Jagar du även älg?

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Jagar du även älg?

Inläggav Luftpangarn 04 nov 2021, 19:00

Bara litet kul fråga, då jag är nyfiken. Jagar du som luftvapenskytt, även älg? Eller annat villebråd - alltså inte skyddsjakt på duvor etc. Och nä, jag är inte idiot - jag tror inte att någon jagar älg med luftvapen.

Mera är jag intresserad av om man övar sin skjutskicklighet med luftvapen? Eller om luftskyttet främst är en annan hobby, som man inte så mycket avser som övning inför jakt med krutvapen?

Skjuta prick med .22 LR faller litet emellan, men är nog mest likt luftskytte. Är ju inte heller något man jagar mer än typ kanin med.

Så använder du luftskytte som träning inför jakt?
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
Luftpangarn

Tack utdelade: 1521 gång
Tackad: 343 gånger i 230 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Jagar du även älg?

Inläggav vettedax 04 nov 2021, 19:47

Nä..hela släkten jagar men inte vi bröder...men krockat med en har jag.
vettedax

Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 299 gånger i 256 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Följande användare vill tacka vettedax för detta inlägg
Luftpangarn (05 nov 2021, 18:44)

Inläggav Grönberg 04 nov 2021, 19:59

Jag jagar älg sedan 35 år tillbaka och tränar ganska mycket med luftgevär. Det brukar bli omkring 5000 skott årligen på en viltmålsbana i källaren. Jag är ingen mästerskytt men jag vill vara väl förberedd för jakten.
Grönberg

Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 22 gånger i 18 inlägg
Skytteklubb: Karlstads jaktskytteklubb
Luftvapen favorit: Feinwerkbau

Följande användare vill tacka Grönberg för detta inlägg
Luftpangarn (05 nov 2021, 18:45)

Inläggav Siratsia 04 nov 2021, 20:08

Jag jagar älg och skjuter krutpistol. Skjuter mycket luft med både gevär och pistol så fort jag får chansen, vilket är avgörande bra träning och kul hobby samt meditativ syssla.
(Tar med min LP50 till 25m banan allt som oftast och skjuter bättre/lika bra som med min AW93 .22lr)
____
Steyr LP50, Crosman 2240, HW45, Daisy 777, Walther LP 53 (flera generationer), HW97k, Hatsan BT 65 Elite, mfl.
(Samt diverse krutpistoler och jaktvapen av varierande märke och kaliber. Även svartkrutsrevolver.
Användarvisningsbild
Siratsia

Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: Ja
Luftvapen favorit: Flera olika =)

Följande användare vill tacka Siratsia för detta inlägg
Luftpangarn (05 nov 2021, 18:45)

Inläggav Puttaren 04 nov 2021, 20:32

Siratsia skrev:Jag jagar älg och skjuter krutpistol. Skjuter mycket luft med både gevär och pistol så fort jag får chansen, vilket är avgörande bra träning och kul hobby samt meditativ syssla.
(Tar med min LP50 till 25m banan allt som oftast och skjuter bättre/lika bra som med min AW93 .22lr)

En 10 joule-pistol? På 25-bana? Jag har en Steyr LP10 och den är lite "vinglig" (för lätt) jämfört med .22:an. Känns som att spridningen bör bli rätt stor på 25 meter - mördar ju inte bara 10:or på 10-metersbanan heller.
Puttaren

Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 16 gånger i 8 inlägg
Skytteklubb: Simlångsdalens PSK
Luftvapen favorit: Air Arms s400 MPR FT

Följande användare vill tacka Puttaren för detta inlägg
Luftpangarn (05 nov 2021, 18:46)

Inläggav Siratsia 04 nov 2021, 21:33

Lp50 är 7,5-8,5 j bara.
Går perfekt på 25m. Många guldserier och fina grupper. Får inte blåsa men skjuter ofta på inomhusbana.
____
Steyr LP50, Crosman 2240, HW45, Daisy 777, Walther LP 53 (flera generationer), HW97k, Hatsan BT 65 Elite, mfl.
(Samt diverse krutpistoler och jaktvapen av varierande märke och kaliber. Även svartkrutsrevolver.
Användarvisningsbild
Siratsia

Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: Ja
Luftvapen favorit: Flera olika =)

Följande användare vill tacka Siratsia för detta inlägg
Puttaren (04 nov 2021, 21:52), Luftpangarn (05 nov 2021, 18:46)

Inläggav Silwer 05 nov 2021, 12:43

Älgjakt i mina regioner är ren utrotning, små jävla jaktmarker per grupp, tätt intill varandra, alla med sin tilldelning.

dvs vad som fan ens går över på granngruppens område vilket ju rapporteras är plötsligt ok att skjuta igen där.

Jo jag avlyssnar den och låt mig säga längre från nån form av folk som bryr sig om naturen kan man inte komma.

Ägna sig åt gris i stället är min mening, de ökar i antal lavinartat och förstör mycket, men för privatpersoner därför bryr sig inte skogsbolagen som ju minsan äger alla skog de och då ska inag jävla djur äta på den, sen kör de pappermassa av skiten omedelbart, bråttom som helvete.

Jävla pissystem.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 969 gånger i 839 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Desaleux 05 nov 2021, 19:58

Nä jag jagar ej har mark och byn bjuder varje år på älgsoppa i stället för mark arände.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux

Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Följande användare vill tacka Desaleux för detta inlägg
Luftpangarn (05 nov 2021, 20:25)

Inläggav jerico 06 nov 2021, 13:15

Jag jagar och tränar mycket med luftgevär. Det tråkiga är att jag har bättre passform på luftgeväret än studsaren...

Luftvapen ger en utmärkt träning för krutvapen. Men det går inte att bara skjuta luft utan det blir en hel del krutskytte också.

Direkthit tavlor för jaktskytte och plåtmål för långhåll. Tavlor använder jag mest vid inskjutning och precision skytte.
jerico

Tack utdelade: 113 gång
Tackad: 100 gånger i 83 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at44

Följande användare vill tacka jerico för detta inlägg
Luftpangarn (06 nov 2021, 18:27)

Inläggav Luftpangarn 06 nov 2021, 19:15

Desaleux skrev:Nä jag jagar ej har mark och byn bjuder varje år på älgsoppa i stället för mark arände.

Desaleux, nu har din "älgsoppa" skvalpat runt i mitt huvud i två dagar. Vad faro är det du blir bjuden på?!? Är det inte en älggryta med mycket "buljongsås"? Eller är det mera en "älggulasch"?

Inte så viktigt egentligen. Fast jag tänker ju litet i banorna av "Boeuf bourguignon" med kanske rätt slarvkokt / överkokt potatis. Sjukt gott blir det i alla fall, med vilt.

Min farmor, uppväxt som bondefamilj i en norsk dal, använde alltid brun getost till sina / i sina viltanrättningar. Gudrun var sjuuukt bra på såser över huvud.

Men alla kan ta med sig att använda messmör, enbär och rönnbärsgele till njutningen av vad vårat underbara land kan ge!

Sen fick mormor Iris i Umeo kanske litet spel, då hon arrangerade frakt av enfärsk björnstek till sin stackars storstadsstrandade dotter Kerstin i Stockholm, och därmed på min söndagstallrik. På den tiden fanns inte frysfrakt på det sätt vi känner idag, så det var extremt exklusivt - bortsett från att det dessutom handlade om BJÖRN!

Tyvärr måste jag säga, att åtminstone med min mammas tillagningsmetoder, blev det djävligt mycket viltsmak, men också segt. :-) Jag vet inte hur mamma gjorde, men rätt sätt är nog låg värme & lång tid = kälknöl! = helvetesgott!

Nåja, mormor Iris skickade alltid några säckar mandelpotatis varje år, som definitivt förhöjde matglädjen och hemmakänslan hos min mor.

Dock låg potatissäckarna på vinden. Och det var mig mamma skickade upp på vinden att hämta potäter till middagen. Spökigt värre för jämnan, men på våren hade potäterna dessutom skjutit långa groddutskott i klass med "världsrymden anfaller"-fantasier. :shock: :smt016 Det är inte alls alltid så lätt att som i äldre tider, hämta mat på vindar - eller i kusliga källare! Fast det spar vi till nästa avsnitt. :-)
Luftpangarn

Inläggav börne 06 nov 2021, 19:22

För att följa länken så måste du registera dig.

Efter en kall dag i skogen finns det knappast något bättre än en varm och mustig älgköttssoppa.
Inger Boström, Karlstad, brukar se till att jaktlaget planerar grytbitar redan vid styckningen.
Som tack brukar hon bjuda ”gubbarna” på soppa ute i skogen en kall jaktdag.

1 1/2 liter vatten
2 tsk salt
2 krm svartpeppar
1/2-3/4 kg älgkött med el utan ben
2-3 morötter
1 liten kålrot
6 potatisar
1 bit rotselleri
1 purjolök
2 buljongtärningar
klippt persilja

GÖR SÅ HÄR
Koka upp vattnet, lägg i salt, peppar och kött. Koka sakta under lock tills köttet är mört, ca 1 1/2 timme.
Skala rotsaker och potatis. Skär morötter och potatis i tjocka skivor, kålroten och sellerin i små tärningar. Snitta skölj och skiva purjolöken.
Ta upp köttet. Koka grönsaker och potatis i buljongen tills de nästan är mjuka. Lägg i purjon och koka ytterligare 5 min. Skär under tiden upp köttet i små tärningar. Lägg dem i soppan, smaka av med lite smulad buljongtärning och klippt persilja.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2950 gång
Tackad: 6336 gånger i 2515 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Luftpangarn (07 nov 2021, 18:52)

Inläggav Freddy71 06 nov 2021, 19:25

Senaste nytt ifrån Aftonbladets veganreporter: :-)

Handbollslag i trafikolycka – älg död

Höll nästan på att skratta ihjäl mig på rubriken :lol:
Air Arms HFT500 .177 - Hawke Airmax 30 3-12x50
Kidd/SCR 10/22 - Delta Optical Titanium HD 2.5-15x50 / Holosun HS510C
Bergara B14-r Carbon .22lr - XLR Chassi - Element Nexsus 5-20x50 FFP -Sphur SP-3601 - TriggerTech Diamond 2-stage
Diverse krutisar
Användarvisningsbild
Freddy71

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: SSF

Inläggav Silwer 06 nov 2021, 19:39

häör är det extremt ovanligt, och ett snille menade att det var vargar som tog älgarna, jössses.

Älgen är det största hjorthjur vi har i världen. en bit av förr i tiden.

Sen fattar jag att om inte svenska jägare vill jaga dem utan låta dem komma igen så tar skogsbolagen in utlänningar som jagar.

Vissa vill inte arrendera sin mark för jakt, men det måste de.

Visst det äör skilnad på norra Norrland mycket men här utrotades älgen under 80talet så man tvingades sluta jakten, nu är vi där igen fast ytters mer systeatiskt, naturvårdare my ass, har aldrig hölrt ety ord om saken öht.

Det ör en fantasigrej, det är en hobby bar att skjuta ihjäl djur, erkän det i stället.

Folk vrålade här om att lodjur tog deras rådjur så de måste få jaga dem, som att de levde på jakt och inte gick på ICA som andra, utrustningen de har är långt mer värd än vad de öht skljuter, men ändå är det synd om dem utom i jaktyidningar där mn alltid ska ha kadaverbilder.
Örjn 18 år har skljutit 15 älgar och bild på nån fullständig idiot på en död älg.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav vettedax 06 nov 2021, 19:53

All jakt är väl för nöjes skull nuförtiden. här i norra Halland har jag inte sett en älg på flera år nu..brukade stå i min trädgård förut. tror jaktlagen stoppat jakten på älg här...dom kanske simmat över till Danmark.
Men rådjur finns det gott om..brukar ligga å vila i min trädgård.
Senast redigerad av vettedax 06 nov 2021, 21:31, redigerad totalt 1 gång.
vettedax

Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 299 gånger i 256 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Inläggav TheFoes 06 nov 2021, 20:36

Silwer skrev:häör är det extremt ovanligt, och ett snille menade att det var vargar som tog älgarna, jössses.

Älgen är det största hjorthjur vi har i världen. en bit av förr i tiden.

Sen fattar jag att om inte svenska jägare vill jaga dem utan låta dem komma igen så tar skogsbolagen in utlänningar som jagar.

Vissa vill inte arrendera sin mark för jakt, men det måste de.

Visst det äör skilnad på norra Norrland mycket men här utrotades älgen under 80talet så man tvingades sluta jakten, nu är vi där igen fast ytters mer systeatiskt, naturvårdare my ass, har aldrig hölrt ety ord om saken öht.

Det ör en fantasigrej, det är en hobby bar att skjuta ihjäl djur, erkän det i stället.

Folk vrålade här om att lodjur tog deras rådjur så de måste få jaga dem, som att de levde på jakt och inte gick på ICA som andra, utrustningen de har är långt mer värd än vad de öht skljuter, men ändå är det synd om dem utom i jaktyidningar där mn alltid ska ha kadaverbilder.
Örjn 18 år har skljutit 15 älgar och bild på nån fullständig idiot på en död älg.

Här briljerar du Silwer! Älgskyddaren från Norr!

Du har fan rätt Silwer!
Sekvens som visar ett typiskt jaktlag från Norrland här.
tror dom pratar samiska.

Hw 97k .20 Vortek SHO
Användarvisningsbild
TheFoes

Tack utdelade: 326 gång
Tackad: 173 gånger i 116 inlägg

Inläggav Silwer 06 nov 2021, 21:13

hehe, jaja
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav ogster 07 nov 2021, 15:39

Jag jagar älg (och mycket mer), senast igår.
På ett område av 8hektar fick vi ut 13st älgar när kompisen gick in med sin hund.
Var bara en tjur kvar att skjuta egentligen men det blev extra tilldelning på 10kalvar 2tjurar 2hondjur pga att här finns det sjukt mycket älg, fotade man inte skulle folk tro man ljög konstant...

Övar aldrig med luftgevär men däremot plinkar jag med dom vilket jag tror hjälper med krutskyttet.

Och vad gäller luftpistol på 25m kan jag säga att det fungerar utmärkt, sköt bättre med den än klubbens Uniqer.
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Följande användare vill tacka ogster för detta inlägg
Luftpangarn (07 nov 2021, 18:56)

Inläggav Desaleux 07 nov 2021, 19:32

Det var lite älg i början 1970 sen ökade de men en morgon var på väg till kalix i våras tog älge vägen över järnvägs övergången till Kalixkalsborg man kommer på E4 och ser upp va en älg inte tåget.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux

Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Inläggav Luftpangarn 07 nov 2021, 20:13

Lattjo, här på Ingarö, Värmdö, och min lilla ö, är det gott om älgar. Tyvärr har en del av ettåringarna betett sig riktigt folkilsket häromåret. Jag blev personligen attackerad men det var något som gjorde att jag hade på känn att det var fel på humöret, så jag han ställa mig bakom en elstolpe, så han dundrade förbi i full fart, fast på två meters avstånd. Men tokfan bromsade in 100m bort och vände om för förnyad attack, och jag bytte sida om stolpen.

På Värmdö jagade de in folk i sina bilar. Men länsstyrelsen vägrade ge tillstånd att skjuta dem, innan någon verkligen kommit till skada! :shock:

Nåja, under de 20 år jag bott här, har umgänget annars varit högst fridfullt. Bakom mitt hus har jag ett litet kärr, där de och andra djur ibland kommer och dricker. Men visst har jag respekt för dem.

På Värmdö har det dessutom blivit så mycket bäver, att dessa jagas. Självaste Markoolio har varit här och skjutit bäver - stog i tidningen med bild och allt! :lol: På min ö fick vi vira nät kring träd de skulle kunna ha fällt över våra båtar och bryggor.

Främsta skälet till att jag bor här, trots alla vedermödor, särskilt vintertid med isbrytning, avslagna båtpropellrar och annat, är att det verkligen är lantliv, fast ändå så himla nära till allt utbud på Värmdö och i Stockholm. Det betyder mycket med räv, rådjur, grävlingar, hackspettar, havsörn, paddor och grodor, trollsländor, fjärillar mm.

Vi har bla en snok som varje sommardag simmar förbi oss solbadare på stranden, sådär kl 16 +-30min. :-) Så har den hållit på i ungefär 8 år!

Urskogen är fantastisk, och namnet Trollskogen är mycket beskrivande. Tom med hängmossa, som kräver att träden är ca 150-200 år gamla. För svårt att avverka på ön - därav att skogen klarat sig.

Och min favoritplats är på stranden i solnedgången. Inte sällan med något luftvapen med mig, som jag ju visat bilder på ofta.

Grannungarna är ena fenor på att dra upp abborre, så jag brukar få av dem, så jag får färsk fisk utan att fiska. :Thumbupp: Gädda har jag bara testat två gånger att tillaga, med bedrövligt träigt resultat, så det tackar jag nej till.

Fast nu ligger stranden i helskugga fram till mitten av mars. Igår fanns bara min båt i viken, och fingrarna blev bra stelfrusna. Och jag tänkte att nu är det nog definitivt slut på skyttesäsongen. Men se, på tisdag skall det bli tvåsiffrigt! :Thumbupp:

Jag har tom lärt mig leva med huggormarna. :) Blev dock litet mycket den gången jag fick en esping i sandalen. Jag skrek och hoppade till som en kärring på film! :smt016

Fast just nu har husmössen inlett vinterattacken. Det följer ofelbart på första nätterna kring nollan. Så nu är det till att vittja musfällor i köket. När jag slagit ihjäl sådär 10st upphör aktiviteten åtminstone några veckor / månader. Innan eventuellt en andra våg följer.

Under många år har jag slängt ut dem på backen. Och under natten har sannolikt grävlingen kommit,, och käkat upp dagens fångst. :) Underligt nog kom ingen och åt förra vintern. Kanske var det avsaknaden av kaniner hos mig, som jag vet tilldragit grävlingarnas intresse, som också gjort att de också missat de serverade mössen? :roll:

Rådjursstammen på här på ön vårdas verkligen av öns lilla jaktlag. Är det en riktigt tuff vinter, blir det stödfodring, och kanske ingen jakt.
Luftpangarn

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
Stinsen (07 nov 2021, 22:59), gubbe (08 nov 2021, 18:32)

Inläggav börne 07 nov 2021, 20:51

TheFoes skrev:Sekvens som visar ett typiskt jaktlag från Norrland här.
tror dom pratar samiska.

Hur många kilo "älg"kött fick dom ihop tro?
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
TheFoes (08 nov 2021, 19:06)

Inläggav börne 07 nov 2021, 21:03

Luftpangarn skrev:Självaste Markoolio har varit här och skjutit bäver - stog i tidningen med bild och allt!

Marko bor ju på Ingarö & jakt är ett av hans stora intresse så kanske inte så konstigt.
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Inläggav TheFoes 08 nov 2021, 19:07

börne skrev:
TheFoes skrev:Sekvens som visar ett typiskt jaktlag från Norrland här.
tror dom pratar samiska.

Hur många kilo "älg"kött fick dom ihop tro?

Blev en hel del, finns att köpa hos Åke P som färs ;)
Hw 97k .20 Vortek SHO
Användarvisningsbild
TheFoes

Tack utdelade: 326 gång
Tackad: 173 gånger i 116 inlägg

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat