Dagens tränings "TAVLA"

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Dagens tränings "TAVLA"

Inläggav eddie 01 maj 2011, 14:36

gubbe skrev:
eddie skrev:så blir det nog bättre
70m 10 joul, det är allt bra nog. :wink:
Tack :smt020

Bössa Diana 35d
Ammo HN platt 4,5mm
Avstånd 29m
Ställning Stående

För att följa länken så måste du registera dig.

Jag blev sugen på Diana när jag läste nya tråden Nya packningar 35:an? som T skapat, så det fick bli en 29m, ja jag ställde mig först på 30 men det började regna så jag tog ett steg fram under tak med damen i dag :)
Och ställde samtidigt min nya pryl db mätaren 1m sidan om bössan och fick 76db på 5skott, flyttade mätaren under bössan på en stol och fick 79db
eddie

Inläggav snurr 01 maj 2011, 16:07

nu träffade du visserligen inte det svarta men den spred ju inte så värst mycket på det avståndet och speciellt inte om man tänker på att det var ståendes bara en kula som gick åt skogen ju finns altså potensial i denbössan om du bara får till siktet bättre jag vet ju att d35orna skjute rätt bra gillar dom faktiskt som du vet men jag har inte skjutit på sådana avstånd utan mer på 10-15 meter
den som frågar han vet
snurr

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 8 gånger i 8 inlägg
Skytteklubb: japp kanske säger vilken sen
Luftvapen favorit: just nu hatsan AT44s

Inläggav eddie 02 maj 2011, 12:17

Bössa Diana 35d
Ammo HN platt 4,5mm
Avstånd 30m
Ställning Stående

Jag sköt in den på 8m/40m så det tar lite högt, och sen kan det ev vara sidvind :? Ska justeras till nästa tavla :)
Många skott träffar parvis, förra tavlan blev åxå så, men dom ska ju träffa nån stans så det är väl slumpen!
eddie

Inläggav eddie 03 maj 2011, 20:45

Bössa Tracker/Diana 35d
Ammo TR/Mosqito 4,5mm
Avstånd 15m
Ställning Stående

10skott Tracker

6skott Diana
eddie

Inläggav gubbe 04 maj 2011, 18:37

eddie skrev:Bössa Tracker/Diana 35d
Ammo TR/Mosqito 4,5mm
Avstånd 15m
Ställning Stående

10skott Tracker

6skott Diana

Så här tänkte jag skriva när jag såg dina tavlor eddie
(Jag har ändrat mig, hoppas du inte kommer på någon tävling. :lol: Gissa varför?)
Men så kan man ju inte skriva så jag skriver så här istället.
Bra skjutit eddie. :Thumbupp:
Användarvisningsbild
gubbe

Tack utdelade: 3154 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Inläggav eddie 04 maj 2011, 19:11

gubbe skrev:Så här tänkte jag skriva när jag såg dina tavlor eddie
(Jag har ändrat mig, hoppas du inte kommer på någon tävling. :lol: Gissa varför?)
Men så kan man ju inte skriva så jag skriver så här istället.
Bra skjutit eddie. :Thumbupp:
Hehe Tackar Gubbe :smt020 Jag vet inte hur mina tävlings nerver beter sig så det kan ju sluta hur som helst :mrgreen:
Hur går det ? Är du på bättringsvägen eller, så vi får lite klass på tavlorna här :cheeRs:

Min dagens blev 2x5skott på 30m

Bössa BSA Supersport .25
Ammo Crow,Gamo hunter
Avstånd 30m
Sittande med handstöd

eddie

Inläggav stoffemannen 04 maj 2011, 19:15

eddie skrev:Bössa Tracker/Diana 35d
Ammo TR/Mosqito 4,5mm
Avstånd 15m
Ställning Stående

10skott Tracker

6skott Diana

J-vlar vad bra du har blivit! Kul att se :) Jag sköt 8 tavlor i garaget igår med hw:n men det blev ingen värd att visa upp. Ska kolla om jag kan få in lite mer flyt idag när ungarna somnat.
Användarvisningsbild
stoffemannen

Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: AT44 LW Long WaltherFT8-32x56

Inläggav gubbe 04 maj 2011, 19:34

eddie skrev:Är du på bättringsvägen eller
Ja såpass att jag orkat släpa mig upp till datorn. Fruktansvärt dålig timing att bli liggande med feber veckan före året första tävling. Hoppas verkligen att jag blir frisk innan lördag. Sen hoppas jag också att få se, lite "nya ansikten"i Onsala. Rekommenderar alla som har haft minsta fundering att åka att göra det, ni kommer inte att ångra er. Bara det att få träffa massa andra luftvapen fantaster är resan värd. Fint väder verkar det bli också för omväxlings skull. :-)
Användarvisningsbild
gubbe

Tack utdelade: 3154 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Inläggav eddie 05 maj 2011, 11:11

stoffemannen skrev:J-vlar vad bra du har blivit! Kul att se :) Jag sköt 8 tavlor i garaget igår

Tack Stoffe! Jag är lika förvånad själv för jag har aldrig riktigt gillat fristående för jag vinglar för mycket, så jag chansar mer eller mindre iväg kulorna :mrgreen:

Bössa Tracker
Ammo TR
Avstånd 30m
Sittande med knästöd 120 i puls

gubbe skrev:Rekommenderar alla som har haft minsta fundering att åka att göra det, ni kommer inte att ångra er. Bara det att få träffa massa andra luftvapen fantaster är resan värd. Fint väder verkar det bli också för omväxlings skull. :-)
Ja det brukar bli jätte trevligt på entusiast träffar så det är nog en bra iden :thumbupp:
eddie

Inläggav eddie 06 maj 2011, 08:00

Bössa Diana 35d
Ammo Fx 4,5
Avstånd 30m
Sittande biltemastöd
Bild
eddie

Inläggav Leopold 06 maj 2011, 22:03

Så blev det äntligen både väder och tillfälle att skjuta in nya skönheten ordentligt! Dokumenterade hela kvällens tavelskörd med litet "ups and downs" som sig bör.

Datum: 2011-05-06
Bössa: HW30s Luxus (litet kortare pipa än HW30s, pipvikt monterad som standard, medföljande 4x32 "Weihrauch" (Tasco?)-sikte)
Ammo: RWS R-10 Match, 0.53 g, 4,50 mm
Skjutställning: sittande vid trädgårdsbord, stöd av min nya lilla "sacco-ryggsäck" i fram
Avstånd: 10 och 18 meter.

Kommentarer

Första tavlan gick åt till att skjuta in siktet på 10 meter.

Andra tavlan upptäckte jag att parallaxproblemen faktiskt var rätt svårbemästrade på detta korta avstånd, det är fast parallax som är inställt på ca 30-50 meter av allt att döma.

Tredje tavlan försökte jag kompensera för parallaxproblemen genom att pejla in mig som en uggla i okularet för att hamna precis mitt i. Det gick riktigt bra... den serien.

Fjärde tavlan var det dags att gå över till fempricks gevärstavlan, började med mittentavlan på 10 m. Här tabbade jag mig på ett skott och slarvade med centreringen i okularet överlag. Från ytterkanterna i siktesbilden vandrar hårkorset över hela det svarta området så det är litet lurigt att hålla koll på det också men det får man väl lära sig. De fyra yttre prickarna sköts på 18 meter (utan att röra siktesinställningarna), här blev parallaxproblemen mindre och hårkorset vandrade bara över halva prickarna. Tavla 2 längst uppe till vänster fick jag det mesta att stämma.

Summeringen är att jag är mycket nöjd med bössans precision, avtrycket är helt enastående bra och jag kan säga att jag avlossade minst 90% av skotten som "en sann överraskning". Dock är det litet irriterande att man inte kan ställa parallaxen på detta sikte (eller går det typ som på Walther 4x32-siktena?). Det gör det onödigt svårt helt enkelt, i synnerhet i andra skjutställningar än bänkat med stöd blir det rätt hopplöst att försöka tänka på att centrera ögat i okularet.
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1808 gång
Tackad: 2001 gånger i 1056 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Inläggav eddie 06 maj 2011, 22:20

Leopold skrev:Så blev det äntligen både väder och tillfälle att skjuta in nya skönheten ordentligt!
Det gick ju fint på premiären :thumbupp:

Bössa Fx pickadoll
Ammo Fx 16gn
Avstånd 30m
Sittande Biltemastöd

Rödpunkt är ju dömt att misslyckas med på 30m så jag ska byta till kikarsikte :Sneak:
eddie

Inläggav Leopold 06 maj 2011, 22:42

eddie skrev:
Leopold skrev:Så blev det äntligen både väder och tillfälle att skjuta in nya skönheten ordentligt!
Det gick ju fint på premiären :thumbupp:

Bössa Fx pickadoll
Ammo Fx 16gn
Avstånd 30m
Sittande Biltemastöd

Rödpunkt är ju dömt att misslyckas med på 30m så jag ska byta till kikarsikte :Sneak:

Tack Eddie! Ja det var skitkul rent ut sagt att få bekanta sig litet med detta sköna vapen! Rena drömmen att skjuta med, tyst och fin endast smällarna i kulfånget stör en smula. Hur kul som helst.

Otroligt att du kan få till det såpass med rödpunkt på 30 m, den måste täcka hela det svarta i tavlan minst... imponerande!
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Leopold 07 maj 2011, 01:36

Förresten en rätt kul insikt jag fick idag: varför är 18 meter närmast att betrakta som ett standardavstånd inte minst genom alla dessa tavlor Gubbe producerar? Varför är detta ett så bra avstånd?

Jo. Grejen är att ett 7.5 Joule-gevär .177 typ FWB 300 (och varje tyskimporterad licesfri bössa) kan skjutas in på 10 meter med kikarsikte och prestera samma träffbild på just 18 meter, "give or take" en meter. På 10 meter är kulan på väg upp i sin bana, på 18 meter är kulan på väg ner och träffbilderna sammanfaller vackert. Kolla med ballistik-kalylatorer så ser ni!
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav diffanatics 07 maj 2011, 07:00

Någon Eddie ville att jag skulle lägga ut en tavla efter att jag moddat om min torpedo och så här börjar den skjuta nu.....

Användarvisningsbild
diffanatics

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Diana mod.27

Inläggav Leopold 07 maj 2011, 19:33

Datum: 2011-05-07
Bössa: HW30s Luxus
Sikte: 4x32
Ammo: RWS R-10 Match, 0.53 g, 4,50 mm
Skjutställning: sittande med stöd
Avstånd: 18 meter.

5 skott per tavla utom den första uppe till vänster.

Kommentar
Bössan har gått ca 150 skott nu. Rätt vad det var började skottbilden bli 1 cm högre som syns på tavla 1, så jag ställde ner tre klick för de återstående fyra tavlorna. Vet inte riktigt varför träffbilderna har en tendens att ändras uppåt. Kanske håller jag olika, kollar på olika sätt i siktet, kanske siktet inte sitter fast ordentligt. Får avvakta ett par hundra skott till kanske det stabiliserar sig.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav eddie 08 maj 2011, 16:04

diffanatics skrev:Någon Eddie ville att jag skulle lägga ut en tavla efter att jag moddat om min torpedo
Ja det var denna Eddie :smt020 Det blev en bra tavla där, vilket avstånd sköt du på?

Leopold skrev:Rätt vad det var började skottbilden bli 1 cm högre
Så var det med Diana35an innan jag fick dit ett redigt endelsfäste :-P

Bössa Tracker
Ammo TR
Avstånd 30m
Sittande knästöd

ops! glömde gårdags 40m försök

Uppjusterat, men sista 30m med stöd med Tracker :Sneak: nu tar det ju som det ska och då är det tråkigt!
Får bli stående skytte utan stöd hädanefter och det får jag nog hålla på med livet ut om det ska bli bra :roll:

Jag sköt en 30m stående utan stöd men det var alldeles galet långt så jag får skjuta Gubbavstånd :thumbupp:
Här är dagens 20m svajande utan stöd..
eddie

Inläggav Bromslätt 08 maj 2011, 16:55

Träningstips #1.
Så här skrev "gubbe"
Skicka en tavla till "Dagens" varje dag och framförallt stå upp och skjut, där är svaret. :wink:
Tamejfan om det är så enkelt? Då fixar jag det (iaf lite)
Snart, kanske, har vi en ny OS-klass: 18 m stående med svårt luftvapen.

Någon eddie kvalar nog också in utan problem.
Finns en del andra goda skyttar i forumet som inte ska förringas. Kollar "dagens" varje dag.
Haenel Sport Modell 49a, (1959)
HW 30S
AA TX200 HC
Gamo 4-12x44 AO
NIKKO STIRLING 4,5-14x50 AO
Zoraki HP-01 med Walther Nano Point
Användarvisningsbild
Bromslätt

Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: AA 200TX HC

Inläggav eddie 08 maj 2011, 17:46

Bromslätt skrev:eddie kvalar nog också in utan problem.

Tack för förtroendet Bromslätt, möjligen med knä-stöd, men jag svajar för mycket stående :oops:
Denna sköt jag på 18m med Trackern för 10min sen..

Hittills är det nog bara GuldGubben som klarar stående 18m så det liknar nått :arrow:
Men skam den som ger sig :Sneak: så länge det finns kulor finns det hopp :smt021
eddie

Inläggav Bromslätt 08 maj 2011, 19:01

eddie skrev:Men skam den som ger sig :Sneak: så länge det finns kulor finns det hopp :smt021

Så sant som det är sagt.
Nu får "gubbe" se upp, vi är på gång.
Haenel Sport Modell 49a, (1959)
HW 30S
AA TX200 HC
Gamo 4-12x44 AO
NIKKO STIRLING 4,5-14x50 AO
Zoraki HP-01 med Walther Nano Point
Användarvisningsbild
Bromslätt

Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: AA 200TX HC

Inläggav husis 08 maj 2011, 20:33

Första skottet stående med Cyklonen på 17 m sen ville jag inte skjuta mer på den tavlan.
Kände att jag kanske skulle ge mig av till macken och köpa en trisslott. Jag vet inte varför
bilden blev spegelvänd men det spelar rulle. Vilket härligt skott

"En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket." Nalle Puh

FX Cyklone .22 ; FX Royal 400 .22 ; FX Biathlon 4,5 ; HW 97 K .20
Användarvisningsbild
husis

Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 65 gånger i 48 inlägg
Skytteklubb: MSG, Olofström
Luftvapen favorit: FX och HW

Inläggav Leopold 08 maj 2011, 20:45

Dagens träningstavla vad gäller att titta på rätt sätt i siktet på min "barnbössa" HW30s. I övrigt är det bara att sikta och trycka av. Denna gång med litet hjälp av referenspunkter a la AccuCover fasttejpat på okularskyddet för att motverka parallaxproblemen i medföljande 4x32 sikte. Eltejpade även fast hela rasket på okularet pga att det glappade för jäkligt. Orkade ej centrera efter denna halvmesyr utan inväntar originalvarianten som anländer till nästa helg hoppas jag. Viss positiv effekt kan jag se på tätnande träffbilder. Snart vågar jag mig på stående tror jag.

Ammo rws-r10 och meisterkugeln, 18m, sittande m stöd, litet vindbyar men annars fint väder.

Senast redigerad av Leopold 08 maj 2011, 22:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Leopold 08 maj 2011, 21:38

eddie skrev:
Leopold skrev:Rätt vad det var började skottbilden bli 1 cm högre
Så var det med Diana35an innan jag fick dit ett redigt endelsfäste :-P

Jag får ge bössan en chans att slita in sig ordentligt först innan jag byter delar. Drog åt skruvarna en liten smula till men är noga med att inte dra för hårt. Jag drar vad som känns hårt med kortänden på insexnyckeln, det bör bli hårt nog. Fast man borde skaffa sig en bra liten momentmejsel tror jag, svårt dra rätt moment på frihand och inte minst att efterdra till det önskade momentet om det lossnat litet. Någon som sett var man kan hitta sådana behändiga prylar?

Du visar helt otroliga tavlor från sittande knästöd Eddie! Har du någon bild på hur detta ser ut?
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav eddie 08 maj 2011, 23:02

Leopold skrev:Du visar helt otroliga tavlor från sittande knästöd Eddie! Har du någon bild på hur detta ser ut?

Här har du en bild på när jag sitter och skjuter med Trackern på 30m med knästöd

~ 5skott med ultralätt grepp ~
eddie

Inläggav Leopold 08 maj 2011, 23:24

Ser avslappnat och trevligt ut Eddie. Ska prova den modellen vid tillfälle. Får åka ut till svärmor och skjuta om jag vill ha mer än 18 meter. Tror 30 meter är realistiskt max med 7,5 Joule som min HW30 tyskimport levererar så det ska bli kul att prova.

Skulle inte förvåna mig om jag bestämmer mig för att Maccari-tuna bössan rätt snart. Redan efter 150 skott började det gnaga kännbart mellan laddarmen och kompressionstuben, lade på litet moly (och gnagandet upphörde direkt) men det är bara en temporär lösning. Maccari-kitet inkluderar en bra permanent lösning på detta har jag förstått, plus mycket mer.
Användarvisningsbild
Leopold

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |