Som social grej, att skjuta färgstarka luftgevätspilar, där träffar syns jättetydligt bums, ungefär som man umgås kring att kasta vanliga dartpilar, kändes som en kul grej att testa på verandan, så jag köpte et paket (25st). Tanken var att använda dem i ett litet lätt Slavia pojkgevär jag har.
Jag vet inte, min känsla är att Slavia 618 geväret inte är så kraftigt, kanske 4J? Men djäklar vad luftgevärspilarna borrar sig djupt ner! Så en vanlig piltavla kändes efter några skott, som att den kanske är för mjuk? Och kanske dessutom inte skulle hålla så länge? Provade att skjuta på gamla trädörren som piltavlan är upphängd på, men pilarna satte sig djupt i träet också!
Jag insåg snabbt varför jag har ett litet dimmigt småbarnsminne från Tyskland av att någon tivoligubbe just använde hovtång för att plocka ur pilarna ur målet. Själva minnet är just hur en man använder en hovtång för att bända ur pilarna! Sammanhanget i övrigt har jag inget minne av alls. Jag vet inte ens säkert om jag själv sköt något, men det tror jag nog?!
Dessa småbarnsminnen från tidig uppväxt i Tyskland är brottstycken från när jag var 2(!)-6,5 år. Det är små, små tablåer över saker som gjort starkt intryck, och av någon anledning är just bilden av att någon använde en - vad jag tolkat det som - en hovtång att bända ur luftgevärspilar ur något mål - som jag däremot inte alls har något minne av vad det var, något som fascinerade mig.
Dessa ibland extremt tidiga minnen, som kan vara ganska märkliga detaljer, som gjort intryck, har min mamma ofta kunnat bekräfta. (Och jag verkar verkligen ha ett djäkla hästminne för detaljer, det är något min dotter påpekat! Jag hade inte tänkt på det på det sättet, innan hon påpekade det. Jag blev faktiskt litet paff när hon sa det, men jag tänkte efter, och hon har nog rätt.)
Tex berättade jag i 45 års åldern för min mamma, om en restaurang som hade en balkong / balustrad högt uppe i taket, som alltid hade verkat spännande. Min mamma brast ut i skratt, och sa att ja, det stämde. Det var en särskild restaurang som enbart serverade grillad kyckling, dit mamma, pappa och jag tydligen gick många gånger. Vad jag vill minnas serverades dessutom sådana där klassiska italienska bastklädda vinflaskor! Saken är den, att den staden flyttade vi ifrån när jag var 2 år, så minnet går att tidsbestämma.
Tillbaka till tången! Av det skälet kanske, har hovtänger, en särskild plats i mitt hjärta, fast man ju sällan använder dem. Det finns andra verktyg jag verkligen älskar på betydligt bättre grunder, om man säer så. Fast min pappas nedärvda verktyg är kanske inte så konstigt att de väcker känslor. Jag blev rätt ledsen när träskaftet på min pappas gamla snickarhammare gav upp härom året. Skulle dra ur en spik, och 70-90 år tog väl ut sin rätt. (Har inte tagit tag i saken, vet inte vad jag skall göra.)
Hur som helst, vad är bästa tång och måltavla att använda?
Nu skjöt jag inte så många pilar med Slavian, men upptäckte att den ju var räfflad. Och test med diaboler visade att geväret faktiskt snarast hade mycket god precision - enligt min bedömning, Som dock bygger på att enbart använda
korn, för siktet saknas. Fick geväret av en granne, där det stått och skrotat i en ouppvärmd sommarstuga i decennier. Mycket enkel och sliten
stock, och en del rost på pipans utsida. Men mycket god funktion!
Det finns några mycket korta kilspår längst bak på pipan, vilket får mig att tro att geväret nog kanske levererats, eller i vart fall funnits som option, med diopersikte från början?!?
Hur som helst, med tanke på den räfflade pipan, och att precisionen såvitt jag kan bedöma, är mycket god, känns det litet fel att skjuta pilar med geväret. Hur mycket sliter klassiska luftgevärspilar av mässing egentligen?
Köpte en modern variant av plastpilar från Cabom. Tanken var att skjuta dem i vardagsrummet med någon CO2 pistol, och de ger ju oftast 1,5J till 2,5J i praktiken. Men djävlar vad även dessa pilarna borrar sig ner i tavla eller solid träplanka! Tyvärr har de dessutom urusel träffsäkerhet, jämfört klassiska mässingspilar. Fattar inte att de bryr sig att sälja skiten!
Det försöket avslutades dock rätt hastigt, pga att plastpilarna är alldeles för sköra, och går i bitar. Annars verkade tanken att även kunna tex skjuta med min Colt SAA revolver, som har räfflad pipa, utan att riskera skada pipan, väldigt lockande.
Och så lästa jag nu i tråden om "piltång"?! Finns det någon särskilt sort, annat än hovtång? (Och som inte kostar som Chris fynd 17'999kr vid direktköp på Blocket...
För att följa länken så måste du registera dig. )
EDIT: Slavia 618 har funits med diopter. Och jag är tydligen inte ensam om att anse att det har mycket god precision.
För att följa länken så måste du registera dig.
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.