsnat jag orkar inte förklara mig och har inga möjligheter att få vara i fred.

Vi kan nu säga att det som fanns i Sverige med kontanter mellan alla olika i
Utövare är stendött.

Men det för man ju acceptera de nya drar.vidare så att säga, allt har sitt slut.
Senast redigerad av Silwer 12 aug 2021, 13:17, redigerad totalt 2 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 969 gånger i 839 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
nha (11 aug 2021, 19:54)

Inläggav chaosborn 11 aug 2021, 21:37

Faidros skrev:
En Rem 1858 som jag mätte upp gav runt 5-600 Joule med sina laddningar, vilket inte var max.

Har försökt mäta upp min ena också, men inte lyckats.
Hade varit kul att se vad kulan har för hastighet.
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn

Tack utdelade: 27 gång
Tackad: 85 gånger i 75 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Inläggav Faidros 13 aug 2021, 20:50

chaosborn skrev:
Faidros skrev:

Har försökt mäta upp min ena också, men inte lyckats.
Hade varit kul att se vad kulan har för hastighet.

Jag har en optisk kronograf, så jag fick stå 2-3m ifrån, annars blev det fel pga all rök å skit som for ut.
En Magnetospeed V3 står på min önskelista som nästa kronograf, den jag har nu har jag varit väldigt när att avliva ett par gånger pga alla "Error2" felmeddelanden..
Krutskytt, Svartkrutsskytt, Luftvapenskytt, Bågskytt!
Faidros

Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 17 gånger i 12 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 52, HW45, HW90

Inläggav underljudsförbud 14 aug 2021, 20:24

Silwer skrev:
Men det för man ju acceptera de nya drar.vidare så att säga, allt har sitt slut.

för oss luftskytte veteraner så är det väl inte slut förens vi ligger döda och begravda :wink:

blev nog fan till i en vapenkoffert när det begav sej , föddes med en diana i hand , växte upp med en elgamo falcon och dör väl med bigbore och ett smile på läpparna :Thumbupp:

det är bara så det blir , mitt öde liksom :smt022

så sluta hänga läpp , nya tag och glatt humör så drar du nog med många andra också till ökat skytte intresse , din kunskap behövs :wink:
underljudsförbud

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 33 gånger i 30 inlägg
Luftvapen favorit: 6,35

Följande användare vill tacka underljudsförbud för detta inlägg
Watchdog (14 aug 2021, 20:54), Luftpangarn (14 aug 2021, 21:25)

Inläggav Silwer 15 aug 2021, 08:49

Det blir lite svårt med åren, forumet har dött ut och jag är i te riktigt inne i FB, dvs jag har inget just att säga.

Har heller inga skytte öjlugheter på kort avstånd, för det är då man skjuter, när man är ensam alltså, annars blir det inte av.

Jag spar väl nånting, men det är nog dags att slå ihop boken för mig iaf, de regler vi har i landet har förstört allt, folk ränner runt med blufflicenser, de skiter i licenser mm, säger inte att de är farliga men de Jan inte för sitt liv få ut en licens på ett luftgevär.

Imo är det viktigt, och jag ska berätta varför, idag blir du ifrågasatt om du skjuter nånstans förr eller senare, då vore det jävligt nice att ta fram licensen till slut, licensfria vapen begriper de sig inte på, du kan berätta allt och de fattar ändå inget, dvs besvär uppstår.

Varför kom nåt dumt jävla pucko på att man måste tävla eller träna för det, vad fan är det för fel på lite rekreationsskytte?

Men det här är en pappesanka, man kan uppvisa hur man stoppar galningar som ville ha vapenlicens minsan och inom ett område där aktiva snarare vill att det ska vara svårt ön försöker få nån reson i det hela.

Låt dem få la häcken av sig, jag vill bara registrera några bössor jag kan tänka mig använda, hur jävla svårt kan det vara?

Men just ja det är jobbigare i förorten, leverans av pizzor och skit åt skitungarna som har ihjäl varandra.

Det är ett enastående skitland!

Flytta då! Brukar nån skriva, var fan då? I te utomlands direkt, jag är själv, mig och Jag ungefär.
Det är för sent, jag är hellervi gen föreningsmänniska och skulle högst troligt i te läsa in nånstans nån längre tid.
Förr var det så lätt, det är därför jag liksom glidit vidare, sen efter ständiga NEJ från myndigheterna och upp ygda plåtkåkar på mitt skytteställe jag jämt haft så försvann ju det med.

OCH nej jag har inga vänner eller liknande, jag har nästan vitt här hela mitt liv jag känner inte en jävel, då Håkan ligger nära Uppsala har allt blivit svindyra villor mm, och därmed folk man aldrig sett förr.

Men mina päron bor här därför har jag stannat, i övrigt alltså 0 Pers och det kan göra det samma.
Senast redigerad av Silwer 15 aug 2021, 08:56, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav vettedax 15 aug 2021, 09:11

Skulle ju va trist om du försvinner här ju...du har ju mycket kunskaper som är guld värt för oss andra.
vettedax

Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 299 gånger i 256 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Inläggav underljudsförbud 15 aug 2021, 09:13

Silwer skrev:Det blir lite svårt med åren, forumet har dött ut och jag är i te riktigt inne i FB, dvs jag har inget just att säga.

Har heller inga skytte öjlugheter på kort avstånd, för det är då man skjuter, när man är ensam alltså, annars blir det inte av.

Jag spar väl nånting, men det är nog dags att slå ihop boken för mig iaf, de regler vi har i landet har förstört allt, folk ränner runt med blufflicenser, de skiter i licenser mm, säger inte att de är farliga men de Jan inte för sitt liv få ut en licens på ett luftgevär.

Imo är det viktigt, och jag ska berätta varför, idag blir du ifrågasatt om du skjuter nånstans förr eller senare, då vore det jävligt nice att ta fram licensen till slut, licensfria vapen begriper de sig inte på, du kan berätta allt och de fattar ändå inget, dvs besvär uppstår.

Varför kom nåt dumt jävla pucko på att man måste tävla eller träna för det, vad fan är det för fel på lite rekreationsskytte?

Men det här är en pappesanka, man kan uppvisa hur man stoppar galningar som ville ha vapenlicens minsan och inom ett område där aktiva snarare vill att det ska vara svårt ön försöker få nån reson i det hela.

Låt dem få la häcken av sig, jag vill bara registrera några bössor jag kan tänka mig använda, hur jävla svårt kan det vara?

Men just ja det är jobbigare i förorten, leverans av pizzor och skit åt skitungarna som har ihjäl varandra.

Det är ett enastående skitland!

Flytta då! Brukar nån skriva, var fan då? I te utomlands direkt, jag är själv, mig och Jag ungefär.
Det är för sent, jag är hellervi gen föreningsmänniska och skulle högst troligt i te läsa in nånstans nån längre tid.
Förr var det så lätt, det är därför jag liksom glidit vidare, sen efter ständiga NEJ från myndigheterna och upp ygda plåtkåkar på mitt skytteställe jag jämt haft så försvann ju det med.

OCH nej jag har inga vänner eller liknande, jag har nästan vitt här hela mitt liv jag känner inte en jävel, då Håkan ligger nära Uppsala har allt blivit svindyra villor mm, och därmed folk man aldrig sett förr.

Men mina päron bor här därför har jag stannat, i övrigt alltså 0 Pers och det kan göra det samma.

håller helt med i det du skriver , vist har det blivit tuffare för oss luftskyttar , tex har blivit avhyst från öde skjutbana där jag setat i lugn och ro och tränat under många år , med polis som tillkallats vid det tillfället ? , blev då hårt frågasatt varför jag inte skaffar riktiga vapen av polisen och blir medlem i klubben som aldrig tränar där än annat en 1v före älgjakten :-)
så moment 22 vill de ha en till , som tur är så har jag fler fina skytteplatser här jag är , så va bara att flytta och skyttet förtsätter precis som vanligt . . . .

många är sura om man inte tävlar , och påpekar att då borde man inte hålla på med detta alls om man inte kan visa upp att så är , många surbultar är just de jägarna som härjar med allt i sina kungadömmen i skogen
men inget jag bryr mej nämnvärt om , då min hobby består , vist kan intresset gå lite upp och ner under åren som går , men att lägga av helt kommer aldrig att hända här , är mitt liv liksom jag lever :)

sedan hur samhället har blivit , är helt sjukt , men inget vi skyttar kan göra så mycket åt
har ett par kompisar som skaffat en rätt stor garderob med licensvapen på kort tid , men nu har de fått varningar från deras klubbar , att kvållskyttet måste upphöra på banan och bara få förekomma vid klubbens aktiviteter och tillställningar , annars blir de uteslutna av klubben om de inte lyder .
så de har sina egna bekymmer , även krutskyttarna , med dessa förbud och höga ljudnivåer vid träning . vi luftskyttar tränar som tur är betydligt tystare , och kan smyga lite med våra träningsplatser där vi kan få vara i fred , de kompisarna har insett vad jag alltid menat med att luftskyttet är så bra som jag påstår

bara för att du har dyra och fräna vapen , så skjuter du inte alltid så bra , man måste träna ochså , för att talangen ska bestå :thumbupp:

så stå på er med luftintresset bara !!!
underljudsförbud

Inläggav underljudsförbud 15 aug 2021, 09:32

jo , en sak till
höll mycket på med bågskytte som liten palt , har nu även tagit upp denna gren i min aktiva hobby
fast det va ca 35 år sedan jag höll på med detta , och har inte tränat nått i mellan , så sitter en del talang förtfarande kvar ? ? har gått förvånadsvärt lätt att komma i gång med detta :) vist är det lite mer att få till utrustningen nu mot förr , men tar man det i små steg så blir det bra

mycke småsaker att tänka på , pilhyllor , sikten , strängar draglängder , spine på pilar , pillängder och vikter ,mm,mm :-) som va lättare förr

men kul som fan att ha detta skytte alternativ också att träna på , när lust finnes

köpt grejer som funkar vid jakt , så tränar med det även om jakt aldrig kommer förekomma här , jagar bara träffbilder på tavlan :-P
underljudsförbud

Inläggav Silwer 15 aug 2021, 10:29

Jo jag förstår, jag skjuter luftpistol ibland, men det är alltid svårt att imo gå från nåt "bättre" till nåt "sämre".

Samhället styr utan att veta nånting alls, statliga verk beter sig efter vad du tycker hemma i vinkällaren.

Som snubben där som importerat tror det var 50-60taksjönkare du vet typiskt rostiga i solen mm.
De skulle han renovera, då ringer nåt jävla miljöveri och menar att han i porterar avfall till Sverige och det får man inte göra.

Tala om fel person som vanligt so dessutom är helt ointresserad av ämnet själv och därför anser att ingen är intresserad.

Tydligen blev det ett vakande i leden för dör har du ju eldsjälar och folk som vill få det förklarat vad som menas.

De här idioterna blir allt fler, här bygde de minsan nån jävla i omhushall plötsligt bara tog fan max några veckor, den är för paddel.

Jag fattade inte öht vad i helvete det var, men tydligen står knösar och slår nån boll med några träracket, drabbar skitviktigt att få upp fort somi helvete bredvid den golfbana kommunen gav en miljon till av skattepengar för typ 20 år sen, förlustmaskin utan dess like.

Man märker rätt snart att det här "alla ska med!" Innebär alla utom dom som avviker på nåt sätt, dessa ska sättas åt om de finns med i registerna.

Jag fattar att ingen har haft ihjäl tek Försäkringskassans folk ännu, vet att de hotats vilket är helt rätt åt dem.
Vi är snälla tyvärr och får betala för det, de nyankomna jamar de med ännu så länge tills lönedumpningarna kommer, de har ju lovat allt möjligt.

Och det tar fan aldrig slut, ändå röstar folk som vanligt, ofta för att medelklassen och uppåt ännu inte har några stora problem, de bryr sig inte i vad hemlösa mmsäger, ljuger självklart..

En kompis pratade med några av de här i medelklassen om tex invandring mm, och de tyckte att det var ju ok i h inte så farligt osv.

Sen frågade han om de ville flytta till X område eller förort där de bor som de just pratat fint om.

Det tog väl 2 sekunder innan de sa NEJ!

Det visar hur svensken blivit, noll sammanhållning och enorm rädsla för att ens diskutera saker kring detta, skyddade i sina villaområden sitter decoch vet hur det är där ute för det har de sagt i media.

Men. Bo där aldrig i helvete! Så vad är sanningen egentligen.

Varför jag tog upp det är att man i stället gör pappersankor, folk skjuts ihjäl på gatorna och man försvårar vapenlicens er osv, ser suveränt ut på pappret.

Nej, det här går åt helvete, hoppas jag är död då iaf.

Vi har extrema mespropoar här som läser inrasism i allt så det blir nog inget långvarigt, inom en fan det än är som gör detta i fängelse.
Senast redigerad av Silwer 15 aug 2021, 10:30, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Föregående

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat