Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
UGP skrev:NEJ! Det krävs inte 150j för att vara ett klass4 vapen.
UGP skrev:EDIT: Handläggaren sa uttryckligen att det räknas som ett kl. 4 vapen och att den
räknas in i vapengarderoben!
UGP skrev:Det krävs minst 180 m/s och minst cal .22. Och en expanderande kula.
mikebike skrev:UGP skrev:NEJ! Det krävs inte 150j för att vara ett klass4 vapen.
Jo, för att få bedriva klass 4 jakt krävs minst 150 J.UGP skrev:EDIT: Handläggaren sa uttryckligen att det räknas som ett kl. 4 vapen och att den
räknas in i vapengarderoben!
Vad som står på licensen är egentligen oväsentligt, det är Naturvårdsverket som reglerar hur, var, när och med vilka vapen man får jaga.
På min senaste pistollicens står det Ändamål: Jakt
Får jag då jaga med min pistol? -Nej, naturligtvis inte.
I ditt fall är det en klar nackdel om de räknar ditt luftgevär som klass 4. Dels så blir det svårare att söka på en riktig klass 4 senare, dels är det mycket enklare att få en skyddsjaktslicens utanför "jägargarderoben" på 6 vapen.UGP skrev:Det krävs minst 180 m/s och minst cal .22. Och en expanderande kula.
Det är kraven för skyddsjakt, se inlägget överst på förra sidan.
The Kid skrev:om jag förstått så rätt så behövs ingen jägarexamen för skyddjaktlicens,ngn som har en länk vart man ansöker? är trött på alla dessa kråkfåglar som hackar hål på ensilagebalar....
Johnny skrev:Det går ju bra att, under vissa omständigheter, bedriva skyddsjakt även med ett licensfritt vapen helt lagligt.
UGP skrev:Rätta mig gärna om jag har fel på nån punkt!
UGP skrev:Iom. att det inte finns lägre klass än 4 blir det här ett klass4 vapen med begränsning av vad som får skjutas.
UGP skrev:Om du inte tycker att skjuta kaja, kråka och duva är jakt kl4 så har du kanske rätt.
UGP skrev:Självklart spelar det roll vad som står på licensen. Står det jakt på din pistol får du använda den till avfångning vid fällfångst. Det får du inte om du har målskjutningslicens.
Antar att pistolen är en 22lr enskottare?
På licensen står ändamålet, sen styr NVV vilka regler och begränsningar som gäller.
öberg skrev:4: jaktlicens.
Denna licensen gäller precis som skyddsjaktslicens, fast det gäller på eget initiativ!
Det vill säga att det gäller på samma grunder som en skyddsjaktslicens fast jakt tidtabellen gäller för respektive art...
Av de arter som omfattas av skyddsjakt med luftgevär är det bara kaja och skata som har någon jakttid
öberg skrev:Av de arter som omfattas av skyddsjakt med luftgevär är det bara kaja och skata som har någon jakttid
Du glömde några arter va?
setter skrev:På min licens står det varken skyddsjakt eller jakt. Utan "Avlivning av skadedjur"...
mikebike skrev:öberg skrev:Av de arter som omfattas av skyddsjakt med luftgevär är det bara kaja och skata som har någon jakttid
Du glömde några arter va?
Vilka då? På Stockholms Läns hemsida är det bara de två som har reglerad jakttid av de arter som finns listade för skyddsjakt med luftgevär.
Skyddsjakt med luftgevär medges av naturvårdsverket.
Luftgevär med en minsta kaliber av 5,5mm (.22) får användas vid skyddsjakt om projektilen har en minsat utgångshastighet av 180 meter per sekund och om den är konstruerad att expandera/deformeras. Detta innebär att även gevär som inte klarar kraven för klass 4 kan användas vid skyddsjakt. Lagrum:NFS 2002:18 19§ 20§
Skyddsjakt = "på annans uppdrag" efter ett begränsat antal arter: Råttor, mullvad, sork, möss, stadsduva, skata, kaja, råka, björktrast, pilfink och gråsparv.
Skyddsjaktslicens ansökes hos Polismyndigheten.
Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster