ljuddämpare eller inte

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: ljuddämpare eller inte

Inläggav MrBlarren 24 jan 2009, 20:48

Och en ljuddämpare som inte dämpar ljudet varför skulle man vilja ha en sådan på bössan ?? :-) känns lite onödigt tycker jag
FX Cyclone .22
FX Typhoon .177
FX Whisper .22
Bam B51 .22
QB 78 .177
QB 79 .22
QB 36 .22,.177
QB B3
Hatsan Striker X .25
Crosman 2240 .22
MrBlarren

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 11 gånger i 10 inlägg

Inläggav Tomaz 24 jan 2009, 21:03

MrBlarren skrev:Och en ljuddämpare som inte dämpar ljudet varför skulle man vilja ha en sådan på bössan ?? :-) känns lite onödigt tycker jag

Pipan är så kort, att den är svårladdad utan ett "handtag"...Sedan ser det fränt ut också... :wink:
Användarvisningsbild
Tomaz

Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav Tomaz 26 jan 2009, 20:18

Normark verkar ha kampanjpris på Gamo Shadow RSV....med ljuddäpare....nej just det, den dämpar inte ljudet (trots att det är en kopia på HW-dämparen), så dom kallar den för rekylbroms..... :wink:
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Tomaz

Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga

Inläggav Etienne 26 jan 2009, 20:34

Rickard skrev:
Etienne skrev:
Rickard skrev:Det är korrekt att den fick dispens. Frågan är om dämparen är licenpliktig då ägaren till vapnet har licens för geväret?

Den borde väl rimligtvis ingå i licensen för geväret? Eftersom den ingår i originalutförandet... Det är ju inte precis som att jag måste söka licens för varje enskild vapendel av ett licensbelagt vapen?

Ser man till vanliga krutvapen så ingår aldrig en lös ljuddämpare i en och samma licens som vapnet oavsett om dämparen är monterad på vapnet.

Det jag menade var att om du söker licens på en FX Whisper och dämparen "ingår" i geväret så bör detta ingå i licensen (i det utförandet).

Därmed inte sagt att man kan köpa en FX Cyclone @ 40J och sedan, då man står där med licensen i hand, konstatera att det "råkade", konstigt nog, ligga en dämpare längst ut på pipan. Det går givetvis inte eftersom dämparen inte ingår i originalutförandet (så som det är specificerat) och ingår därmed inte i licensen...

Men det här sistnämna är ju bara ren spekulation från min sida. Men jag tycker att det verkar rimligt, och är faktiskt fullt kompatibelt med övrigt regelverk (till min vetskap). Nu ska jag sluta gardera mig 8) BJag börjar känna mig småfeg...

Rickard skrev:Tänk er att "Bengt" köpt en BSA Lighning .22 1997 i enighet med gällande lagar. Han söker licens på vapnet idag och meddelar (ärlig som han är) att vapnet också har en fabrikmonterad ljuddämpare. Finns det någon här som tror han får licens på både vapen och ljuddämpare, om han nu är så pass ärlig vill säga. Är han inte ärlig så kan han riskera åtal för vapenbrott då vapnet har en ljuddämpare.

Det som följer av mitt resonemang ovan är att "Bengt" inte gjort något fel, såvida han inte plockar loss ljuddämparen från sin BSA och trycker fast den på sin .222a utan att söka tillstånd.

Om "Bengt" trots allt inte får licens på detta vapen så händer inget speciellt, eftersom en lagändring krävs för att kunna tillämpa vapenlagen retroaktivt.
Användarvisningsbild
Etienne

Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Inläggav Progunner 27 jan 2009, 18:43

Att du kan få en Whisper på licens är nog inget problem eller konstigheter. Jag tror heller inte att shrouden som är "tom" kan klassas som en ljudämpare mer än att det är ett påsticksrör utanpå pipan. FX levererar idag enbart ljuddämparinsatsen till länder där man inte har krav på licens när det gäller luftvapen och ljuddämpare.

Rickard skrev:Tänk er att "Bengt" köpt en BSA Lighning .22 1997 i enighet med gällande lagar. Han söker licens på vapnet idag och meddelar (ärlig som han är) att vapnet också har en fabrikmonterad ljuddämpare. Finns det någon här som tror han får licens på både vapen och ljuddämpare, om han nu är så pass ärlig vill säga. Är han inte ärlig så kan han riskera åtal för vapenbrott då vapnet har en ljuddämpare.

Jag "tror" att om Bengt sökt och fått licens på sin bössa men inte på ljuddämparen så kan han ligga riktigt illa till om det skulle bli en rättsprocess kring frågan. Man skall komma ihåg att SKL inte är ett styrande organ mer än att man ger utlåtande i förundersökningar etc. Det innebär att om en BSA Lighning i 10J utförande är tillåten med ljuddämpare så behöver det inte innebära att en BSA Lightning 24J är det med tanke på deras egna motivering om decibel i 10Jmed eller utan dämpare. Skillnaden är ju klart påtaglig i 24J utförande. Som jag fattat det måste dock beslut fattas i varje enskilt rättsfall.
Bild
Användarvisningsbild
Progunner
Återförsäljare
Återförsäljare

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav Oden 18 mar 2009, 20:39

Ljudämpare består av fjädrar och brickor och tystar ett salongsgevär till noll man hör stiftet slå i patronen funkar lika bra på luftgevär(man hör ju fjädern slå)Men vid minsta tvivel är det ju alltid bra med licens då blir det aldrig några problem om man inte är för ljusskygg :?
Användarvisningsbild
Oden

Tack utdelade: 44 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Inläggav Lasse 18 mar 2009, 21:01

oden-68 skrev:Ljudämpare består av fjädrar och brickor och tystar ett salongsgevär till noll man hör stiftet slå i patronen funkar lika bra på luftgevär(man hör ju fjädern slå)Men vid minsta tvivel är det ju alltid bra med licens då blir det aldrig några problem om man inte är för ljusskygg :?

SUCK... :smt086
Ordförande i Bild
Användarvisningsbild
Lasse

Tack utdelade: 585 gång
Tackad: 919 gånger i 263 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb

Inläggav ZaphodB 21 mar 2009, 15:53

Någon som sitter på bilder av en shroud med respektive utan insatsen monterad? (Rätta mig om jag använder fel terminologi). Mest intresserad av hur de ser ut, har ändå inte verktygen för att tillverka en ens om jag skulle vilja.

Är det samma shroud som säljs licensfritt som sitter monterad på Whispern nu eller skiljer den sig fortfarande från den korta varianten med hål i sidorna som man kan montera på ex. FX Cyclone med flera?

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB

Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Föregående

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |