Vad händer med luftskyttet och forumet?

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Vad händer med luftskyttet och forumet?

Inläggav Houseboat 20 aug 2024, 20:00

Jag har följt forumet länge, och har märkt att aktiviteten minskat ganska mycket dom senaste åren, det här året har det varit väldigt tystlåtet här tyvärr. Har folk lämnat för Facebook, eller något annat forum?

Är det inte lika många som utövar luftskytte idag? Dom som var aktiva på forumet förr, har dom lämnat luftskyttet för någon annan gren, krut eller helt enkelt lagt hobbyn på hyllan?

Hur länge kan vi hålla liv i forumet med den låga aktiviteten? Behövs andra finanseringsmodeller, kanske medlemskap eller liknande?

Hoppas vi kan lösa detta! :)
Houseboat

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Vad händer med luftskyttet och forumet?

Inläggav Leopold 20 aug 2024, 21:46

Det är en bra fråga men jag har inga svar. Skulle säga att en av de viktigare faktorerna som historiskt drivit forumaktivitet är diverse tävlingar stora som små.

Flagga för dessa, plocka in anmälningar, koordinera samåkning, genomföra med bilder osv, rapportera resultat.

Det handlar inte speciellt mycket om finansiering detta.

En grej som skulle kunna blåsa på forumaktiviteten kan vara fler DYI-videos, instruktionsvideos osv. Alla kan bidra med detta. Man kan ladda upp videos enkelt.

Kanske även forumets portal kunde bli bättre på att uppmärksamma dylika nyliga tillskott av innehåll.

En genomtänkt forumdesign vore bra för detta för att ge resurser, via ordentliga sponsoravtal och kanske reklamlänkar som n ser på i stort sett alla andra forum.
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1806 gång
Tackad: 1999 gånger i 1055 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Inläggav Andy 21 aug 2024, 05:42

Jag har varit här sedan 2008 och alltid gillat sidan även om jag inte har varit så aktiv.
Samlar på lite äldre bössor men har även fått upp intresset för PCP dom senaste åren

Det finns FB grupper men där kan du inte posta vad som helst utan risk att gruppen stängs ner, därför är det bättre med en sida som denna
BSF 54 5,5
BSF 55 4,5
BSF 55 deLux 4,5
BSF 55 5,5
BSF 65 4,5
BSF 70 4,5
BSF 55 new model 5,5
Fwb 80 4,5
Fwb 127 Sport 5,5
Fwb New Sport 4,5
Fwb 300 Universal 4,5
Användarvisningsbild
Andy

Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 38 gånger i 25 inlägg
Skytteklubb: Malmö Skytte Gille
Luftvapen favorit: BSF / Bavaria och Feinwerkbau

Inläggav vettedax 21 aug 2024, 06:44

Tror faktiskt tvärtom....nu är det snudd på 18000 medlemmar å tror 99,9 % av dom är inte med i nån förening eller håller på med FT. vanligt folk med några bössor för trädgårdsskytte, tror de vill läsa om renoveringar , förbättringar , mm. så jag tror vi andra kanske skulle visa mer vad vi sysslar med å löser problem. har själv varit dålig med detta å får skylla på andra hobbys just nu. men kul det är igång igen för på min dator har det inte funkat på länge.
vettedax

Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 289 gånger i 246 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Inläggav börne 21 aug 2024, 07:58

vettedax skrev:men kul det är igång igen för på min dator har det inte funkat på länge.

Skumt, det har visserligen varit nere på grund av ddos attacker men bara nån dag i stöten nu senaste tiden innan Leopold uppmärksamts & åtgärdad det.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2925 gång
Tackad: 6290 gånger i 2485 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav vettedax 21 aug 2024, 08:16

börne skrev:
vettedax skrev:men kul det är igång igen för på min dator har det inte funkat på länge.

Skumt, det har visserligen varit nere på grund av ddos attacker men bara nån dag i stöten nu senaste tiden innan Leopold uppmärksamts & åtgärdad det.

Märkligt....säkert inte funkat på många veckor här...bara kommit upp nån sida om att adressen inte går att nå.
vettedax

Inläggav Luftpangarn 21 aug 2024, 08:22

Det är ju inte precis så att försäljningen av luftvapen upphört?! Senast igår nämnde jag för några nya bekantskaper att jag skjuter med luftvapen. Responsen var gillande - folk vet att det är kul att skjuta.

Och med tanke på att det gått och blivit rätt dyrt med krutammunition, har jag en känsla av att även en hel del krutskyttar har reviderat en måhända smula nedlåtande attityd, i den mån den funnits.

Själv använder jag gilla knappen rätt generöst, för att uppmuntra den som lagt ner litet möda på att skriva ett inlägg.

Just nu händer inte så mycket särskilt i mitt skytte. Jag haft mycket annat denna säsong, så några nyanskaffningar eller annat har det inte blivit.

Och det är nog många "trädgårdsskyttar" som helt enkelt inte tycker de har något att berätta.

Vanliga ingångar till forumet tycks vara köpråd och problemlösning. Tävlingar håller väl igång forumsaktivitet hos dem som redan är igång med hobbyn på det sättet.

Alltså, i stort sett tycker jag forumet är jättebra som det är... :) Det står sig ganska väl jämfört med tex det tyska forumet CO2air.de jag också deltar i.

Ett inslag de har som är rätt trevligt, är månadens vapenbild. Folk gör väldigt snygga arrangemang / stilleben. Här är augustis vinnare För att följa länken så måste du registera dig.

Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
Luftpangarn

Tack utdelade: 1515 gång
Tackad: 320 gånger i 227 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Inläggav vettedax 21 aug 2024, 08:43

Kan väl va en tillfällig nedgång bara..ser ju bara här i området att det varit en konstig sommar...inga HD längre..brukar va tiotals..ingen snickrar längre...brukar va många igång hela sommaren..barnen sitter mest inne fast solen skiner. mm.
vettedax

Inläggav Luftpangarn 21 aug 2024, 08:50

vettedax skrev:Kan väl va en tillfällig nedgång bara..ser ju bara här i området att det varit en konstig sommar...inga HD längre..brukar va tiotals..ingen snickrar längre...brukar va många igång hela sommaren..barnen sitter mest inne fast solen skiner. mm.

Varit jättekonstigt här på skärgårdsön också! Ovanligt litet folk. Folktom strand, trots strålande väder. Är det något slags konstig kvardröjande pandemieffekt???
Luftpangarn

Inläggav vettedax 21 aug 2024, 14:11

När jag loggar in kommer det upp en sida där det står...din anslutning är inte privat...försöker jag igen så funkar det....konstigt ju.
vettedax

Inläggav Luftpangarn 21 aug 2024, 15:07

vettedax skrev:När jag loggar in kommer det upp en sida där det står...din anslutning är inte privat...försöker jag igen så funkar det....konstigt ju.

Exakt samma sak för mig kl16:06.
Luftpangarn

Inläggav vettedax 21 aug 2024, 15:34

Luftpangarn skrev:
vettedax skrev:När jag loggar in kommer det upp en sida där det står...din anslutning är inte privat...försöker jag igen så funkar det....konstigt ju.

Samma nu igen andra försöket går bra.
vettedax

Inläggav börne 21 aug 2024, 16:19

vettedax skrev:
Luftpangarn skrev:

Samma nu igen andra försöket går bra.

Får också upp detta ibland, tror inte jag sett det på datorn men är inte hundra, men ibland på mobilen med iOS Safari.
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Inläggav börne 21 aug 2024, 16:41

Jag tycker det är skittrist att det är så dålig aktivitet här & har varit länge, men har inga svar på en lösning. Minns när man blev medlem här 2013 & även under flera år framåt så kom det in många inlägg dagligen i trådarna.

Bara valde ett inlägg slumpvis i den massiva högen som exempel.

En som frågar... Nybörjare intresserad av träning och tävling för prickskytte.

39 svar samma dag som frågeställaren la in frågan, lite skillnad mot nu.
viewtopic.php?f=1&t=11053

Det som är ännu tråkigare för mig personligen. Skjuta är kul, men det var SÅÅÅÅ mycket roligare att skjuta tillsammans med polarna som man numera saknar på klubben. Aktiviteten vad gäller luftvapen på skytteklubben speglar rätt bra hur det se ut här just nu :-(

Tyvärr dras man med & bidrar själv till det då det blir mer & mer sällan som luftbössorna får följa med :-(
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Inläggav Houseboat 22 aug 2024, 06:11

Jag håller med, det är jättetråkigt att folk inte längre är med i klubbarna och skjuter luftgevär, vår lokala klubb var ganska stor en gång i tiden men där är nog inte någon som är aktiv idag. En del gick över till att börja skjuta krut, men många har nog slutat med det också.

Det kan vara så att när klubbens aktiva medlemmar sjunker under en viss gräns, så passerar man en tröskel där proppen snabbt går ur. Nya medlemmar kommer stannar inte längre när dom är själva på klubben, och inga tävlingar annordnas.
Houseboat

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav daskapitan 22 aug 2024, 11:36

Hejsan Allesammans
Jag har inte varit inloggad på jättelänge men idag så tänkte jag att gör en kopp kaffe och sätter mig ner och går in och kikar på detta eminenta forum...

Denna tråden var överst på listan.

Ja, var ska man börja?
Efter en längre tids återhämtning efter ett missöde så började jag med att ställa upp som funktionär vid ungdomsverksamhet hos min lokala Skytteförening.
Det var svårt att hålla det igång. Först hade vi problem med brandskyddet. Verksamheten fick läggas ner temporärt.
Sedan kom pandemin i omgångar.
Själv hade jag inte mycket ork att bedriva skytte.

Men skam den som ger sig.
Gjorde lite studiebesök hos andra lokala Skytteföreningar för att se hur de hade det samt försöka få ideer och igång samarbete som tidigare funnits i gångna tider.

Vår förening hade det kämpigt. Man ville skrota Luftvapenhallen och verksamheten där för att spara pengar. Endast Skjutbanan och Korthållskytte skulle bevaras fast det hade legat nere likaså.
Dåvarande Ordföranden samt Styrelsen avgick.
Vi var sex personer på årsmötet.

Det var ett ledsamt möte.
Det var i och för sig inte kanske första gången Föreningen "stod med en fot i graven" men det var ytterst dystert.
Det var inte bättre än att jag manades att ta på mig Ordförande rollen, vilket jag gjorde om än motvilligt.
När mötet var slut så var det jag samt tre ledamöter som försökte blåsa liv i verksamheten.

Och det gjorde vi.
Rekrytering till Styrelsen skedde efter hand.
Tror att vi då hade åtta betalande medlemmar.
Idag är vi närmare femtio.

Men det har varit ett massivt arbete och själv har jag varit nära ett nervöst sammanbrott vid ett flertal tillfällen. Men.
Tack vare bra Styrelsemedlemmar och tålamod, lite is i magen och lite tur så har vi lyckats få skyttet på Skjutbanan igång och har trots stora ekonomiska utlägg dvs. investeringar, nu uppnått det medlemsantal som kan bära och subventionera skyttet i Luftvapenhallen framöver.

Som jag ser det så är det föreningens framtid. Det är ju vår "plantskola" för att få kunna få hålla liv i Föreningen 125 år till (vilket vi fyller nästa år).
Vi vuxna MÅSTE stötta möjligheten för att kommande generationer ska få upp intresset.
Det var ju så när man själv var knatte att några "gubbar och kärringar" ställde upp och guidade och uppmuntrade...
Men ja,
det är svårt.

Vänligen Ursäkta ett jätte inlägg :o
Det får bli en "copy paste" på FT Ängelholms tråden...

Tack alla ni här som håller forumet igång.
Det är också viktigt.
Jag ska försöka att skärpa mig.

Tack Allesammans.
You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons.- Homer Simpson
Användarvisningsbild
daskapitan

Tack utdelade: 71 gång
Tackad: 38 gånger i 27 inlägg
Skytteklubb: Tåstarps Skytteförening-TSKF
Luftvapen favorit: allt av intresse

Följande användare vill tacka daskapitan för detta inlägg
XY1 (22 aug 2024, 12:43), börne (22 aug 2024, 16:27), Luftpangarn (23 aug 2024, 09:03)

Inläggav zpiff 22 aug 2024, 20:42

Har inte varit inne på ett tag. Men jag tror inte att det är många olika orsaker till att aktiviteten dalat på forat.
- IT strul (sic, jag jobbar med IT....)
- Eldsjälar som försvunnit
- Hemmaskyttar söker hjälp via andra vägar (youtube mm)
- Skytteklubbar/banor som motarbetar seriöst skytte utomhus med luft. Det är antingen 10 m tavelstansning inomhus (vintertid), eller krut utomhus.
Air Arms S200 .177
Air Arms HFT 500
Kral Puncher PRO .177
Diana 24 .177
QB 78 .177
Hatsan striker s .25
Crosman 2240 .22
Crosman Backpacker .22 / 4x skrot sikte...
Artemis PP700W / infällbar karbinstock och rödpunkt
Användarvisningsbild
zpiff

Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 76 gånger i 68 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB, Diana och Crosman

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |