Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
underljudsförbud skrev:Licenskravet i sig försvinner inte, utan ljuddämpare kommer att klassas på samma sätt som ammunition
dano_swe skrev:Enormt kul nyhet! Följt en tråd på Robsoft om just detta. Just att det släpps fritt till klass 3- och 4-vapen är stort. Tystare på skjutbanorna, skönt för de med hörselskador som blivit nekade licens på dämpare tidigare trots läkarintyg. Eventuellt kan priserna på dämpare gå ner något och utbudet bli större då fler kommer köpa det nu.
Jag kommer köpa två till rimfire omgående när möjlighet ges!
dano_swe skrev:Blir intressant att se vad som kommer ur detta ur ett luftvapenperspektiv för oss i Sverige. I stora delar av EU säljs luftgevärsdämpare över disk som om det vore lättmjölk.
dano_swe skrev:Bara att gratulera men inget jag skulle rekommendera. Se, ett rim.
Luftpangarn skrev:Jag tror fixeringen vid ljuddämpare försvinner. Det kommer smitta av sig på luftvapen. Om något år, behöver man inte bry sig. (Trist att man bett Schneider ta bort dämparen ur luftgevärspaketet.Fast i licensfritt utförande, så spelar det faktiskt ingen roll - bara som jag tror! För jag har aldrig testat dämpare.
Kanske dämpare är av särskilt värde för dem som skjuter hemma i lägenheten på vintern?
Nitro skrev:Luftpangarn skrev:J
När vi sitter ett gäng på skjutbanan med hörselkåpor på så mister man en hel del av tjusningen med social kontakt med likasinnade och det är tråkigt.
Nitro skrev:När vi sitter ett gäng på skjutbanan med hörselkåpor på så mister man en hel del av tjusningen med social kontakt med likasinnade och det är tråkigt.Luftpangarn skrev:Att kunna vara social, även under själva skyttet, insåg jag inte från början, hur otroligt mycket det bidrar till nöjet.
Silwer skrev:Sossarna har hört arbetat mot detta i alla år trots att övriga Europa i te haft några problem.
Åter gör de sig dumma, nu fick den motstår de majoriteten igenom detta äntligen!
Jag hoppas många tänker på vad de röstar på nästa gång
Luftpangarn skrev:Jag tror fixeringen vid ljuddämpare försvinner. Det kommer smitta av sig på luftvapen. Om något år, behöver man inte bry sig. (Trist att man bett Schneider ta bort dämparen ur luftgevärspaketet.Fast i licensfritt utförande, så spelar det faktiskt ingen roll - bara som jag tror! För jag har aldrig testat dämpare.
Kanske dämpare är av särskilt värde för dem som skjuter hemma i lägenheten på vintern?
nha skrev:Silwer skrev:Sossarna har hört arbetat mot detta i alla år trots att övriga Europa i te haft några problem.
Åter gör de sig dumma, nu fick den motstår de majoriteten igenom detta äntligen!
Jag hoppas många tänker på vad de röstar på nästa gång
Rätt Silwer.
Som målskytt och eller jägare gäller det att det att solidariskt se förbi ev. skillnader i skyttet och rösta därefter. Tänk t.ex 5års licenser, magasin licenser och andra dumheter.
För att inte snacka om handläggningstider och tjänstemanna aktivism.
jerico skrev:Borde vara lagligt...
Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster