Licens på Luftgevär!

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Licens på Luftgevär!

Inläggav Johnny 12 jan 2010, 21:08

Jag är tveksam till den källan där, Öberg.....hehe
CZ 200T .177 - Leupold 3-9/33 EFR VX-II (8.00J)
BSA Lonestar .25 - Tasco Varmint II 6-24/42 (62.00J)
BSA Ultra .22 - Tasco Varmint I 2.5-10/42 (25.00J)
Användarvisningsbild
Johnny

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Inläggav sälstryparn 12 jan 2010, 22:38

Hawkeye skrev:Såvitt jag förstår är det endast skyddsjakt som är tillåten med luftgevär. Skyddsjakt = jakt. Därför behöver det bara stå "jakt" på licensen. Detta för att skilja den från en målskyttelicens.

Jag tror att ett luftgevär med licens för jakt ska räknas in i vapengarderoben d v s normalt 4 vapen. Det finns ingenting i Rikspolisstyrelsens föreskrifter som tyder på motsatsen. Däremot tror jag det är ganska lätt att överskrida detta antal om man bara motivera sin licensansökan. Mer än 6 vapen tror jag blir svårt att få licens på.

Min Tracker.22 är jaktlicens på men den räknas då inte in i vapengarderoben .
Har även en Anschutz .22 krutbössa men den räknas , såklart .

Farsgubben hade 11 jaktgevär , det går inte idag .
sälstryparn

Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 24 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: Rundviks Skytteförening
Luftvapen favorit: Webley Tracker

Inläggav öberg 12 jan 2010, 22:53

Johnny skrev:Jag är tveksam till den källan där, Öberg.....hehe

Mig veterligen så finns samma text i en äldre Jakt&Vapen.
Har även läst det på någon hemsida typ naturvårdsverket eller dyl.
Men jag droppar detta för min del tills det framkommit fakta som säger att jag har fel.
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav Hawkeye 13 jan 2010, 08:48

I Rikspolisstyrelsens författningssamling 2009:13 står följande om vapengarderoben:

"Den s.k. vapengarderoben omfattar sex skjutvapen för jaktändamål.
Den som nyligen har avlagt jägarexamen och som således ännu inte hunnit etablera några jaktvanor bör endast i undantagsfall meddelas tillstånd för fler än fyra vapen för jaktändamål.
Vid ansökan om fler än fyra vapen bör sökanden visa att behov föreligger. Kravet på den enskilde bör dock inte ställas alltför högt i detta hänseende. I normala fall torde det räcka med att sökanden på ett trovärdigt sätt kan motivera behovet med utgångspunkt från sina jaktvanor och sammansättningen av tidigare vapeninnehav. Finns det skäl att ifrågasätta någon uppgift bör sökanden föreläggas att styrka denna genom att ge in relevanta handlingar, såsom avtal om jakträtt, inbjudan till jakt, intyg från jaktlag eller dylikt. Prövningen bör grundas på en helhetsbedömning av sökandens behov.
För att få tillstånd till innehav av fler än sex jaktvapen krävs enligt 2 kap. 4 § vapenförordningen att sökanden har ett mycket kvalificerat behov. Tillstånd till innehav av fler än sex jaktvapen bör därför meddelas endast undantagsvis."

Ett luftgevär med jaktlicens är definitivt ett "skjutvapen för jaktändamål". Därför förstår jag inte varför inte detta skulle räknas in i vapengarderoben.
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye

Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Inläggav mikebike 14 jan 2010, 16:19

öberg skrev:Jag hittar i alla fall tre arter till där som är reglerade av jakttid!

Björktrast glömde jag faktiskt....Vilka andra?
Du citerar bestämmelserna om skyddsjakt, men skriver om jakttider för jakt.
Det är ju inte samma sak.

Dessutom blir det liite fel när du citerar ur Hand&Luftvapen-Guiden eftersom det är jag som är ansvarig för den texten! :mrgreen:
Johnny skrev:Jag är tveksam till den källan där, Öberg.....hehe

Här finns information om vad som gäller för "jakt" med luftvapen:
För att följa länken så måste du registera dig.

(§19 & 20)

(§11 -vapentyper)

(om skyddsjakt)

Om någon hittar information i ovanstående länkar eller i annan skrift där det framkommer att det finns några andra alternativ till jakt med luftgevär än skyddsjakt och 150 J (klass 4), tycker jag att ni skall skriva det här så att jag kan få med det i 2010 års upplaga av Hand&Luftvapen-Guiden.

Detta gäller naturligtvis i högsta grad öberg som har författat guiden där det framgår att man skall kunna bedriva "vanlig" jakt med luftgevär. Du kan gärna PM:a dina källor till mig så ringer jag upp och kollar.
Detsamma gäller även UGP, PM:a din handläggares namn och telefonnumer så kan jag ringa upp och kolla om det föreligger några nya direktiv från RPS.
Användarvisningsbild
mikebike

Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 53 gånger i 42 inlägg

Inläggav mikebike 14 jan 2010, 16:23

Hawkeye skrev:Tillstånd till innehav av fler än sex jaktvapen bör därför meddelas endast undantagsvis."

Ett luftgevär med jaktlicens är definitivt ett "skjutvapen för jaktändamål".

Jag vet minst två personer som fått skyddsjaktlicens på luftgevär utöver sina 6 konventionella jaktgevär, men de jagar bl.a. åt kommuner.
Likaså finns det ganska många som fått licens på grytpistol utöver jägargarderobens 6 jaktvapen.

Fast nu är det inte det som tråden gäller, utan vilka vägar det finns till att få licens på luftgevär.
Användarvisningsbild
mikebike

Inläggav öberg 14 jan 2010, 17:59

Av de arter som omfattas av skyddsjakt med luftgevär är det bara kaja och skata som har någon jakttid.....
Övriga får alltså endast skyddsjagas.

Jag menade och menar att Duva, Kaja , Skata, råka och björktrast finns med i jakttidtabellen.
Men såg att det var stadsduva som menades och inte bara duva så där har jag fel!

Skyddsjakt kan förekomma på antingen myndighets eller enskilds initiativ.

Precis det här är det jag har menat!
Och så som jag har fått det förklarat så gäller skyddsjaktslicens när det är på uppdrag åt annan part. Och en jaktlicens kan du få på ett luftgevär för att använda när det gäller enskilds initiativ. Och då gäller samma förutskrifter som vid skyddsjaktslicens men du får ej utföra uppdrag åt tex en komun eller företag för då är det skyddsjaktslicens som gäller.

Du citerar bestämmelserna om skyddsjakt, men skriver om jakttider för jakt.

Om du läser vad jag skrivit innan så inser du kanske att jag anser att det är samma sak! Och jag pratar om luftgevär under 150J.

Med på vad jag fått förklarat för mig och när jag läst lagtexter och dyl så känns det som det stämmer!
Men visst inget är ju skrivit i sten, det KAN ju ev vara galet :shock:
Användarvisningsbild
öberg

Inläggav Johnny 14 jan 2010, 20:55

Jag tror att lite av skillnaden kan ligga i om licensen är skriven för Jakt eller Skyddsjakt.

I det senaste fallet så är kanske inte vapnet att se som ett jaktvapen då användandet inte är det normala, alltså jämnställer man det med exempelvis en grytpistol som inte räknas in till jaktgarderoben..?
Användarvisningsbild
Johnny

Inläggav Hawkeye 15 jan 2010, 08:11

Sex vapen i vapengarderoben är ju inget absolut tak. Kan man motivera behov av ytterligare vapen kan man få fler licenser.
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye

Inläggav Hawkeye 15 jan 2010, 08:16

Jag tror inte det har betydelse om det står jakt eller skyddsjakt på licensen. Luftgevär får ju ändå bara användas till skyddsjakt. Om det står enbart jakt på licensen får man väl inte använda luftgeväret till vanlig jakt? (Rätta mig om jag har fel)
Användarvisningsbild
Hawkeye

Inläggav öberg 15 jan 2010, 09:59

Hawkeye skrev:Jag tror inte det har betydelse om det står jakt eller skyddsjakt på licensen. Luftgevär får ju ändå bara användas till skyddsjakt. Om det står enbart jakt på licensen får man väl inte använda luftgeväret till vanlig jakt? (Rätta mig om jag har fel)
Om geväret klarar 150J så får du jaga klass 4 vilt med det.

Annars är jakt/skyddjakt det samma! Skillnaden är om du bedriver verksamhet (skyddsjagar hos annan) eller om du bedriver den själv.
Det är det som skall vara skillnaden.
Användarvisningsbild
öberg

Inläggav Hawkeye 15 jan 2010, 10:53

Jag menade förstås luftgevär under 150 joule. Luftgevär över 150 joule måste vara ovanliga.
Användarvisningsbild
Hawkeye

Inläggav RoLig 15 jan 2010, 11:42

4: jaktlicens.
Denna licensen gäller precis som skyddsjaktslicens, fast det gäller på eget initiativ!
Det vill säga att det gäller på samma grunder som en skyddsjaktslicens fast jakt tidtabellen gäller för respektive art och det belastar vapengarderoben. Samt att man innehar Jägarexamen.
Min kal .22 och en minsta utgångshastighet på 180mps och en expanderande kula

Som sagt...jag har inte heller lyckats hitta någonstans där den här licensformen nämns i något sammanhang eller lagtext....man är väl dålig på att leta helt enkelt :oops:

Men lite konstigt är det att dom andra tre licensformerna är så lätta att hitta.... :?
Senast redigerad av RoLig 15 jan 2010, 13:03, redigerad totalt 1 gång.
RoLig

Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Inläggav G0LI4T 15 jan 2010, 14:22

Jag har under dagen pratat med två olika personer som har "jakt" licens på luftvapen.
Utskrivna på 2000 talet i Gävleborgs län.
Det har endast rätt att jaga på enskilt initsiativ, och då bara de arter som finns under skyddsjakts licensen och enligt jakttidtabellen, och att vapnet uppfyller kriterierna för skyddsjakt.
Skillnaden är att denna licens belastar garderoben som ett klass 4 vapen för dom.
(Den ena fick ingen licens på ett vanligt klass 4a vapen pga detta, medans den andra redan hade en klass 4 licens innan han sökte på luftbössan, och då gick det bra.)

Det gör inte kommunjägarnas skyddsjakt licensierade luftvapen ( belastar garderoben alltså).

Så att det finns jakt licenser utskrivna på luftbössor är helt klart.
Och att flera kommuner/handläggare tolkar reglerna på detta sätt, är väll bara bra ?
Det gör ju att jägare har möjlighet att lättare jaga med sin licensierade luftbössa.
Eller tänker jag fel.

Förstår igentligen inte vad som är problemet med detta , då det helt klart förekommer.

// Golle
Bild
G0LI4T

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav Hawkeye 15 jan 2010, 14:41

Det stämmer på sätt och vis att luftgevär med jaktlicens "inte belastar jaktgarderoben". I Rikspolisstyrelsens föreskrifter uttrycker man det så här:

"Om en sökande som har kommunens uppdrag som s. k. skyddsjägare att hålla efter djur som vållar skada eller olägenhet, bedöms lämplig för uppdraget och har avlagt jägarexamen, bör tillstånd beviljas för innehav av det vapen som behövs för uppdraget. Avser tillståndet ett skjutvapen utöver det antal som ingår i vapengarderoben bör ett villkor, att vapnet endast får användas på kommunens uppdrag som s. k. skyddsjägare hålla efter de djur som vållar skada eller olägenhet, tas in i tillståndet."

Detta innebär att om jag redan har sex jaktvapen kan jag få licens för ytterligare ett med det villkoret att det endast får användas för skyddsjakt på kommunens mark. Men att sex vapen i vapengarderoben inte är något absolut tak visste vi ju innan.
Användarvisningsbild
Hawkeye

Inläggav RoLig 15 jan 2010, 15:05

G0LI4T skrev:Och att flera kommuner/handläggare tolkar reglerna på detta sätt, är väll bara bra ?
Det gör ju att jägare har möjlighet att lättare jaga med sin licensierade luftbössa.
Eller tänker jag fel.

Förstår igentligen inte vad som är problemet med detta , då det helt klart förekommer.

// Golle

Helt klart..detta är toppen!! :)

Däremot är det ju intressant att handläggarna kan utfärda licenser som helt klart inte har stöd i lagen.. :wink: ...detta var nytt för mig.
RoLig

Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Inläggav öberg 15 jan 2010, 15:31

Vad som står på en licens är igentligen helt ointressant om vapnet inte uppfyller kraven! Det är handlingen som blir olaglig inte vapnet eller själva licensen.

Men det enda som skiljer en "jaktlicens på luftgevär" (inte att förväxla med en licens som är kl 4 klassad.)
Är ju enl handläggare det att en skyddsjägare med skyddsjaktsuppdrag arbetar åt någon uppdragsgivare medans en person med "bara" jaktlicens endast får skyddsjaga åt sig själv.

Samma tider, samma vilt, samma krav på vapen, till och med högre krav på jaktlicensinnehavaren. (Har för mig att det inte behövs jägarexamen för skyddsjaktslicens)

Så åtminstånde jag har svårt att se vart dessa handläggare och vapenhandlare skulle ha fel någonstans.
Användarvisningsbild
öberg

Inläggav Hawkeye 15 jan 2010, 17:20

Men Öberg, du har ju själv skrivit att det behövs jägarexamen för skyddsjakt på eget initiativ. Att det behövs jägarexamen för att bli skyddsjägare åt en kommun framgår klart av Rikspolisstyrelsens författningssamling. Se mitt förra inlägg.

Men det är inte lätt att hitta rätt i detta snåriga regelverk.
Användarvisningsbild
Hawkeye

Inläggav Johnny 15 jan 2010, 19:55

Det stora problemet med dessa regler är att de är så uselt författade att de lätt misstolkas av handläggarna varpå deras bedömningar blir synbarligen inkonsekventa och allmänt konstiga.
Användarvisningsbild
Johnny

Inläggav Oden 15 jan 2010, 20:26

Jag skjuter aktivt i en jaktskytteförening dock är jag en av de få som oxå skjuter luftvapen på .22 banan samt jaktstigbanan.När frågan om licens på luftvapen kommer till handläggaren för licensfrågor kommer frågan från henne(skåpet)Bedriver föreningen sådant skytte?Jag måste ju svara ärligt det är nästan bara jag som skjuter luftgevär på den F.Ö helt godkända skjutplatsen.Då kommer världens utlägg om paragrafer mm.Frågan är bara hur man ska komma runt detta tyvärr fattar hon inte något som inte står i en förtryckt text.Det är tur att man har ett antal pre-92or så långhålls skytte värt namnet går att fortsätta med så länge.Någon som har några förslag :?: Jaktlicens klass4 är ju ett alt men det är inte dom cal jag är intr av.Jag har f.ö jägarexamen samt licenser på det mesta annat.En del verkar ju få license bara dom säger att dom ska ha ett alt till krutvapen vid övningsskytte :smt037
Användarvisningsbild
Oden

Tack utdelade: 44 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Inläggav mikebike 27 jan 2010, 17:12

När Cykel-SM gick i Umeå 1996 ställde jag upp i linjeloppet med en cykel som var försedd med ett tempostyre av "clip-on typ". Dessutom hade jag armstöd monterade.
Många av mina konkurrenter hade istället ett mindre clip-on styre av modell Spinacci eller liknande. Dessa kom ut på marknaden året innan och hade snabbt blivit populära.
Före start var det flera av medtävlarna som påpekade att mitt styre var olagligt eftersom det stack ut framför bromshandtagen. "Armstöd är ju också förbjudna!"

Anledningen till att jag monterat ett sådant styre var att jag brutit handleden på våren och jag var ännu inte återställd. Jag hade inga ambitioner att vinna loppet, men eftersom jag var anmäld och på plats var det lika bra att köra.

Direkt efter målgång kommer Chefskommissarien springande.
"Jag tänker ge dig en varning för det där styret. Hade jag sett dig innan start hade du inte fått starta!"
-Vilken regel anser du att jag brutit mot, frågade jag?
"Jag tänker inte diskutera regler med dig. Du får överklaga till disciplinnämnden om du har en avvikande uppfattning."

Sagt och gjort, jag överklagade beslutet och fick rätt. Det stod nämligen ingenting i reglerna om att styret inte fick sticka ut framför bromshandtagen. Inte heller att armstöd var förbjudna (tvärtom). Det som stod i reglerna var att styren "skall vara av konventionell typ."
Jag hävdade alltså att mitt styre som funnits på marknaden i flera år måste vara minst lika konventionellt som de som övriga tävlande använde, eftersom dessa kom så sent som året innan.

Det visade sig alltså att det bara var jag som faktiskt läst reglerna, alla andra "visste" hur det var.
Användarvisningsbild
mikebike

Inläggav mikebike 27 jan 2010, 17:18

öberg skrev:
Hawkeye skrev:Jag tror inte det har betydelse om det står jakt eller skyddsjakt på licensen. Luftgevär får ju ändå bara användas till skyddsjakt. Om det står enbart jakt på licensen får man väl inte använda luftgeväret till vanlig jakt? (Rätta mig om jag har fel)
Om geväret klarar 150J så får du jaga klass 4 vilt med det.

Annars är jakt/skyddjakt det samma! Skillnaden är om du bedriver verksamhet (skyddsjagar hos annan) eller om du bedriver den själv.
Det är det som skall vara skillnaden.

"Skall vara"
-Du får gärna hänvisa till någon text där det står att man får använda ett luftgevär på mindre än 150 J för annat än skyddsjakt.

öberg skrev:Om du läser vad jag skrivit innan så inser du kanske att jag anser att det är samma sak! Och jag pratar om luftgevär under 150J.

Jo, jag förstår att du anser det. Jag vill ha en källa till att det är så.

G0LI4T skrev:Och att flera kommuner/handläggare tolkar reglerna på detta sätt, är väll bara bra ?

Eller tänker jag fel.

Problemet är att reglerna tolkas på olika sätt över landet. Om ovanstående tolkning vore rätt så skulle andra kunna hänvisa till detta vid licensansökan. Dessvärre kan jag inte hitta något stöd för det i Naturvårdsverkets bestämmelser.

öberg skrev:Vad som står på en licens är igentligen helt ointressant om vapnet inte uppfyller kraven! Det är handlingen som blir olaglig inte vapnet eller själva licensen.

Ja, det är helt riktigt (jämför med min pistollicens som har Jakt inskrivet) Det som blir fel är om licensinnehavare tror att de får använda sitt luftgevär för att skjuta bort några skator på tomten (för att de för oväsen på söndagmorgnar och knycker kött från grillen t.ex.)

Min slutsats är att det inte finns någon anledning att ändra skrivelsen i Hand&Luftvapen-Guiden. Ingen har visat på några dokument eller bestämmelser som styrker att det är möjligt bedriva annan jakt än skyddsjakt med ett sub 150 J luftgevär.
Jag har inte heller fått några telefonnummer till handläggare på PM.
Användarvisningsbild
mikebike

Inläggav öberg 27 jan 2010, 17:35

Ja, det är helt riktigt (jämför med min pistollicens som har Jakt inskrivet) Det som blir fel är om licensinnehavare tror att de får använda sitt luftgevär för att skjuta bort några skator på tomten (för att de för oväsen på söndagmorgnar och knycker kött från grillen t.ex.)

Har du kollat hur det ligger till med avlivning i fälla med pistolen? :wink: :mrgreen:

Jag tar det hela en gång till:
Skyddsjaktslicens = Skyddsjakt på annans uppdrag
Jaktlicens= skyddsjakt på eget uppdrag. Dvs samma regler gäller som på skyddsjaktslicens fast man utför uppdraget åt sig själv! Inget av de senario du beskriver är godkända för varken skyddsjakt eller "jaktlicens"

Uppgifterna kommer från en känd vapenhandlare som i sin tur suttigt på möte med chefen för det länets licenshandläggare och just disskuterat detta och grannlänen säger det samma!
Om han vill ge sig in i denna disskutionen vet jag inte och har ej frågat. Men du får ju lön för ditt jobb för guiderna antager jag? Varför tar du inte tjuren vid hornen och ringer till rikspolisstyrelsen och ber och få prata med the topp off the line chifen för vapenfrågor?
Användarvisningsbild
öberg

Inläggav scratch 27 jan 2010, 18:01

Jo alla tolkar ju olika. Nu jagar inte jag med luftgevär men om jag skulle göra det så ser jag det som att jag får göra det på vissa arter om jag har ett luftgevär i kaliber .22 med minsta utgångshastighet 180m/s

bara att läsa sista stycket i 57 § i jaktkungörelsen från naturvårdsverket.

Efter särskilt uppdrag av den eller de kommunala nämnder som fullgör uppgifter inom miljö- och hälsoskyddsområdet får kulpatroner med beteckning 5,6 x 15 R, om E10 uppgår till minst 40 Joule (.22 Long Zimmer eller motsvarande) användas vid jakt efter råttor, mullvad, sorkar (dock inte bisam), möss, stadsduva, turkduva, skata, kaja, råka, björktrast, pilfink eller gråsparv. Vid sådan jakt får skjutvapnet utan särskilt tillstånd, utöver vad som stadgas i vapenlagen (1996:67), vara försett med anordning som reducerar vapnets skottljud mer än 125 dBC peak, mätt 30 m från vapnets mynning i skjutriktningen.

Det jag tycker är skjukt i reglerna är att om jag skjuter 22LR så måste jag ha minst 150J i anslagsenergi för dessa djuren om den nu inte jämställs med .22 Long Zimmer för då räcker det med 40J helt plötsligt. , medan om jag skjuter ett luftgevär så kan jag komma undan med 14.6 J lätt, bara att ta en jsb exakt express i .22 (vilken väger 0.9 gram) och skära ut ett kryss i toppen, så är saken biff.
Varför finns tex råtta klassad som ett klass 4 djur till att börja med? Skulle en råtta dö mindre om jag sköt den med en .177HMR i 149J än ett luftgevär i 14.6J. Jag ser ingen logik alls i reglerna,
Användarvisningsbild
scratch

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav Superbee 27 jan 2010, 19:46

Det finns ingen logik i de där reglerna, kanske för att de som skrivit dem lider av bristfällig förståelse och utbildning inom ämnet?
Finns ju hur många sjuka grejer som helst i kulklasserna...Överreglerat är väl det rätta ordet vad gäller det svenska klass 1-4 systemet.
Användarvisningsbild
Superbee

Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Föregående

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |