Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Flaxiiie skrev:ingen av mina liners har något nummer eller liknande
Silwer skrev: Egentlugen är det ju tokgt idag, en lös pipa från din bössa, kanske ett vapen du renoverar eller liknande sja ses som olagligt när det ej är monnterat.
ahayeah skrev:Nu är det nästan så att folk verkar vilja att det ska vara licens på pipor så som en del tolkar lagen.
ahayeah skrev:Som det skrevs innan, det säljs vapen med extra pipor. Polisanmäl cabom om ni nu är så sugna på att få ett beslut. Förhoppningsvis skrattar bara polisen åt det..
Hawkeye skrev:Att det skulle vara licens på lösa pipor har upprepats så många gånger att det till slut uppfattats som sanning. Men det är en missuppfattning av dom som inte kan läsa lagtext. Vapenlagens 1 kap heter "Lagens tillämpningsområde". Reglerna om tillstånd står i 2 kap. Den uppräkning som görs i 1 kap 3 § f) av lösa delar som pipor mm gäller licensbelagda vapen, inte licensfria luftvapen.
Att det inte går att köpa lösa pipor brukar också upprepas, inte minst av Silver. Men kolla Artemis CP2 5,5 mm hos Cabom. Den levereras med 2 pipor varav en måste vara lös.
JonasW83 skrev:Jag följer detta med spänning. Har övervägt att köpa en till pipa på 600mm istället för 500mm. Vore ju smidigt att slippa licensansökan.
Hoppas du tar dig framåt.
Silwer skrev:Det har; bland kort tid funnits en lös pipa för tex npn amerikansk Crissmanpistol, trolugen har fådet inte uppmärksammats bara.
Polusanmäla Fondprodukter? Vad händer? De tar bort den ur sortimentet, slut.
Det där ger inget.
Gordon skrev:Silwer skrev:Det har; bland kort tid funnits en lös pipa för tex npn amerikansk Crissmanpistol, trolugen har fådet inte uppmärksammats bara.
Polusanmäla Fondprodukter? Vad händer? De tar bort den ur sortimentet, slut.
Det där ger inget.
Du har alldeles för mycket agg i din argumentation, tanken från min sida är att i lugn och ro reda ut vad som gäller och punkta upp detta.... Det finns inget utrymme för tyckande. Vägen fram är genom juridik. Så om igen Silwer vi vet om alla konstigheter "orimligheter" tyckande och tänkande. Men som en gammal mentor sa till mig... "Lugn bara lugn, det finns en anledning vi vet bara inte om den än"
Om vi hjälp åt kanske vi kan ta några steg framåt...
// Gordon
Hawkeye skrev: 1 kap 3 § står att "Vad som sägs om skjutvapen gäller också" delar till ett skjutvapen
Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster