Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
ryden skrev:Häromdagen köpte jag en limknekt på BT för att komprimera fjädrar, för första gången lyckades jag inte tvinga in en fjäder med hjälp av hyvelbänken.
Gjutgodset slet dock på bakstyckets fina kurva med en tråkig platt del som följd, och det på ett gevär som tillverkats i mindre än 100 ex typ![]()
Så idag gjorde jag ett par skonplattor av ett skärbräda.
De här lär jag inte tappa bort
Utan metall mot metall så blir det inga fler skador, nya fjädern var dock så kort att jag inte behövde en komprimator egentligen.
Funkar väldigt smidigt och buntband håller cylindern helt fast utan rappel
Chris skrev:Nej, det är en Falke 90
... och även om det finns andra historier om stycktalet så är det minst 200 som tillverkades... om inte ens mer
Är det en BSA ???
Chris skrev:Ja, det är ett tysk märke
länkade redan till en intressant tråd tidigare... tyvärr på tyska men funkar bra med Google translate:
För att följa länken så måste du registera dig.
vettedax skrev:Chris skrev:Ja, det är ett tysk märke
länkade redan till en intressant tråd tidigare... tyvärr på tyska men funkar bra med Google translate:
Står en Falke mod 60 på Egun såg jag nyss.
ryden skrev:Häromdagen köpte jag en limknekt på BT för att komprimera fjädrar, för första gången lyckades jag inte tvinga in en fjäder med hjälp av hyvelbänken.
Gjutgodset slet dock på bakstyckets fina kurva med en tråkig platt del som följd, och det på ett gevär som tillverkats i mindre än 100 ex typ![]()
Så idag gjorde jag ett par skonplattor av ett skärbräda.
De här lär jag inte tappa bort
Utan metall mot metall så blir det inga fler skador, nya fjädern var dock så kort att jag inte behövde en komprimator egentligen.
Funkar väldigt smidigt och buntband håller cylindern helt fast utan rappel
ryden skrev:Min fjäder var lite för stark fött det skulle funka
ryden skrev:.....och lite skryt om vem som har längst fjäder
Ragnerstam skrev:Då vädrets makter inte var på sitt bästa humör så tänkte jag satta igång att fixa min Diana 6 som legat i delar ett bra tag.
Båda skruvarna som håller i kugghjulen hade väldigt dåliga gängor, och gängorna i tuben såg inte så mycket bättre ut..
Det fick bli en sväng till jobbet för att först rensa gängorna I huset med gängtapp (M14x0.5) , och sedan svarva fram några nya skruvar. Eftersom att jag gängade huset för hand, så blev gängan aningen glapp. Så skruvarna körde jag lite för grov (typ M14,1x0.5)
Efter det så har jag använt Permablue och slutligen Reinassance vax som rostskydd.
Nu återstår att se om jag minns hur alla övriga delar ska monteras..
Nya fjädrar och tätningar ligger och väntar på att få bli monterade.
PLUTTE skrev:Super snyggt! Blir alltid grymt imponerad när proffs är framme med svarven
vettedax skrev:Kanonfint ju...kul att se. en fråga på det ? själva gängången gör man den i svarven med ett skär eller ett gängsnitt ?
Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster