Vittsjö, 3 plusgrader, svag växlande vind, ihållande regn.
Blev ett fyratimmarspass idag, mest att testa ammunition men litet
FT-träning också. AR1000 kinkade med Crosman Premier Lite idag, bössan kändes bråkig och otrevlig med dessa lätta kulor. Hittade en burk H&N FTT som funkade mer acceptabelt och rekylen kändes betydligt mjukare och skönare... nu kände jag igen bössan i alla fall

Sökandet efter rätt kula fortsätter, dessa är alltför inkonsistenta rakt ur burken.
Bössa SAG AR1000 @ 16 J
Ammo H&N FTT "4.52"
Sikte MTC Viper 10x44
50m sittande
FT-ställning, 10 skott
För att följa länken så måste du registera dig._____
Bössa
AA FTP900 @ 9 J
Ammo AirArms Field 4.51
Sikte Hawke SW30 6-24x @ 24x
50m BR, ca 20 skott
För att följa länken så måste du registera dig.50m sittande
FT-ställning, ca 13 skott
För att följa länken så måste du registera dig.Avslutade passet med
AA FTP900. Provade först med JSB Express som jag fått för mig skulle funka bra iaf på kortare håll. Detta stämde inte alls idag så jag bytte till
AA Field. Först 4.52 som gick hyfsat men 4.51 gick bättre. Sköt en tavla när jag fått justerat in siktet någorlunda med den kulan, detta för att kolla hur vindpåverkan funkar i denna låga effekt.
Höll i mitten hela tiden och man ser väldigt tydligt hur träffläget påverkas av de spännande växlande vindarna från höger *och* vänster och hur det även påverkar olika i vertikalled helt enligt teorin. Bortser man från det fåtal kulor som flaxade iväg uppåt en smula så är det nästan en perfekt skottbild med ett tydligt centrum, och jag skulle justerat siktet några snäpp vänster och ett snäpp upp för att få det nollat på 50m.
Nu gjorde jag inte det utan var ivrig att testa litet sittande
FT, nedersta tavlan är exempel på det. Rätt nöjd med tanke på att det bara fanns en liten enkel vindflagga framme vid tavelstället, tänkte bara brassa på tills det blev en viting och se hur det blev. Visade sig att jag kunde fortsatt längre... allt är inte alltid vad det ser ut att vara i kikarsiktet