Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
gubbe skrev:Tömde kulfången idag.
För att följa länken så måste du registera dig.
Bromslätt skrev:gubbe skrev:Tömde kulfången idag.
För att följa länken så måste du registera dig.
Som du gör regelbundet, varje fredag![]()
Jag har läst att bly i fast form (kulor och diaboler) inte på något sätt påverkar naturen.
Det bara ligger där och inget händer.
Det kan ju vara helt fel men trots allt så var det utbildade snubbar som kom fram till det.
Jimmy85 skrev:5% efter ett år låter mycket med tanke på att dom hittat muskötkulor som varit riktigt gamla i utgrävningar o dyligt.
Hahahaha ! "Utbildade" snubbar !?!?
Du får gärna berätta vilka dessa utbildade snubbar är !
Men glöm att bly bra ligger där, blyet blir gråvitt på ytan , dvs. det korroderar och det fäller då ut i naturen.
Jazz skrev:Oxid skicktet ramlar inte bara av. När det bildats så är det ett skickt som stannar kvar på kulan tills det mekaniskt plockas bort. Dvs oxid skicktet hindrar att ny oxid bildas.
Jazz skrev:Jag håller med Gubbe.
Är det någon som känner för det så kan jag köpa det och göra nya kulor. Vet bara inte vad frakten kostar. Jag ger 15kr Kg.
Jazz skrev:Jag kommer under alla förhållanden att köpa och gjuta blykulor. Så visst blir det besparande för miljön. Jag svarade på grund av om det var någon som inte vet var de ska göra av det.
Jag köper bly hos min lokala skrothandlare.
Alla metaller bildar ett oxid skickt, beroende på att det reagerar med syre. Oxidskicktet är olika tätt på olika matrial men det gemensamma är att det skyddar ytan mer eller mindre. Möjligt att kulorna tappar 5% i vikt första året men nästa år tappar de inte lika mycket. Därför kan man hitta muskötkulor nästan intackta.
när de dels inte består av bly och dessutom ligger långt nere i ett basiskt jordlager - det är ju som att konservera blyet !
öberg skrev:när de dels inte består av bly och dessutom ligger långt nere i ett basiskt jordlager - det är ju som att konservera blyet !
Varför konservera, när dom inte var av bly?
Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster