Unna dig nytt vapen till denna säsong?

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Unna dig nytt vapen till denna säsong?

Inläggav börne 08 mar 2021, 20:21

Silwer skrev:Bullprutt är fula

Ja visst är dom :-P

Men det kompenserar jag med att jag har i mitt tycke fyra andra snygga bössor då jag även tycker min Alu FT bössa är snygg, fast där är det mer den tekniska biten i formad aluminium för bra ergonomi jag gillar, har väl med att jag själv jobbar med att bearbeta metall att göra kanske. Vet att du inte tycker den är snygg med den stocken.

Men snackar vi snygga bössor så är det ju framförallt min AA S400F Classic, min TX200 HC & min Tikka T1x med GRS Sporter Nordic Wolf jag vill framhålla :)

Men nu har man en ful ankunge i samlingen, ska bli kul att använda den oavsett :smt021
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2950 gång
Tackad: 6336 gånger i 2515 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav Silwer 08 mar 2021, 21:55

Visst du har ju snygga bössor om FT riggen för iriginslkolven med tex.

Jag har Daystate MK4 en annan av de snygga pcp vapnen som inte finns längre inte för FT på nåt sätt, men var ju tänkt som 10J bössa ned extrem snål luftflrbrukning främst.

Men tar ju ägt FX Verminator MK1 tex, verkligen ful men smart faktiskt mk2 fattar jag inte alls.

Men menade inte att du måste försvara dig på nåt sätt.

Vi får väl se i vår hur den är.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 969 gånger i 839 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav börne 08 mar 2021, 22:39

Silwer skrev:Men menade inte att du måste försvara dig på nåt sätt.

Absolut inget försvar... håller med dig, det är inga vackra vapen så som klassiska bössor, dom ser lite futuristiska ut, men kul med nåt helt annat än det man redan har som omväxling bara, faktiskt den enda anledningen till valet, inte på nåt vis att jag tror den ska vara bättre än mina andra vapen till det skyttet jag tänkt mig med den, men man kan ju faktiskt inte ha för många bössor :wink:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2950 gång
Tackad: 6336 gånger i 2515 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav Silwer 08 mar 2021, 23:23

Sant när man har alla möjligheter, men de har ju krympt och blivit obefintliga beroende på var man bor, det är tråkigt, då har man plötsligt för många bössor tyvärr.

Man står hela tiden inför att göra olagligheter och det är inte ett dugg kul.

Allt har försämrats enormt med åren tyvärr, och till vilken nytta? Ingen big bryr sig i det här,en papersanka.

Inte ditt fel, men antar att även du ser hur det påverkar allt, vuxna människor har ingen lust att bråka med folk om lagar och si ich så terrorustvaoen mmm

Samtidigt ränner de runt fritt och skjuter på gatorna med sina jävla cz75 pistoler och ryska automatvapen.

Man blir så trött, att de inte stoppat jägare är för att det anses enormt viktigt att utrota djur, för det är det enda som försiggår knappast naturintresse, och skulle tom de hör vakna tog de väl hit utländska jägare, de tvingar redan skogsägare att arrendera ut för jakt.

Hur Ihelvete man skjuter eller gör har underordnad betydelse kan jag direkt säga.

Målskytte behandlas hårt utan anledning, löjeväckande mest.

Nåja, det lär inte bli bättre, ducka om du åker in till stan, dör är ju polisen rädd
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Nitro 09 mar 2021, 18:44

Silwer skrev:Man blir så trött, att de inte stoppat jägare är för att det anses enormt viktigt att utrota djur, för det är det enda som försiggår knappast naturintresse, och skulle tom de hör vakna tog de väl hit utländska jägare, de tvingar redan skogsägare att arrendera ut för jakt.

Som sagt det är inget jakt forum och vi behöver inte dra igång någon diskussion kring ditt påstående och då vill jag också påpeka att det är dina åsikter och att du inte kan generalisera vad som anses i allmänhet.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro

Tack utdelade: 2265 gång
Tackad: 1479 gånger i 894 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
Luftpangarn (10 mar 2021, 07:17)

Inläggav Silwer 09 mar 2021, 19:08

Kan jag visst, jag påstår inte att forumet tycker så, jag anser så.

Och hade du låtit bli att kommentera hade inget mer skrivits om saken då det som du skriver inte är ett jaktforum.

Det är ingen hemlighet att få ett klass 1 vapen är väldigt lätt och handlar om man Jan köpa ett mest.
Jag anser att en anledning finns till det och att målskytte inte anses som nödvändigt och därför för dras ned en massa regler och Luftvapen ännu mer drabbats för att de öht inte anses nödvändiga att ge licens på.

Det är inte jägarna som gjort det här om du tänker så, nöjeshskt vilken ju som jakt är idag är en hobby.

Om du nu vill diskutera det rent personligt, som gubbe skrev förut har du anförtrotts att ha kulvapen ska du tusan med få ha Luftvapen på licens, nu är det inte så men blanda inte ihop det.

Som sagt det är MINA tankar inte nåt forumet stor för på nåt sätt och hsktbi sig ska vi inte ta upp närmare.

Men många måste ha undrat över allt detta, det är juninte så att för att nån är home free, han bodde rött och gick ut licenser på luftvapen så ska man sluta där och inte tycka mer?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Luftpangarn 09 mar 2021, 21:33

Idag svalnade mina vårkänslor betänkligt. Över natten hade det frusit 2-3cm is. På hemvägen blåste det dessutom så att snön flög horisontellt i ansiktet. Var tvungen att stänga av pannlampan, för annars blev det "vit vägg". :shock:

Men jag fick min kromade Umarex "Legends" BB bygelrepeater. Kanske det coolaste gevär jag har? Tillfredsställt kompenserar helt klart snö, blåst och is till 80%. :-)

Första utmatade hylsan virvlade genom luften, och träffade mitt i min panna! :-)

Det var nog en god ide att jag också köpte en presenning hos Jula, för att fånga upp / underlätta att hitta / alla utmatade hylsor som kommer virvla genom luften. :-)

Beställde också en mjuk pipborste, att använda för att rensa hylsorna från damm och grus, efter att man plockat upp dem från marken.

En burk JSB Match 4,48mm, som jag inte hittar i Sverige, kom också i leveransen.

Skall skriva en tråd om bössan. Den är sinnessjukt cool. Återstår att se om den också i acceptabel grad träffar grejor? Fast jag lutar åt åsikten "Andy's Airgun Review" uttryckte saken: "As if I care!" :-)

För att följa länken så måste du registera dig.

Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
Luftpangarn

Tack utdelade: 1521 gång
Tackad: 343 gånger i 230 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Inläggav Silwer 09 mar 2021, 21:35

Ser trevlig ut iaf, hur lång är den?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Luftpangarn 10 mar 2021, 00:32

Silwer skrev:Ser trevlig ut iaf, hur lång är den?

Dimensionerna är närmast identiska med 1894 års modell Winchester. 18" totallängd är helt identisk = 96,5cm.

Vikten är ett halvt kilo lättare, vilket mest beror på att Umarex versionen har en plaststock, i stället för trä. (Fast tamejfan nästan helt omöjlig att skilja från äkta trä! :shock: )

Köper man till trästock, blir CO2 versionen faktiskt tyngre än originalet. Och typ 2-2'500kr dyrare, när de väl tullats och kommit till Sverige, och beroende på träslag, vilket ju är ganska häftig prisstegring på bössans ursprungliga 2'5-3'000 kr pris. Vi får se vad jag tycker så småningom, huruvida jag köper till trästock.

Jämförelse finns här: För att följa länken så måste du registera dig.

Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
Luftpangarn

Tack utdelade: 1521 gång
Tackad: 343 gånger i 230 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Inläggav zpiff 17 mar 2021, 20:56

Fick en tillökning i familjen i går, hälsade en HW 97 TH i .177 välkommen!
Air Arms S200 .177
Air Arms HFT 500
Kral Puncher PRO .177
Diana 24 .177
QB 78 .177
Hatsan striker s .25
Crosman 2240 .22
Artemis PP700W / infällbar karbinstock och rödpunkt
Användarvisningsbild
zpiff

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 94 gånger i 80 inlägg