Jag tror att en del av problemet är att ungarna/undomarna inte får lära sig vapenvett, hur man säkrar ett vapen och i de fall det skulle röra sig om ett riktigt vapen tar ur magasinet och gör patron ur.
Och sen tror jag att alla dessa airsoftvapen som finns överallt nu fått en del att inte fatta att det är en stor skillnad på att bli träffad av en 0.2g plastkula i 3J och en 0.7g blykula i 10J vad gäller anslagskraft.
Och att även plastkulan kan orsaka skada om den träffar på nära håll eller på fel ställe samt att man ska ge f*n i att skjuta på andra och andras egendom.
Något många inte fattar är att 10J räcker för att döda om det träffar olyckligt, exempelvis in genom ena ögonhålan....
Sen handlar det nog till stor del om föräldrar som köper ut vapen åt unga under 18 och sen inte håller koll på vad de använder dem till, något som borde vara högre straff på istället för att skärpa vapenlagarna för oss som inte missköter oss.
Bra sätt vore att demonstrera effekten genom att skjuta med olika vapen i ballistisk gel.
Jag säger inte att airsoftvapen är ofarliga men att en del inte greppat skillnaden och att man bör utgå från att:
1. Alla vapen ska betraktas och behandlas som om de vore laddade.
2. Rikta aldrig ett vapen mot en människa eller något du inte har för avsikt att skjuta på.
3. Tänk alltid på vart kulan tar vägen om du missar mållet *innan* du skjuter.
4. Se alltid till att vapnet är tömt på ammunitionen när du skjutit färdigt. (Onödigt att tömma kolsyra/luft, men inga kulor i eventuella magasin iallafall).
5. Försäkra dig alltid om att ett vapen är oladdat och om det är
PCP eller kolsyra att gasbehållaren är avlägsnad om du har för avsikt att utföra service på vapnet.
Just my €0.02
Mvh, ZaphodB